Inlägg från: sofiaolivia |Visa alla inlägg
  • sofiaolivia

Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!

Dottern har hög feber pga tänder och jag gav henne en alvedon imorse men det jag gav henne nyss bajsade hon ut... Hur snabbt tas Alvedon upp av kroppen? Kan jag ge henne en ny på en gång eller ska jag vänta till ikväll?

• Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!
  • sofiaolivia

Hon är 8 mån och den kom ut halv... Har inga Ipren hemma tyvärr... Har bara Alvedon som supp...

• sofiaolivia

Jä, jag sätter in den trubbiga delen först, den platta sidan alltså=) OK, ingen Ipren alltså, har öndå inga hemma...
    Men tack för svaren, då väntar jag med att ge en ny alvedon tills ikväll

• sofiaolivia
    Bellbox skrev 2010-11-26 16:25:57 följande:
    Fattar inte en sak; är det inte LÄTTARE att den åker ut om man har den spetsiga sidan nedåt har jag alltid undrat? Känns ju som att den lättare glider ut då som värsta "raketen"
    Har tänkt detsamma... Men är det så att man för in den trubbiga delen först för att det ska bli skonsammare om den skulle komma ut?
  • sofiaolivia
    Bellbox skrev 2010-11-26 16:38:24 följande:
    tycker det är så ologiskt; vore ju bättre då med INGEN trubbig del så att det är skonsamt in och ut

Till VUXNA säger de att man vid hemorrojder vid t.ex graviditet ska föra in den trubbiga först så att suppen sakta smälter med den spetsiga formen ner mot "problemområdet" men med alvedon ska det ju inte lokalbehandla  utan den ska ju enbart tas upp av barnet i blodbanan och ge smärtlindring... *färvirrad* Drömmer
    Kanske för dyrt att tillvärka två skonsamma delar;)
  • sofiaolivia

Varför ger man egentligen Alvedon/Ipren? För att ta ner febern vet jag, men är det farligt att ha feber? Eller gör vi det enbart för att barnen/vi ska må bättre?

Jag ger nog bara Alvedon på ren rutin tyvärr...

• sofiaolivia
    Thursday skrev 2010-11-26 22:07:07 följande:
    Om man inte har extremt hög feber är det inte farligt att ha feber, utan febern är en naturlig del av kroppens försvar mot bakterier och virus som inte tål så höga temperaturer. Fördelen med att ge febersänkande är att det kan göra det lättare att få barnet att äta och dricka (som ju är viktigt) och sova bättre (som också är viktigt).
    OK, tack! Känns bra att veta varför jag ger henne medicin =)
  • sofiaolivia
    t0va skrev 2010-11-26 22:10:24 följande:
    Annars kan du ju köpa hem flytande också det kanske fungerar bättre om det behövs senare. Vi köpte både supp och flytande för att ha bägge hemma om han skulle bajsa ut det igen. 
    Vi hade först flytande, men det spottade hon bara ut... Var säkert obehagligt när medicinen sprutades in så hårt... (sprutan som följde med var stenhård, så när vi skulle ge henne kom världens stråle rakt in i gommen)... Men ska faktiskt köpa hem det imorgon, kan ju alltid vara bra att ha hemma i "lilla apoteket" =)
Svar på tråden Bajsar ut Alvedonen? Snabbt svar tack!