• MintMi­nt
    Äldre 28 Nov 18:23
    6097 visningar
    13 svar
    13
    6097

    Utekanin, vattnet fryser!

    Vi har en utekanin, som är ca 5 månader. Han har bott ute i en stor utebur ända från början (vi fick honom i aug/sep). Det har gått jättebra hela tiden, han har vuxit och fått massor av tjock vinterpäls. Men nu har vi ett par små problem, som vi inte riktigt vet hur vi ska göra med. Det första (och viktigaste) är vattensituationen. Nu är det ju så kallt ute, så vattnet fryser ju på nolltid. Finns det någon bra lösning på det? Eller är det bara att byta vatten ofta, ofta, ofta som gäller? Vi kokar upp vatten åt honom och häller i en stor skål och ger honom när det har svalnat lite (för att det ska ta lite längre stund innan det fryser). Att ha det i en flaska funkar inte alls (han får i flaska annars) för han fryser ju fast på "pipen" när han ska dricka. Och sen gäller det ju matbiten. Tänker vi rätt, när vi ger honom vatten först och ser till att han dricker ordentligt innan han får mat. Han har alltid fri tillgång till hö, och får kaninmatsblandning (vi köper en blandning på djuraffären) morgon och kväll. Man ska inte begränsa matintaget för en sån ung kanin, eller hur?

    Och nästa problem: Han får påhälsning av möss då och då. Kan de göra stor skada i buren? Kan de skada kaninkillen? Vi ska sätta ut musfällor utanför buren, men det är ju inte säkert att det hjälper.

    Annat som man bör tänka på, när det gäller kaniner (ute)?

  • Svar på tråden Utekanin, vattnet fryser!
  • Äldre 28 Nov 18:28
    #1
  • Lussek­atten8­7
    Äldre 28 Nov 18:29
    #2

    Vattnet får man byta då och då, eller två gånger per dag borde räcka. Finns inte så mycket mer man kan göra tyvärr,vet själv hur det är.
    Angående mössen undrar jag hur de kommer in i buren? Har du kycklingnät ? Vi har ett nät som är ca 1x1 cm och där kommer inga smådjur in. Du kanske kan överväga att näta om hela buren. Klä'ttrar de upp och sedan in?

  • dezibe­l
    Äldre 28 Nov 19:13
    #3

    Byt vatten ofta men som kompliment ger du morötter, dom innehåller mycket vatten och går bra att gnaga på frysta fast vänj in kaninen så den inte blir dålig i magen. Precis som em87 skriver så håller kycklingnät mössen borta. Se till att han har tillräckligt stor yta att kunna skutta runt på nu i kylan (Många kaniner älskar att skutta runt i snön )och ett isolerat bo med mycket halm. 

  • MintMi­nt
    Äldre 28 Nov 19:21
    #4
    Lussekatten87 skrev 2010-11-28 18:29:46 följande:

    Vattnet får man byta då och då, eller två gånger per dag borde räcka. Finns inte så mycket mer man kan göra tyvärr,vet själv hur det är.
    Angående mössen undrar jag hur de kommer in i buren? Har du kycklingnät ? Vi har ett nät som är ca 1x1 cm och där kommer inga smådjur in. Du kanske kan överväga att näta om hela buren. Klä'ttrar de upp och sedan in?


    Buren står på marken, så det är ingen direkt "klättringshöjd". Vi har byggt den själva, och valde att göra den låg för att barnen lätt ska kunna se kaninen (och eftersom den står på altanen som ligger drygt 1 meter ovan marken så står ju inte buren direkt på marken heller). Men det kanske är nätet som är problemet, det är inte kycklingnät utan något annat (rutorna är 2*2 cm).
  • MintMi­nt
    Äldre 28 Nov 19:25
    #5
    dezibel skrev 2010-11-28 19:13:13 följande:
    Byt vatten ofta men som kompliment ger du morötter, dom innehåller mycket vatten och går bra att gnaga på frysta fast vänj in kaninen så den inte blir dålig i magen. Precis som em87 skriver så håller kycklingnät mössen borta. Se till att han har tillräckligt stor yta att kunna skutta runt på nu i kylan (Många kaniner älskar att skutta runt i snön )och ett isolerat bo med mycket halm. 
    Ja, stor yta har han. Buren är gigantiskt stor (t.o.m barnen får plats i den båda två och kan sitta därinne och gosa med kaninen om de vill). Sen har han ett litet hus som han kan gå in i om han vill. Men han verkar inte vilja gå in där nu, när det är kallt? Innan satt han mycket i huset, men nu sitter han mest ovanpå huset. Huset är "halmat" inuti och helt stängt så det drar inte in där.

