• Bebis050810

    Vad ska man tänka på när man reser till Egypten?

    Ja vad ska man tänka på inför en Egyptenresa?

    Vilka vaccinationer? och hur lång tid innan måste man vaccinera sig? resan går den 19 dec....

    Vad ska man inte äta/dricka där?

    Annat att tänka på?

    Magsjuketabletter?

    mm.....


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005 och 2008 BF 101115 ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Vad ska man tänka på när man reser till Egypten?
  • JPT

    Vaccinationer? Ni bör vaccinera er mot både Hepatit A och B (lika bra att köra båda på en gång) med Twinrix. För att fullfölja hela vaccineringen är det tre stycken sprutor som ska tas, men om jag inte missminner mig räcker det att ta två stycken för att vara tillräckligt skyddad till er första resa. Se dock till att inte glömma den tredje (som är efter sex månader) för att vara helt skyddade.  Vår vaccinationssköterska rekommendera Dukoral också som är ett drickvaccin mot kolera men då kolera inte är speciellt utspritt där körde vi utan. 

    Mat/Dryck? Kommer ni ha All Inclusive? Det går att äta det mesta men gör det med sunt förnuft. Drick till exempel bara vatten på flaska och försök att undvika vissa grönsaker då de kan ha varit sköljda i vanligt vatten. Både jag och min sambo åt dock av det mesta och vi klarade oss båda från någon typ av magåkomma. Se bara till att vara noga med hygienen och sprita händerna med handsprit ofta!  Det är sedlarna som är skitigast så försök undvika dem så mycket ni kan. 

    Magsjuketabletter är alltid bra att ta med om man nu blir magsjuk.

    Var i Egypten ska ni?  

  • Barbabok

    Vi kom nyss hem därifrån. Handsprit eller spriservetter-måste! Tvätta ofta händerna, särskilt då du tagit i pengar. Vi åt och drack bara på hotellet då vi hade all inclusive. Hade med oss travello men ingen av oss blev dåliga där, däremot väl hemma blev karln jättedålig i magen (vattendiarré) samt dottern vanlig diarré. Båda hemma sjuka en vecka. Jag klarade mig helt.
    Egentligen ska man undvika färsk frukt och grönt (eller skölja noga), allt ska vara tillagat och väldigt varmt, undvik majjo och mjölkbaserat särskilt vid bufé, men det gjorde inte vi.

  • Barbabok

    Vaccin rekommenderas bara om man ska till vissa delar, inte till turistområden (Hurghada). Vatten på flaska, ett måste.

  • Bebis050810
    JPT skrev 2010-11-28 10:52:58 följande:
    Vaccinationer? Ni bör vaccinera er mot både Hepatit A och B (lika bra att köra båda på en gång) med Twinrix. För att fullfölja hela vaccineringen är det tre stycken sprutor som ska tas, men om jag inte missminner mig räcker det att ta två stycken för att vara tillräckligt skyddad till er första resa. Se dock till att inte glömma den tredje (som är efter sex månader) för att vara helt skyddade.  Vår vaccinationssköterska rekommendera Dukoral också som är ett drickvaccin mot kolera men då kolera inte är speciellt utspritt där körde vi utan. 

    Mat/Dryck? Kommer ni ha All Inclusive? Det går att äta det mesta men gör det med sunt förnuft. Drick till exempel bara vatten på flaska och försök att undvika vissa grönsaker då de kan ha varit sköljda i vanligt vatten. Både jag och min sambo åt dock av det mesta och vi klarade oss båda från någon typ av magåkomma. Se bara till att vara noga med hygienen och sprita händerna med handsprit ofta!  Det är sedlarna som är skitigast så försök undvika dem så mycket ni kan. 

    Magsjuketabletter är alltid bra att ta med om man nu blir magsjuk.

    Var i Egypten ska ni?  
    den sista sprutan som är efter sex månader! men resan går ju den 19 dec!! hinner man inte ta sprutorna då och få fullt skydd??
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005, 2008, 2010 ♥ ¸.?°´¯)
  • JPT
    Bebis050810 skrev 2010-11-28 11:29:49 följande:
    den sista sprutan som är efter sex månader! men resan går ju den 19 dec!! hinner man inte ta sprutorna då och få fullt skydd??
    Man kan göra någon typ av snabbvaccinering på några veckor tror jag (men man måste då ta en fjärde spruta senare ). Hör med närmaste vaccinationsklinik så snabbt som möjligt om resan går den 19 december. 
  • Gladskit

    Jag skulle vaccinera mot hepatit och ta dukoral. Det är i första hand skydd mot kolera men kan även ge visst skydd mot andra magåkommor.
    Om ni bestämmer er för att ta dukoral så är det en dos några veckor innan och så en dos närmare avresa.

    I övrigt att sprita händerna hela tiden. Direkt om ni tagit i pengar, varit på toaletten, hållit upp dörrar etc. Hela tiden!! Var vid restaurangen direkt när det öppnar så att ni får mat som är varm och nylagad och inte stått framme flera timmar.

  • Bebis050810
    Gladskit skrev 2010-11-29 12:53:04 följande:
    Jag skulle vaccinera mot hepatit och ta dukoral. Det är i första hand skydd mot kolera men kan även ge visst skydd mot andra magåkommor.
    Om ni bestämmer er för att ta dukoral så är det en dos några veckor innan och så en dos närmare avresa.

    I övrigt att sprita händerna hela tiden. Direkt om ni tagit i pengar, varit på toaletten, hållit upp dörrar etc. Hela tiden!! Var vid restaurangen direkt när det öppnar så att ni får mat som är varm och nylagad och inte stått framme flera timmar.
    dukoral? är det ett vaccin? som man tar på vårdcentralen eller är det några tabletter man köper?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma 2005, 2008, 2010 ♥ ¸.?°´¯)
  • Villimey
    Bebis050810 skrev 2010-11-29 15:50:52 följande:
    dukoral? är det ett vaccin? som man tar på vårdcentralen eller är det några tabletter man köper?
    (¯`°•.¸ ♥ Mamma 2005, 2008, 2010 ♥ ¸.•°´¯)

  • Villimey

    Dukoral är ett vaccin som skyddar mot kolera men hjälper även mot maginfektioner, och det är det senare som kan behövas i Egypten. Ingen spruta utan man dricker det har jag för mig. 

  • Gladskit
    Bebis050810 skrev 2010-11-29 15:50:52 följande:
    dukoral? är det ett vaccin? som man tar på vårdcentralen eller är det några tabletter man köper?
    Det är ett drickvaccin. Man måste dock besöka en vaccinationscentral eller liknande för att köpa det, det säljs inte på apoteket. Har man aldrig tagit det förr så krävs två doser, annars kan man ta en "refill"-dos också.
    Det består av en liten flaska med vätska plus en påse med pulver som man blandar och dricker. Smakar som samarin blandat med hallonsaft...typ.
  • carola 79

    jag har ett tips
    dom försöker luras, det finns 2 st ganska lika 50 sedlar med olika valör dom luras att du betalt med den minde fast du gav den större

  • Kultist

    Jag rekommenderar allt som kan hjälpa mot magåkommor. Försök undvika starka växlingar mellan kyla och värme också, hur frestande det än är att direkt sätta sin AC på högsta. =)

    Om ni skall besöka en moské (finns en utsökt i Kairo), tänk då på att dölja axlar och knän.

    I övrigt; Tänk på att ha roligt och om ni kikar förbi Kairo, missa inte muséet!

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man reser till Egypten?