• Anonym

    Kan man kräva sexuell trohet och samtidigt neka sex?

    Utan att förklara hela situationen vill jag gärna veta vad andra tycker. Om den ena i ett par tappat lusten för sex, har han/hon då rätt att förvänta sig att den andra är trogen? Jag pratar inte om en kort tid, några veckor-en månad, utan betydligt längre.

    Hur kan man tänka? Går det att ha ett förhållande i längden där den ena inte vill ha sex och den andra är frustrerad över att tvingas leva i celibat? Kan man fortsätta leva tillsammans om den som vill ha sex har en älskare/älskarinna vid sidan om? Bör den som har någon vid sidan om berätta om det i så fall? Bör den som inte vill ha sex fråga?

    Finns det någon som har erfarenhet och vill berätta?

  • Svar på tråden Kan man kräva sexuell trohet och samtidigt neka sex?
  • Anonym (Ja)

    Ja, sålänge inte man kommit överens med sin partner om något annat.

  • Anonym (fru)

    Nej, det tycker jag inte.
    Hela den här konstruktionen med trohet är egentligen ganska konstig (även om jag själv inte lever i ett öppet förhållande och har aldrig gjort).
    Att liksom "äga" en annan människa på det sättet.

    Min sexlust försvann spårlöst under graviditet och amning och med två barn ganska tätt har ju det inneburit ett sexliv som verkligen inte är till makens belåtenhet. Och jag har sagt att det är OK för mig om han har sex med andra, något han dock inte vill.

    Samma som att den ena i relationen är mer sexuellt experimentell än den andra. Skall den personen då förvägras att testa allt det där som den är sugen på bara för att han/hon valt en partner som inte är likadan? 

  • pcalma

    Vi har haft delade sovrum i 2 år o inte haft sen sen 1,5 år!
    Han vill men inte jag!
    Vi lever dock i en pressad familjesits där orken inte räcker till!
    Vi är gifta o trogna!!
    En vacker dag kommer säkert lusten tillbaka när allt lugnar ner sig, tror jag!

  • Anonym

    Nja alltså det är inte ok att gå bakom ryggen på sin partner. Isf ska personen ifråga som vill ha sex säga hur han eller hon känner, och att den kommer antingen behöva sex, gå vidare eller ha ett oppet förhållande.

    Därimot tycker jag inte att man kan kräva att den andra partnern som vill ha sex inte tex får onanera. Det är sjuk isf!!!

  • Anonym

    Jag anser inte att det per automatik är den utan sexlust som har "fel" på sin lust. Den andra kanske vill för mycket?!

  • Anonym (Lustig)

    Ja, sålänge inte man kommit överens med sin partner om något annat.

  • Dr Börje
    pcalma skrev 2010-11-27 23:36:57 följande:
    Vi har haft delade sovrum i 2 år o inte haft sen sen 1,5 år!
    Han vill men inte jag!
    Vi lever dock i en pressad familjesits där orken inte räcker till!
    Vi är gifta o trogna!!
    En vacker dag kommer säkert lusten tillbaka när allt lugnar ner sig, tror jag!
    visst vissst...eller hur?
Svar på tråden Kan man kräva sexuell trohet och samtidigt neka sex?