Inlägg från: Pickeli |Visa alla inlägg
  • Pickeli

Bjuder du på en kopp kaffe?

Ja i regel alltid.

Men det beror på vem det är och i vilket syfte det kommer. Vet jag att den kommer tacka nej eller har bråttom så frågar jag oftast inte.

Google it!
  • Pickeli
    Tecken skrev 2010-11-26 13:55:51 följande:
    Jag bor i Stockholm. Det beror på vad du menar med gäster. Menar du folk som helt oinbjudna bara plingar på dörren? 1. Det skulle aldrig hända. 2. Nej, det är oförskämt att bara plinga på sådär och jag skulle skicka hem dem utan kaffe.
    Det där är lite lustigt tycker jag, för i norrland där jag komemr ifrån så finns inget som heter "objudna gäster" låter helt absurt för en norrlänning som mig att man inte skulle kunna gå hem och plinga på hos någon helt sonika bara. :) Förutsatt att man känner personen dvs!
    Google it!
  • Pickeli
    MOLLYLUCIA skrev 2010-11-26 13:58:38 följande:

Dom gånger jag är å hälsar på "vilket inte sker så ofta :( hihii.
    Då förväntar jag mig det.
    Då kan man ta en klunk när det blir tyst Skäms.. å man har något att hålla i också såklart.
    Man känner sig bekvämSkrattande

Vem hälsar du på som det blir pinsam tystnad och obekväm stämning med? Skulle inte hälsa på en sådan person faktsikt, ionte av fri vilja haha

Men jag håller med om att kaffe är en bra grej att dricka när man inte känner varandra så bra, för att man kan liksom syssels'tta sig :)
    Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2010-11-26 13:59:05 följande:
    Olika seder och bruk. Här är det inte oförskämt alls, utan det är ett förväntat beteende. Gästen plingar på, kliver in och välkomnas. Kaffepannan sätts på, man dukar och fikar under trevligt småprat. Efter kaffet förväntas gästen gå igen. Ca en timme är lämplig tid - om det inte rör sig om nära släkting eller bästa vännen möjligen ...
    Samma här. Gärna vilken tid som helst på dygnet!
    Google it!
Svar på tråden Bjuder du på en kopp kaffe?