    Morötter brukar han få också.
  • dezibe­l
    Äldre 28 Nov 19:42
    #6
    MintMint skrev 2010-11-28 19:25:39 följande:
    Ja, stor yta har han. Buren är gigantiskt stor (t.o.m barnen får plats i den båda två och kan sitta därinne och gosa med kaninen om de vill). Sen har han ett litet hus som han kan gå in i om han vill. Men han verkar inte vilja gå in där nu, när det är kallt? Innan satt han mycket i huset, men nu sitter han mest ovanpå huset. Huset är "halmat" inuti och helt stängt så det drar inte in där.

    Morötter brukar han få också.
    Låter ju alldeles förträffligt Skrattande Många låter kaninerna skutta runt på sommaren och få mycket uppmärksamhet men på vintern åker dom in i en minimal bur utan social kontakt. Skönt att er får fortsätta ha det bra! 
  • leolin­a1980
    Äldre 28 Nov 20:08
    #7

    Även gurka innehåller mycket vatten och kan ges istället för vatten. En sak ni ska tänka på är att då han är ensam kanin måste ni umgås jättemycket med honom. Har ni inte funderat på att ta en till? Kaniner borde helst vara två stycken, men om man har mycket tid att umgås med dom varje dag så går det naturligtvis att bara ha en.

  • MintMi­nt
    Äldre 28 Nov 21:33
    #8
    leolina1980 skrev 2010-11-28 20:08:33 följande:
    Även gurka innehåller mycket vatten och kan ges istället för vatten. En sak ni ska tänka på är att då han är ensam kanin måste ni umgås jättemycket med honom. Har ni inte funderat på att ta en till? Kaniner borde helst vara två stycken, men om man har mycket tid att umgås med dom varje dag så går det naturligtvis att bara ha en.
    Vi funderade ett tag på en kanin till, men eftersom det inte är så lätt att ha två kaniner i samma bur, så får det vänta. Eventuellt kommer vi att dela av buren i två delar, med en kanin på var sida (med nät emellan bara). Men vi umgås ganska mycket med kaninen på dagarna/kvällarna så han är inte så ensam.
  • leolin­a1980
    Äldre 28 Nov 23:08
    #9
    MintMint skrev 2010-11-28 21:33:54 följande:
    Vi funderade ett tag på en kanin till, men eftersom det inte är så lätt att ha två kaniner i samma bur, så får det vänta. Eventuellt kommer vi att dela av buren i två delar, med en kanin på var sida (med nät emellan bara). Men vi umgås ganska mycket med kaninen på dagarna/kvällarna så han är inte så ensam.
    Okej, men det behöver ju inte vara jobbigt med två kaniner i samma bur :) Vi tog först en pojk-dvärgvädur och när han var fyra månader kastrerade vi honom och tog en tjej-dvärgvädur som kompis åt honom. Dom älskar varandra och har verkligen bra sällskap av varandra. Men jag vet att det inte alltid går så bra, kanske hade vi tur med våra då dom kom så bra överrens.

