Inlägg från: augustisten |Visa alla inlägg
  • augustisten

Överlevnadsbarn

thelifesaviour skrev 2011-01-03 15:03:39 följande:
    Jag har någon gång hört ett talesätt som säger "krävande barn är begåvade barn", men jag tror inte det ligger så mycket i det egentligen. Men jag brukar trösta mig med det ibland. ;D
    Jo, jag var tydligen själv ett väldigt krävande barn så jag tror nog att det är sant och riktigt :)
  • augustisten
    thelifesaviour skrev 2011-01-05 13:39:51 följande:
    Haha, ja, samma för mig. Jag var tydligen precis som min egen dotter och jag hävdar att jag är mycket begåvad. ;D
    Kloka mödrar med kloka barn!

Låt oss starta en tråd för inbördes beundran
  • augustisten
    Flygandemattan skrev 2011-01-10 09:09:44 följande:
    Hej kära medmänniskor! Är överlevnadsbarn något dom är till en viss ålder? Min dotter började med många av kännetecknen när hon var runt 6 mån om jag minns rätt och de håller i sig än och hon blir 2 år om 2 mån. Jag blir ändå osäker på om hon är ett high need barn? Vårt största bekymmer är att hon låter oss föräldrar inte vara ens 5 min om dagen om vi bara är hemma en dag. Kan säga att man är rejält" utsliten" och energin till något annat är totalt borta, hon ska bli buren, sitta i knäet, allmänt missnöjd hela tiden, skrik, gap ochgråt plus att hon är en översocial person. Hon kan inte leka själv ens 2 min utan hon ska sitta i famnen med alla leksaker då kanske hon kan plocka lite med sakerna. Skulle för övrigt säga att hon inte är vidare intresserad av leksaker, vilken unge i den åldern är inte det??? Jag får inte gå på toa, duscha, laga mat, ja inte ens gå ut ur rummet förrän hon rusar efter och skriker mammma mamma och vill bli buren.
    Sover gör hon faktiskt nästan alltid bra på nätterna. Men är otroligt lättväckt.
    Hon går på fsk 15 tim i veckan.
    Skulle vårt barn vara ett high need barn? Vi har rannsakat oss själva många ggr och undrat om vi gjort något fel? Eller om det är något med vår dotter? Ja, tankarna är många eftersom hon är inte som något annat barn vi träffat och många påpekar att hon är lite annorlunda och speciell. Man är ledsen och så fruktansvärt trött på att inte veta om det ska vara såhär? Man hoppas varje dag att det ska bli en liten ändring, antar att vi måste acceptera att vår dotter är såhär ett bra tag till. Min man och mins relation har börjat knaka lite pga av att framför allt jag inte har någon som helst energi till att vårda vår kärlek, för när dottern har somnat för natten är jag totalt slut och vill bara vara ifred med tanke på hur krävande hon är hela dagarna...

Någon som har tankar och synpunkter?
    Kram
    Hon låter som min pojke. Jag har egentligen inte läst så mycket om "high need children" men jag gissar att han är en sådan.

I vilket fall var året mellan ett och två absolut värst hos oss. Det var helt galet... precis som du beskriver behövde han konstant passning och hade ett otroligt närhetsbehov... och han var väldigt aktiv.

Sedan har det succesivt blivit bättre och bättre - men han är ju fortfarande "en handfull" och krävande på ett helt annat sätt än de flesta jämnåriga barn. Men han är roligare också - fantasifullare, verbalare, envisare... På gott och ont. En kompis beskrev det som att han gör precis samma saker som hennes ungar - men utan paus så att man aldrig får ett avbrott. Utom då man läser för honom. Nu är han precis fyra fyllda och vi läser långa kapittelböcker och då sitter han som ett ljus hur länge som helst - så det är i alla fall inte koncentrationen det är fel på.

Det som blev bättre vid tvåårsåldern ungefär var att han började intressera sig för filmer (även om han ville och vill att man helst ska sitta med) och böcker och att han - i alla fall litegrann - började förstå mutor och konsekvenser.

