• MOLLYL­UCIA
    Äldre 26 Nov 13:43
    4172 visningar
    42 svar
    42
    4172

    Bjuder du på en kopp kaffe?

    När jag får främmande så frågar jag alltid gästen om han/hon villa ha en kopp kaffe eller teKaffe, det känns liksom självklart.
    Är det inte så hemma hos alla?
    Vore så kul om ni berättade om ni gör lika eller inte.

  • Svar på tråden Bjuder du på en kopp kaffe?
  • Pia och Elna
    Äldre 26 Nov 13:46
    #1

    Numera gör jag det men jag har inte gjort det tidigare. Vi har en nespressobryggare som man bara kan göra en kopp på och den är bra för mig som inte själv dricker kaffe. Innan jag bodde ihop med min man ägde jag inte ens en kaffebryggare och hade inte en tanke på att folk ville ha kaffe. Jag brukade dock erbjuda mineralvatten, läsk eller alkohol beroende på tillfälle.

  • Pickel­i
    Äldre 26 Nov 13:46
    #2

    Ja i regel alltid.

    Men det beror på vem det är och i vilket syfte det kommer. Vet jag att den kommer tacka nej eller har bråttom så frågar jag oftast inte.


    Google it!
  • VixieB
    Äldre 26 Nov 13:46
    #3

    Självklart! :) Tycker att det är en trevlig gest!

    Men visst finns det de som inte gör det, men jag tror att det många gånger har med vem man är hos! Dricker personen i fråga själv kaffe, så kommer frågan oftast.

  • Tecken
    Äldre 26 Nov 13:46
    #4

    Beror på vad det är för främmande... Är det grannen som lämnar över post som brevbäraren slängt fel, så bjuder jag inte på kaffe. Är det min svärmor som kommer, självklart! Annars tar hon över köket själv och försöker göra kaffe.

  • Äldre 26 Nov 13:47
    #5

    Erbjuder alltid kaffe då jag själv är en storkonsument. Säger gästen "nej" så erbjuder jag te eller någon kall dryck vi har hemma.


    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Äldre 26 Nov 13:49
    #6

    Jag bjuder också alltid på kaffe. Det hör liksom till. Så är det bara.


    128
  • MOLLYL­UCIA
    Äldre 26 Nov 13:51
    #7

    Kul å höra hörrni :) Det är ju nämligen så att en vän till mig berättade att när han bodde i Stockholm så gjorde dom aldrig så där.
    Men det kanske va just i det fallet Drömmer.

  • Fremal
    Äldre 26 Nov 13:53
    #8

    Om det är en gäst som kan/vill/ska stanna ett tag så frågar jag alltid om den vill ha något. Ofta vet jag vad gästen föredrar och erbjuder just detta.

    Men om det bara handlar om en snabb visit med ett hej och hejdå så brukar jag inte fråga.

  • Äldre 26 Nov 13:53
    #9

    Jag frågar aldrig, utan jag ställer fram. Skulle det då vara så att gästen inte dricker kaffe, så får h*n saft i stället.

  • Tecken
    Äldre 26 Nov 13:55
    #10
    MOLLYLUCIA skrev 2010-11-26 13:51:36 följande:
    Kul å höra hörrni :) Det är ju nämligen så att en vän till mig berättade att när han bodde i Stockholm så gjorde dom aldrig så där.
    Men det kanske va just i det fallet Drömmer.
    Jag bor i Stockholm. Det beror på vad du menar med gäster. Menar du folk som helt oinbjudna bara plingar på dörren? 1. Det skulle aldrig hända. 2. Nej, det är oförskämt att bara plinga på sådär och jag skulle skicka hem dem utan kaffe.
Svar på tråden Bjuder du på en kopp kaffe?