Överlevnadsbarn
Nu var inte vår dotter speciellt ledsen men det kanske var för att vi alltid har burit... Men hon har varit vad jag skulle klassa som ganska krävande. Hon har aldrig vilja ligga själv, aldrig gillat vagnen, aldrig sovit en hel natt (fram till året har hon nog vaknat ca 1 gång i timmen på nätterna), ammat sjukt mycket, alltid velat vara i rörelse (alltså räckte det inte med att ha henne i sjalen, hon ville dessutom att jag/min man skulle röra oss), ja, hon har helt enkelt krävt sitt. Dock hade jag ingen uppfattning om att barn inte var sådana så jag förutsatte att det var normaltillstånd
Tills jag började se att barn runtomkring faktiskt kunde sitta/ligga stilla i vagnen, kunde sova mer än en timme i sträck, kunde sitta i babysittern och titta på sin mamma när hon åt (vår dotter har nästan alltid suttit i knät när hon var liten och vi åt).
Jag tror faktiskt att det är mer vanligt än folk tror och framförallt så tror jag att vissa inte "tillåter" barnet att vara så utan försöker på olika sätt att träna och lära bort det... Jag tror att det är ett naturligt tillstånd för barn att vara krävande, det handlar ju faktiskt rent biologiskt om ren och skär överlevnad. Jag har också ramlat över några texter om överlevnadsbarn... men jag kommer inte ihåg vart jag läste det. Sedan vet jag att jag även har läst en teori om att barn som kommer genom komplicerade förlossningar (tror faktiskt att det inte ens behövde handla om direkt komplicerade förlossningar utan mer om förlossningar där stressen runtomkring var påtaglig) kan uppleva ett trauma som de bearbetar under sina första levnadsmånader vilket ofta då skulle ta sig uttryck genom skrikiga och krävande barn...
men nä, jag är helt övertygad om att det finns många barn som ditt därute