Överlevnadsbarn
High need babies är ett begrepp myntat av Sears:
http://www.askdrsears.com/html/5/t050400.asp
Det har funnits trådar under "medlemsgrupper" tidigare....både för äldre och yngre barn.
High need babies är ett begrepp myntat av Sears:
http://www.askdrsears.com/html/5/t050400.asp
Det har funnits trådar under "medlemsgrupper" tidigare....både för äldre och yngre barn.
Ser att det är ett par här med barn som inte är så tidigt motoriskt.....jag undrar om det kan ha viss betydelse. Jag har två pojkar - en "tidig" och en "sen". Min äldsta är den som varit lite småsen med det mesta motoriskt. Han har alltid passat exakt in på high-need-baby.....förutom att de ofta ska vara motoriskt framåt och tidiga.....så jag tror det snarare är en annan personlighetstyp som just han är.....och kanske några av era andra barn också .
Jag har alltid upplevt honom som lite "grubblande", funderande. Han har alltid älskat att läsa böcker och väldigt fokuserad på detaljer. Han är också något av en perfektionist.......när han väl gör något ska det gå lätt och smidigt ofrån start. Går det inte som han tänkt omedelbart så har han missbedömt läget och testat för tidigt. Här testas INGENTING förrän han är helt säker på att klara utan att misslyckas.....på minsta sätt. Har alltid haft ett extremt behov av att saker hela tiden ska hända och att vi som föräldrar varit med aktivit.....fast jag har svårt att avgöra om det behovet verkligen har varit större än hans lillebrors eller om det bara är så att lillebror har haft lättare att så att säga hitta underhållningen på egen hand (eftersom han varit tidigare motoriskt och mycket mer "vill prova själv, vill prova själv, vill prova själv").
Han är hur som helst idag snart 3 år och jag upplever honom verkligen inte som ett besvärligt barn....väldigt lite "trots", han är lätt att prata med (även om han inte är den mest verbale, var småsen med talet om ej med förståelsen), och lätt att så att säga förhandla med. Han har mycket bestämda åsikter om hur saker och ting ska vara men om man pratar med honom om det och förbereder honom så blir det få konflikter. Han är som sagt inte alls motoriskt lagd. Han kan alla bokstäver stora som små som ett rinnande vatten, kan skriva ett par ord med hjälp av datorn och han kan skriva dem med såväl stora som små bokstäver (har inte motoriken med penna), räknar till hundra, kan para ihop ental till två- och tretal, har inte minsta problem att hantera musen och både klicka och dra rätt på datorn......men han har jätteproblem med att exempelvis få på (även av) sig kläder (fast även det är lite irrationellt, han kan verkligen inte få på sig en strumpa men däremot rätt ofta knäppa dragkedjan på en jacka).
Lillebror är mer som "alla" andra. Han har ett enormt närhetsbehov och passar som alla barn in på kriterierna, men det är inte på samma sätt . Det går lite mer i perioder och framför allt så är det inte ALLTID. Han har kunnat vara supetuttig, bära, bära, bära, men så samtiigt även vara alldeles nöjd och till freds på golvet en stund. Han har ett humör som ja, inte vill säga lite, oerhört mycket starka känslor uppoch ned.....men inte samma sak
. Han är överallt, ska göra och testa allt.......men han är absolut inte ett high need barn.