• VillBliFyra2011

behålla sgi

Om allt går som det ska blir det en liten till i familjen i juli nästa år. Solig  Har en son som blir 3 år i maj. Jag började jobba 100% i januari i år och i september gick jag ner i tid till 80%. MEN jag tar 1 semester dag i veckan. Men nu efter jul och nyår ska jag istället ta en föräldradag i veckan. Nu till min fråga, hur länge måste man göra detta för att behålla sin SGI trots att man jobbar 80%? Jag menar en viss tid in i graviditeten eller måste jag ta en föräldra dag i veckan ända fram till förlossnigen? Nån som vet??

• Svar på tråden behålla sgi
  • Billabong

Eftersom du gick ner i tjänst för så pass länge sedan så måste du fortsätta aktivt skydda din SGI med FP ända tills nästa bebis föds.
    (Hade du jobbat heltid fortfarande så kunde du gått ner i tjänst de sista 6 månaderna innan BF utan att behöva ta FP för att skydda din SGI.)

• Bess

Du måste fylla på med fp så du uppnår 100% varje vecka..ända fram till förlossningen. Undantag e så klart om du går på havandeskapspenning, blir sjukskriven eller tar semester 100 %.

Jag fick mitt första barn 2007, och har fått ytterligare ett barn sedan dess..2008. Nu e jag gravid igen , med bf efter nyår. Jag har skyddat min sgi, så jag får samma som med barn nr 1. Men Försäkringskassan har ringt hem säkert 5-6 ggr och kollat om det verkligen stämmer. Vilket dom kommer fram till varje gång Så tji får dom!

• VillBliFyra2011

Ok det va det jag misstänkte! Tack för svaren. Ja försäkringskassan håller koll som bara den, man blir nästan nervös bara man tänker på att man skulle göra fel av misstag.... Obestämd
    Men om man tänker sig att jag går upp och jobbar heltid några månader efter jul och nyår kan man då gå ner i tid?  Jag menar här på jobbet är jag ju borta 80% men får ju en 100% lön eftersom jag fortfarande tar av semesterdagar. Vad tror ni?

• Billabong
    VillBliFyra2011 skrev 2010-11-29 08:16:06 följande:
    Ok det va det jag misstänkte! Tack för svaren. Ja försäkringskassan håller koll som bara den, man blir nästan nervös bara man tänker på att man skulle göra fel av misstag....
    Men om man tänker sig att jag går upp och jobbar heltid några månader efter jul och nyår kan man då gå ner i tid?  Jag menar här på jobbet är jag ju borta 80% men får ju en 100% lön eftersom jag fortfarande tar av semesterdagar. Vad tror ni?
    Får att kvalificera sig för en ny SGI-skyddad period inför nästa barns BF måste du först jobba heltid i 6 månader. Om det sedan är mindre än 6 månader kvar till BF kan du då gå ner i tjänst igen utan att skydda din SGI.
    Men i ditt fall faller det nog på att du inte vill jobba heltid under så pass lång tid som 6 månader...?

Det krävs alltså alltid 6 månaders arbete (eller avsikt, blir man sjukskriven så är det ok) för att tjäna in en ny heltids-SGI.
  • VillBliFyra2011

Ok! Då täcker jag upp med semester och mammadagar den dagen i veckan jag är ledig ända fram till BF. Tur för mig att dagarna räcker. Stämmer precis, är just nu inte aktuellt och gå upp till 100%  i 6 månader.  Glad Tack för hjälpen!

• Billabong

Förresten. Hur menar du att du täcker upp med en semesterdag i veckan?
    För om det ska skydda din SGI så måste du vara i tjänst på 100% och således få 100% lön. Däremot att du bara jobbar 4 dagar i veckan och tar en semesterdag är ju ngt du och din chef gör upp sinsemellan. Jag är tveksam till om man kan skydda sin SGI genom att bara på pappret vara i tjänst på och få lön för 80%, om det är så ni gjort. Så frågan är hur ni gjort med den där semesterdagen. Och har ni gjort fel där så vet jag inte om ni kan rätta till det i efterhand... Går inte det så behöver du kanske heller inte fortsätta göra så och "slösa" av dina semesterdagar. Jag menar, om SGIn redan är sänkt.

• VillBliFyra2011

Det va en bra tanke där men jag har gjort upp så med min arbetsgivare att jobbar 100% på pappret (men täcker upp med semester dagar. Hoppas nu verkligen att det funkar att göra så?! Tycker jag har ringt försäkringskassan 100 gånger men blir lika osäker varje gång.... vad tror du?

• Billabong

Ja, det är inga problem med din SGI om du är i tjänst på 100% och får 100% lön. Semester är att betrakta som att man är i tjänst arbetsrättsligt sett. Spelar ingen roll om man tar en dag i veckan eller sina fem veckor i följd.

Jag blev lite fundersam kring din formulering om att du "täcker upp med semester" som du skrev i förrförra inlägget. Men nu är det ju ok när jag förstår hur du menade.

• VillBliFyra2011

Vilken tur! Kan vara svårt med formuleringen och förklara på ett bra sätt när man skriver. Men nu kan jag vara lugn hur som helst då?

• Billabong
    VillBliFyra2011 skrev 2010-11-30 20:18:11 följande:
    Vilken tur! 
    Kan vara svårt med formuleringen och förklara på ett bra sätt när man skriver. Men nu kan jag vara lugn hur som helst då?
    Ja.

MEN. Jag jobbar ju inte på FK. Så för att vara helt lugn hade jag chattat med dem och fått konversationen skickad till min mail efteråt som bevis.
Svar på tråden behålla sgi