• Anonym (tuttlisa)

Bröstoperation hur långt efter amning?

Jag är gravid med mitt fjärde och sista barn mina tuttar hänger och är jätte stora har ca 80FF nu och jag är bara 157 lång. Min rygg värker något fruktansvärt pga dom stora brösten och jag vantrivs med mina stora hängtuttar..
    Jag undrar om det finns någon som vet hur snabbt efter avslutad aming som man får operera/förminska brösten?

• Svar på tråden Bröstoperation hur långt efter amning?
  • Anonym (ja)

Du kan väl gå på en konsultation och höra, så får du tid så snart det går? Privat är det så klart inte så lång väntetid..Jag har gjort förminskning, och det är det absolut bästa jag gjort!

• Anonym
    Anonym (ja) skrev 2010-11-29 12:06:24 följande:

Du kan väl gå på en konsultation och höra, så får du tid så snart det går? Privat är det så klart inte så lång väntetid..Jag har gjort förminskning, och det är det absolut bästa jag gjort!

Det hanlar inte om väntetid. Är det bara jag som läser TS ordentligt?
  • Anonym (tuttlisa)

Återigen så handlar det inte om att landstinget ska betala eller hur lång kö det är utan hur lång tid en vanlig plastik kirkurg REKOMENDERAR att man väntar med operation.

• Anonym (tuttlisa)
    Anonym skrev 2010-11-29 12:05:26 följande:
    Som jag skrev innan måste brösten återhämta sig efter amningen. DEt finns ökad risk för infektion annars.

Hade du inte ammat så hade du kunnat fixat brösten så fort det funnits en tid.
    Okej gud vad surt.. Hmm.. Fast infektion är ju inget jag vill dra på mig.. så om jag tex föder i Januari så kan jag operara mig tidigast i Juli? jag kommer inte amma då jag har problem relaterade med graviditeten så jag måste få bort graviditets hormonen så fort som möjligt för att bli frisk.
  • Anonym
    Anonym (tuttlisa) skrev 2010-11-29 12:29:58 följande:
    Okej gud vad surt.. Hmm.. Fast infektion är ju inget jag vill dra på mig.. så om jag tex föder i Januari så kan jag operara mig tidigast i Juli? jag kommer inte amma då jag har problem relaterade med graviditeten så jag måste få bort graviditets hormonen så fort som möjligt för att bli frisk.
    Ja precis Men då är det ju inte så länge ändå. Sen så får du ju ha i åtanke att du kanske inte bör lyfta de 2 första veckorna efter op, tänkte på att du då har en 6 månaders baby. Men om pappan kan hoppa in då (semester kanske) så går det nog bra.
  • Rufsas
    Anonym skrev 2010-11-29 12:40:23 följande:
    Ja precis Men då är det ju inte så länge ändå. Sen så får du ju ha i åtanke att du kanske inte bör lyfta de 2 första veckorna efter op, tänkte på att du då har en 6 månaders baby. Men om pappan kan hoppa in då (semester kanske) så går det nog bra.
    Ja, och att du har ont VÄLDIGT lång tid efter operationen.
  • Anonym (ja)
    Anonym (ja) skrev 2010-11-29 12:06:24 följande:

Anonym skrev 2010-11-29 12:10:14 följande:
    Det hanlar inte om väntetid. Är det bara jag som läser TS ordentligt?
    Jag ansåg hon redan fått svaret på 6 månader, så varför ska jag svara på det? Däremot kan jag ju tillägga att 6 månader är vad man räknar med även med tanke på att kroppen ska återhämta sig efter förlossning som precis som en stor operation tar rejält på hälsan. Att kolla runt efter kirurg, klinik och gå på konsultation kan man behöva göra innan...
  • Anonym (tuttlisa)
    Anonym skrev 2010-11-29 12:40:23 följande:
    Ja han kommer ta pappaledig i sommar och jag har ett bekvämt jobb där jag bara behöver sitta vid en dator hemma så det är ju inte så jätte ansträngande. Men hur är det med läketiden? Skulle jag kunna åka tex utomlands någon/några veckor efter operationen? Tänker på värmen och sånt..
  • Anonym (tuttlisa)
    Rufsas skrev 2010-11-29 12:41:17 följande:
    Ja, och att du har ont VÄLDIGT lång tid efter operationen.
    Hur lång tid då?
  • Rufsas
    Anonym (tuttlisa) skrev 2010-11-29 15:27:16 följande:
    Hur lång tid då?
    Jag gjorde min operation 2001 och kan fortfarande få "hugg" i brösten. Riktigt ont hade jag väl i ett par tre månader. Men fasen vad snygga brösten blev.

Om du vill ställa frågor kring operationen så är det bara att köra på. Jag hoppas att jag kan svara på det mesta.

En sak som är lite jobbig fortfarande är att jag inte riktigt fått tillbaka känseln överallt.
  • Anonym (tuttlisa)
    Rufsas skrev 2010-11-29 15:31:03 följande:
    Jag gjorde min operation 2001 och kan fortfarande få "hugg" i brösten. Riktigt ont hade jag väl i ett par tre månader. Men fasen vad snygga brösten blev.

Om du vill ställa frågor kring operationen så är det bara att köra på. Jag hoppas att jag kan svara på det mesta.

En sak som är lite jobbig fortfarande är att jag inte riktigt fått tillbaka känseln överallt.
    Okej.. Det som jag är orolig för är bara hur det går i värme osv.. Större chanser för infektioner osv eller hur är det med det?
  • Rufsas
    Anonym (tuttlisa) skrev 2010-11-29 15:35:59 följande:
    Okej.. Det som jag är orolig för är bara hur det går i värme osv.. Större chanser för infektioner osv eller hur är det med det?
    Hmm, jag gjorde min operation i februari så jag vet faktiskt inte. Det som kan vara ett problem på sommaren är om du vill bada mycket. Då du ska ha kirurgtejp i ett halvår lossnar de lättare om du duschar/badar ofta. Och man ska helst byta tejp så sällan som möjligt eftersom det rister i ärren annars. Dessutom är ju att vistas i solen ett big no no. Men som sagt, gällande infektioner vet jag inte. Det känns som att läkarna har ganska bra koll vid efterkontrollerna osv.
Svar på tråden Bröstoperation hur långt efter amning?