• Anonym

Gluten hit och Laktos dit.....

Jag bara funderar på om gluten- och laktosintolerans är något som utvecklats med åren. Nu är det ju precis varje gång man är på konferens el dyl med jobbet som det står en liten tallrik med 1-3 kakor på vid sidan om och så står det "gluten" eller "laktos" på en liten lapp.

När jag gick i skolan (och det var inte stenåldern nej) fanns det aldrig såna tallrikar och folk som hade gluten- eller laktosintolerans. Nu är det ju var- varannan kotte.

Jag är alltså inte ute efter en debatt kring huruvida det existerar eller inte utan om det är något som blivit mer "poppis". Om det fanns lika mycket på 70-80-talet så märktes det ju inte lika mycket i alla fall....

Reflektioner någon?

• Svar på tråden Gluten hit och Laktos dit.....
  • Petrellie

Efter att ha en morbror (nu 67), en kusin (43) och en kusindotter (17) som varit glutenintoleranta hela sitt liv är det inget nytt fenomen för min del i alla fall. Hade också klasskompisar som var glutenintoleranta redan på 70-talet.

Laktosintolerans kan jag tänka mig att man upptäckt och diagnosistierat mer de senaste tio åren. Det är ju inget livshotande tillstånd som glutenintolerans kan vara och har kanske mer gått under "magproblem" tidigare. Men jag hade en chef för 20 år sedan som var laktosintolerant.

Kanske har utbredningen i takt med miljögifter och annat ökat  även bland dessa allergier.

• Anonym

Många som gått runt hela sitt liv med taskig mage kanske har fått ett namn på det, äntligen? Lite som med människor som förr var "lite udda" eller "byfånar" som nu fått bokstavsdiagnoser?

• Anonym

Spännande! Jag hade aldrig hört talas om fenomenet förrän för ca 10 år sedan.....
    Är det en släkt-grej?? Finns ärftlighetsfaktorer?

• Carreaux

Jag är själv laktosintolerant och det är faktiskt så att vuxna personer inte ska klara av att smälta ner mjölken. Det är bara här i norden som man använder mjölk och grädde till mat och som dryck och verkligen klarar av att ta hand om det

• Anonym
    Carreaux skrev 2010-11-26 21:27:00 följande:
    Jag är själv laktosintolerant och det är faktiskt så att vuxna personer inte ska klara av att smälta ner mjölken. Det är bara här i norden som man använder mjölk och grädde till mat och som dryck och verkligen klarar av att ta hand om det
    Men vaddå norden?? Har bott i USA och där bälgar de i sig mjöl friskt! De köper ju i gallon! Nu när jag tänker efter var det faktiskt ingen där som jag stötte på som hade varken gluten eller laktosintolerans....
  • Anonym (laktos-morsan)

Tror det blir mer och mer vanligt. Många andra etniska folk tål inte alls mjölk, och 90 % av asiaterna är laktosintoleranta. Det har något med en muterad gen att göra. Det är väldigt vanligt att dricka mycket mjölk i Sverige och dom flesta av oss tål det.
    Sedan så har nästan ALL färdig frysmat och snabbmat mjölkpulver i sig. Fyller man på i kroppen med mjölk till en viss gräns, så brister det för de som har anlagsgenen, och man utvecklar laktosintolerans.
    Min son har svår intolerans och kan inte ens äta chips! Inte ta alvedon. Mjölk används som bindningsmedel i mångt och mycket....  Vilket är skit!

• Blå Flygare

Glutenintollerans upptäcks oftare och tidigare idag än förr. Vilket gör att det är färre idag som dör av det Förr trodde man att man alltid blev smal och hade svullen mage av celiaki - hade man inte det så utreddes det inte. Idag vet man att symtomen kan veriera. Man har också hittat en ärftlighet vilket gör att när ett barn fått diagnosen så screenas hela familjen (ofta) - och då hittar man de som ännu inte har några symtom (de själva märkt av). Utöver det trodde man förr att celiaki kunde växa bort. Försvann symtomen så återgick man till normalkost - med katastrofala följder först många år senare. Miljöfaktorer finns med, barn födda på 80-talet har större prevalens av celiaki än de födda innan eller efter dem.

