Inlägg från: Makadam |Visa alla inlägg
  • Makadam

Överlevnadsbarn

Ursäkta om jag år lite OT, men, hittade detta på en blogg:

"High need babies har tolv kännetecken, de:
    1)
    är intensiva 

2) är hyperaktiva

3) är uttröttande

4) vill äta ofta (amma alltså) 

5) är krävande

6) vaknar ofta  

7) är svårtillfredsställda  

8) är oförutsägbara  

9) är känsliga

10) är svåra att lägga ifrån sig  

11) tröstar sig inte själva 

12) har separationsångest"

Nu hittade jag ingen åldern då barnen beskrivs vara så här - men, är inte alla barn så här?
    Kanske inte alla punkter, men... Jag har svårt för då jag kommer över och föräldrar beskriver sina barn som "krävande" - och jag kanske inte har en aaaaaning om hur ni andar har det - så därför är jag nyfiken på att höra mer, så jag tassar tillbaka och kommer fortsätta snegla på den här tråden.
    Bebisa/barn vill vara med, vara nära, amma ofta - för mig är det ursprungligt.
  • Makadam
    k girl skrev 2010-11-30 11:37:54 följande:
    Du får ursäkta, Peap, men jag blir faktiskt lite irriterad.
    Både jag och min man gör vårt allra, allra bästa att svara på vår sons behov och ge honom det han behöver. Det har vi alltid gjort. Vi har inte försökt göra honom till någon han inte är. Han är oerhört kommunikativ; har alltid varit.
    Även om jag visserligen tror att barn som är så svåra att hålla nöjda är vanligare än man tror, så existerar de. Det innebär inte att man är motsträvig mot att ge sitt barn det de vill ha. Och man måste få säga att det är jobbigt, eller dränerande, eller krävande, utan att behöva känna sig "dålig" eller i princip få höra att alla barn är ju på det sättet (underförstått: det är bara du som förväntar dig någonting annat, eller försöker göra ditt barn till något det inte är).

Vaknar ditt barn om du försöker lägga dig på rygg, eftersom det bara sover om det har ditt bröst i munnen?
    Vaknar ditt barn och börjar gråta hysteriskt om du, gud förbjude, går upp och kissar under natten?
    Vaknar ditt barn och börjar gråta hysteriskt om du - i ett försök att få fem minuter för dig själv för att gå på dass eller hämta någonting - lämnar över ditt barn till dess pappa?
    Har ditt barn skrikit hysteriskt om du - gud förbjude - skulle försöka sätta det i en sjal eller en sele, i ett försök att få händerna fria, vila armarna och göra någonting annat än att bära, bära, bära?

Du får ursäkta, men jag tycker att den där kommentaren - "sådana är barn" - är så oerhört odräglig. Alla barn är - förstås - olika, har olika behov, och uttrycker dem på olika sätt.
    Var skriver jag att ni inte gör ert bästa?
  • Makadam

Jag kan inte hjälpa det men kommer osökt att tänka på Hasse & Tages sketch "Spik i foten...!?" över hur denna tråd tog fart.

Som jag skrev så har jag svårt för när föräldrar beskriver sina barn som krävande. Jag har svårt för när barn ges epitet som snäll, lätt eller krävande. Är det barnet - eller situationen - som är krävande? Är det förälderns förväntningar på barnet som inte infrias? Är det föreställningen om hur livet med en bebis ska vara som inte stämmer med verkligheten?

Att säga att "är inte alla barn såna?" - som vill bäras, amma ofta & vara med - det är inte på långa vägar sagt för att på något sätt ge en förälder dåligt samvete, utan sagt för att.... är det inte så? Det är inte min mening att ge någon dåligt samvete, det brukar vuxna (kanske framförallt föräldrar?) vara bra på att göra på egen hand.
    Mitt inlägg ska inte tolkas som att det är du som förälder som är gnällig. Jag skuldbelägger ingen förälder, men jag kan tycka att barnet skuldbeläggs.
    Som i så mycket annat kring barn - hur skulle det kännas om din partner pratade om dig på det sättet?

• Makadam

Konichiwa:
    Du har i en annan tråd skrivit följande ang er krävande son;
    "Jag inser förstås att det inte är sonen som är det egentliga problemet, utan att det har blivit en skevhet i skötseln av sonen. Det är för mycket att göra här hemma, och jag tror inte att min man riktigt pallar att sonen börjar gnälla efter mig när han är med honom. Dessutom är huset ett enda stort renoveringsprojekt - det skulle egentligen ha varit färdigt när sonen kom, men det blev försenat i över ett halvår - och vi vill ju bli färdiga någon gång. Jag borde fara iväg och göra någonting alldeles själv - men å andra sidan finns ju det jag vill göra här hemma (sy, baka, formge, skriva). Ibland beordrar jag honom att gå ut med sonen, eller fara iväg med honom. Jag borde göra det oftare, men då blir det å andra sidan väldigt lite gjort här hemma. Var man än vänder sig finns rumpan bak."

samt beskrivit att han från sex månader kunde (kan fortfarande?) sova 30/ 45 min när du lagt ner honom.

Med det känner jag att är det sonen som är krävande (dränerande, jobbig) eller kan det beskrivas på något annat sätt?

Vittra: jag anser att det finns skillnader mellan människor, och därmed även sagt att det finns skillnader mellan barn för jag anser att barn är människor.

------------------------

I min värld så blir det ett skuldbeläggande på bebisen/barnet att det beskrivs som krävande. Det finns vissa av er som säkert inte säger det högt över huvudet på barnet inför släkt, grannar, vänner men det finns säkert lika många som gör det.
    Jag har sett att barn är olika, precis som föräldrar är olika, och jag har sett många snälla barn som sitter tysta och lätt apatiska i sina barnvagnar, babysitters och babyskydd medan föräldrarna är upptagna med annat.

• Makadam

Utan att ha läst i tråden tidigare;
    jag tror att det rä skillnad på föräldrar och föräldrar, d v s samma person från första gången manblir mamma/pappa till en andra och ev tredje, fjärde gång.
    Jag menar inte att det inet är skillnad på barn, men jag tror att det kan ligga (mer?) hos föräldern och dennes lugn, attityd, känsla, etc.

Svar på tråden Överlevnadsbarn