Avstängd från a-kassan, rätt eller fel? (långt)
Jag är såå ledsen så jag vet inte vad jag ska ta vägen...
Låt mig ta det från början:
I våras blev jag arbetslös. Fredagen den 28 maj kl 16.15 ringer en man och erbjuder mig ett arbete som jag har sökt. Tillträdesdag är redan på måndagen den 31 maj men han förstår att han ringer i sista sekunden och förstår även att jag inte hinner börja på måndagen pga praktiska detaljer.
Därefter försökte jag ringa rektorn på dagis och fritids för att säga att jag behövde få ha barnen flera timmar på fritids o dagis. Men kl 16.20 en fredagseftermiddag gick ingen rektor att nå.
Sedan hade jag tänkt att prata med rektorn på måndagen den 31 maj för att sedan meddela min nya arbetsgivare att jag påbörjar tjänsten därefter.
Men jag hann aldrig så långt. Jag fick missfall. Fruktansvärt. Jag var väldigt ledsen och kände mig verkligen dålig men jag ringde upp min nya arbetsgivare och sa att jag var sjuk utan att gå in på några detaljer.
Av gammal vana fortsatte jag att skicka in mina a-kasselappar där jag deklarerade arbetslös.
Den 17 juni börjar jag så mitt nya arbete.
Jag och min närmsta chef tror båda att min första arbetsdag kommer att räknas som min första dag med arbete.
Men efter några veckor meddelar min chef att min första arbetsdag kommer att vara 31 maj.
Ojsan sa jag, jag har ju deklarerat mig som arbetslös till a-kassan i 17 dagar i tron att jag verkligen var arbetslös.
Både jag och min chef tycker att det mest naturliga skulle varit att räkna den 17 juni som min första arbetsdag men ekonomikontoret räknade annorlunda.
Jag hade felaktigen fått ut 6804:- från a-kassan.
Dagarna rann på och jag glömde helt och hållet bort att ringa till a-kassan och meddela detta, pga att jag och sambon köpte hus, mina barn började i nya skolor och jag hade så jätteintensivt runt mig precis hela tiden.
Men när jag återigen blev arbetslös den 1 oktober så hann allt detta ifatt mig. Jag satte omgående in 6804:- till a-kassan och sökte på nytt ny a-kassa.
Men då meddelar a-kassan att jag är misstänkt för att ha lämnat felaktiga uppgifter till dem och att jag pga detta riskerar att bli både avstängd från a-kassan och polisanmäld.
Jag skriver då ett jättelångt brev till a-kassan där jag detaljerat beskriver omständigheterna att det blev så här och det absolut inte var min mening!!!
Men idag fick jag reda på att jag är avstängd från min a-kassa
Och att jag dessutom är polisanmäld!!
Detta känns så fruktansvärt hemskt så jag vet inte vad jag ska ta mig till!!
Jag har inte fått en krona sedan jag blev arbetslös den 1 oktober... Jag har 2 barn och ett nyinköpt hus att betala på.
Vad ska jag ta mig till???
Någon som vet???