Ang. laktoaintollerans så ÄR det en sån sak som kommer med åldern. I norden är vi i regel tolleranta mot laktos hela livet mer eller mindre, medans man in övriga världen är tollerant mot laktos under den normala amningstiden. Ca 10% av de med nordiskt ursprung är laktosintolleranta som vuxna, medan i asien ligger siffran på runt 90% och i afrika runt 80%. Säkert beror upptäckten av laktosintollerans ofta på ökad medvetenhet om vår hälsa, men även på invandring.

• UntilTheDark

Ja iallafall glutenintolerans är ärftligt. Jag var först ut i min släkt trodde vi på 80 talet när jag föddes och fick diagnos runt ett år. Men sedan dök det upp fler personer i släkten och vi kollade bakåt och där fanns en som haft glutenintolerans också.  Pratades mycket om att vällingen när jag var bebis innehöll höga halter gluten och att det var en orsak...nått sånt minns jag.

• Anonym (Glutenintolerant)

Man ändrade kostråden under tror det var 85-93, är dock inte helt hundra på årtalen exakt. Men kostråden som ändrades då var för spädbarn och man har nu mer än 20 år senare insett att det inte var så bra för det har uppkommit flera fall med Glutenintolerans pga detta finns även studier om just detta "fenomen". Problemet med Glutenintolerans är att det dels är ärtligt och kan yttra sig väldigt specifikt för just gluten men man kan även lida av mer diffusa symtom som hård mage, problem att tillgodogöra sig järn/vitaminer/mineraler tröttht är ett annat symtom på det. Obehandlad Glutenintolerans kan ge sk. Sekundär laktosintolerans. Glutenintolerans kollas först med ett blodprov som ger en fingervisning om man har antikroppar mot gluten därefter går man vidare med en gastroskopi som visar hur utslätat tarmluddet är, ju slätare desto större problem med Glutenintolerans. Det diskuteras idag om Glutenintolerans ska klassas som en autoimmun sjukdom.

• Anonym (laktos-morsan)

Även laktosintolerans kan vara ärftlig om det är den som kan upptäckas med gentest. Sedan behöver inte alla utveckla intoleransen.
    Min son mådde alltid illa, var hård i magen och hade ingen aptit under många år. Vi gick till läkare, men ingen upptäckte varför. Han tränade sporter hårt och till slut sa en läkare att han måste minska på det, för det gjorde honom för trött, sliten och illamående. Vi minskade på träningen och köpte proteinpulver för att han skulle orka lite  träning och återhämta sig bättre. Proteinpulvret skulle blandas ut med 3 dl mjölk . Med denna dos varje dag, slog det till slut ut hans känslighet. Han spydde och krampade.
    Med ett enkelt gentest upptäcktes intoleransen. Nu har han växt och gått upp i vikt massor. Får aldrig i sig mjölk. Har aldrig ont länge. Det är toppen! En ny unge!

• Blå Flygare
    Anonym skrev 2010-11-26 21:28:50 följande:
    Men vaddå norden?? Har bott i USA och där bälgar de i sig mjöl friskt! De köper ju i gallon! Nu när jag tänker efter var det faktiskt ingen där som jag stötte på som hade varken gluten eller laktosintolerans....
    Jag träffade då på många som ansåg att mjölk var skadligt för kroppen, dåligt för tarmsystemet, svårsmält och allt vad de kallade det - när deras magproblem av mjölken säkert berodde på laktosintollerans. Sen är ju USA en salig blandning när det gäller etniskt ursprung. Kosthållningen skiljer sig stort åt beroende på var i USA man bor och vilken etisk bakgrund man har. Mat utan mjölkprodukter i märks tydligt "dairyfree" så att alla som har problem med mjölken lätt kan undvika den i ALLT. Sen mötte jag inte heller några som bälgade i sig mjölk heller. De köpte stora mängder mjölk till barnen - gav mjölk till småbarnen i flaska på samma sätt som vi i Sverige ger välling till våra småbarn. inga som drack mjölk till maten, mjölk var till flingor och att ha i pannkakor. 