    Att dela buren och ha två kaniner med galler emellan låter ju också bra tycker jag :)

    Bra att ni umgås med honom, ni verkar vara bra kaninägare :)

    Men usch med mössen!! Igår när jag städade mina kaniners bo fick jag för mig att det var en eller flera möss där inne och fick vild panik, rusade in på jakt efter en av våra katter men dom märkte ju att nåt var på gång så dom var fortare än kvickt ut genom kattluckan :) Fick i varje fall tag i en av katterna och tryckte in honom i kaninboet men han undrade nog mest vad fan jag höll på med, satt där och såg förvirrad ut och kill kaninen blev fly förbannad och började stampa. Till sist hoppade kissen ut och jag blev själv tvungen att ta reda på om där verkligen fanns några möss. Usch vilken upplevelse, jag skulle nog dö om jag skulle hitta möss där.. Denna gången var där inga möss, men skulle jag nångång hitta möss där skulle nog kaninerna få flytta in och bo inomhus resten av vintern..
  • Stadsl­antis
    Äldre 1 Dec 08:18
    #10

    Nu verkar ju göra rätt med vattnet redan =) Ljummet vatten i skål och byta ofta, se till att han får vatten i samband med maten.

    Vad är det för kaninmatsblandning han får? Hur mycket får han? Pellets är ofta att föredra framför "gnagarblandningar" då den innehåller en del fett (beror ju självklart på vilken sort det är). En kaninmage mår som bäst på en fettsnål och fiberrik kost, minst 80 % hö och lite komplement med pellets (för mineralerna) och lite grönt. Mina kaniner får om max 1/2 dl pellets om dagen och resten hö, de är dvärgkaniner. 

    Det är lite omdiskuterat med fri tillgång på pellets till unga djur bland uppfödare som jag förstått det hela, vissa ger fri tillgång och andra ger ransonerat. Jag är ingen "van" kaninuppfödare så jag är långt från expert! Men risken med att ge mkt pellets/foderblandning är att kaninen äter mer av det och inte höet vilket ökar risken för både magproblem och framförallt problem med tänderna. Har läst om flera uppfödare av dvärgraser som endast ger fri tillgång upp till 4 månader sen ransonerat. Stora raser han behöva lite mer fram till 7-8 mån.

    Lycka till med lilla ninen! =) 

  • MintMi­nt
    Äldre 1 Dec 19:46
    #11
    Stadslantis skrev 2010-12-01 08:18:19 följande:
    Nu verkar ju göra rätt med vattnet redan =) Ljummet vatten i skål och byta ofta, se till att han får vatten i samband med maten.

    Vad är det för kaninmatsblandning han får? Hur mycket får han? Pellets är ofta att föredra framför "gnagarblandningar" då den innehåller en del fett (beror ju självklart på vilken sort det är). En kaninmage mår som bäst på en fettsnål och fiberrik kost, minst 80 % hö och lite komplement med pellets (för mineralerna) och lite grönt. Mina kaniner får om max 1/2 dl pellets om dagen och resten hö, de är dvärgkaniner. 

    Det är lite omdiskuterat med fri tillgång på pellets till unga djur bland uppfödare som jag förstått det hela, vissa ger fri tillgång och andra ger ransonerat. Jag är ingen "van" kaninuppfödare så jag är långt från expert! Men risken med att ge mkt pellets/foderblandning är att kaninen äter mer av det och inte höet vilket ökar risken för både magproblem och framförallt problem med tänderna. Har läst om flera uppfödare av dvärgraser som endast ger fri tillgång upp till 4 månader sen ransonerat. Stora raser han behöva lite mer fram till 7-8 mån.

    Lycka till med lilla ninen! =) 
    Ja, han äter ganska mycket hö (totalt fri tillgång på hö). Sen ger vi kaninmaten morgon och kväll nu (innan fick han bara kaninmat en gång/dygn, men nu när det är så kallt så får han mer mat). Vi har utgått från rekommendationen att ge fritt av maten till 8 månader. Kaninen är en lejonhuvad dvärgkanin.
  • Äldre 2 Dec 15:27
    #12

    Lägg en boll i vattenskålen då rör sig vattnet lite och fryser på så sätt inte lika lätt


    Kitty 081003
  • MintMi­nt
    Äldre 2 Dec 16:24
    #13
    Puma87 skrev 2010-12-02 15:27:25 följande:
    Lägg en boll i vattenskålen då rör sig vattnet lite och fryser på så sätt inte lika lätt
    Tack för det tipset! Det ska jag prova.
Svar på tråden Utekanin, vattnet fryser!