Kan tillägga att med laktos är det sällan "allt eller inget" som gäller, utan alla har olika nivåer av tollerans. Några tål verliken inget - men de är i undantag. Det vanligaste är att tåla runt ett glas mjölk om dagen.
  • Åsa
    Blå Flygare skrev 2010-11-26 21:37:00 följande:
    I norden är vi i regel tolleranta mot laktos hela livet mer eller mindre, /,,./
    Med variation. Finnarna har pga sitt asiatiska ursprung en betydligt högre andel som är laktosintoleranta än vad man har i övriga länder.
  • Åsa

Det är mycket mer känt idag. Barn med grav glutenintolerans dog väl mestadels förr. Folk med "lindrig" glutenintolerans missas än idag. Blir kanske lite kortare än vad de skulle varit om de undvikit gluten, lite tröttare, mer problem med magen... En större studie i Sverige för ett par år sedan tyder på att 2-3%(!) av befolkningen går runt med odiagnostiserad glutenintolerans. Laktosintolerans ger huvudsakligen magbesvär och där har väl folk oftast lärt sig att undvika sådant de får ont i magen av. Jag har hört många äldre uttrycka det så att de får ont i magen av mjölk etc snarare än i termer av laktosintolerans. Den med lindriga problem klarar ju ofta tillagad mat med mjölk i men undviker färsk mjölk etc.

Vet inte om det finns några belägg för att dessa födoämnesintoleranser i likhet med vissa allergier skulle ha ökat under de senaste årtioendena. Troligen fanns det ett stort mörkertal förr. Inte heller fanns det ju mycket till alternativ mer än att undvika maten varför det var ganska meningslöst att informera om att man inte tålde. Låta bli att äta klarade man ju själv.

• Anonym (mutering)
    Carreaux skrev 2010-11-26 21:27:00 följande:
    Alldeles riktigt! Att vi nordbor till stor del ändå tål mjölk har att göra med en så kallad "positiv mutation" i arvsmassan som inte funnits så länge. Man började dricka mycket mjölk under karga tider för att överleva och de som hade den möjligheten fick starkare avkommor osv. som i sin tur också hade mutationen. Det enzym vi norbor har i kroppen finns inte i sydligare länder alls.
  • Åsa
    Anonym skrev 2010-11-26 21:28:50 följande:
    Snabbgoogling ger uppgifter från trovärdiga källor om tämligen utbredd laktosintolerans i USA, med stor variation mellan befolkningsgrupperna dock (lägst för amerikaner med nordeuropeiskt ursprung). Du har väl bara lagt märke till dem som bälgar i sig helt enkelt.
  • Anonym

Min man är då född 75 & född laktosintollerant. Nått som VC inte verkade ha nån koll på vad det var på det  tiden direkt utan han undvek mjölk själv att dricka men de fanns ju i maten så han gick runt med STORA eksem & kunde inte ha shorts pga dessa under sin uppväxt.. så visst verkar de ha funnits förr med. Ett av våra 3 barn har ärvt detta
    min mamma var dagmamma på 80 talet, hade ett barn som var glutenintollerant då med. Hans mamma fick baka bröd & ta med typ.. verkade inte finnas nå urval på samma vis då.

• Teskedsmamman

Jag tror inte att det föds fler med gluten osv, däremot UPPTÄCKER man dem numera, det gjorde man inte förr. Det finns fortfarande ett stort antal människor med tyst celiaki som man ännu inte fått med i statistiken.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Starkast

Ser det bara som positivt att sjukvården kan diagnostisera bättre så fler människor får en högre livskvalitee.

Samt att det tillverkas fler och fler alternativ så de här människorna slipper sitta och titta på...

Svar på tråden Gluten hit och Laktos dit.....