Leksaker har han egentligen börjat intressera sig av först nu vid fyra år - och då mest utklädningskläder och figurer han kan leka rollekar med - och lite lego/duplo nu på sista tiden, men då måste man vara med honom och bygga... han har över huvud taget väldigt svårt för att göra saker själv. Han är en social person som vill ha koll på alla och vara med där det händer. Jag tror tex att han kan namnet på alla dagiskompisarnas föräldrar...

All sympati till er! Min och min mans relation knakade också en hel del då ungen var i tvåårsåldern. Det var utmattande helt enkelt. Försök att prata om det - och kanske få tid hos familjerådgivningen - det är en väldigt kämpig tid.

Trösten är att treårstrotset - som många andra tycker är väldigt jobbigt - känns som en västanbris när man har ett sådant barn. Han får gärna ligga på golvet och skrika en stund, då vet jag ju var jag har honom 
  • augustisten
    trollmorsan skrev 2011-01-13 12:36:19 följande:
    Men är inte det som ni beskriver som "överlevnadsbarn" eller "high need" helt normala barn? Vad ska man då kalla barn som verkligen har särskilda behov? "Super high need children" eller "Beyond spirited"? Förstår liksom inte vitsen med det hela. Era barn är ju varken handikappade eller utåtagerande. De är ju bara barn.
    Det är väl precis det som är vitsen - att ha ett begrepp för de "bara barn" som är "lite mer" än andra ungar utan att man kan ge dem någon som helst diagnos. Barn med särskillda behov finns det ju inga som helst problem att beskriva - det är bara att slå upp diagnoskriterierna... varför skulle de behöva kallas något mer?

Min unge är bara en unge som vilken som helst... men faktum är att min mamma gärna passar brorsans jämngamla och hans syster (3 och fem år) i flera timmar och kan ta med dem på stan eller bio - men inte vill ha ensamt ansvar för min treåring över huvud taget. Och det är ju rätt jobbigt att ha ett sådant barn ibland - även om jag vet att det inte är något som helst "fel" på honom. Han är bara intensiv.
  • augustisten
    vittra skrev 2011-03-15 13:18:28 följande:
    Ok, förstår vad du menar. Det är samma här faktiskt, att ignorera gör bara saken värre...

Nu sen jag läste den där beskrivningen av extrovert och introvert så förstår jag plötsligt bättre hur andra kan fungera, tex dessa typiska "dagisbarn" som verkligen trivs som fisken i vattnet i stora barngrupper, rörigt, hög ljudvolym och mycket stim och stoj. För dem kräver det liksom ingen energi, det är så de mår bra helt enkelt. Jag har liksom alltid tänkt att sådant kräver energi, för alla människor. Att det helt enkelt kan bli för mycket av allt sånt. Dottern var dock märkbart tömd på energi efter en dag på dagis...
    Det där är väldigt intressant tycker jag. Min son är fyra och väldigt extrovert. Han kan inte bara namnet på alla sina dagiskompisar - på alla avdelningar (ungefär 40 st) - utan på alla föräldrar och de flesta syskon till barnen i hans grupp. Ända sedan han var i tvåårsåldern har han nästan "vallat" när vi varit i större sällskap som släktträffar. Så fort någon saknas märker han det direkt (vilket jag själv absolut inte gör).

Han får helt klart energi av att vara på dagis och bland människor... men det är viktigt att gruppen inte är för stor eftersom han hela tiden vill ha totalkoll på var alla är. Den han har nu med 14 barn och två pedagoger passar honom väldigt bra.

Mitt problem är att han ska få syskon i höst och jag förstår ärligt inte hur vi ska klara oss med 15h förskola i veckan. Öppnaförskolan med nästan bara bebisar och öppet två förmiddagar i veckan känns inte som ett direkt kompliment och han kommer bokstavligen att klättar på väggarna. Han blir helt enkelt otroligt rastlös av att inte träffa människor - det är som att det börjar krypa i hela hans kropp... Jag hoppas kunna komma överens med några andra föräldrar om att ta med deras barn hem till oss när vi hämtar ibland. Det blir otroligt mycket lugnare hemma redan idag när vi gör så.

Då han började förskolan straxt efter att han var ett år vet jag att jag debatterade i massor av trådar om det här med små barns behov av förskola (som vissa anser inte finns). Mitt barn hade redan då ett socialt behov som jag bara inte kunde fylla. Kanske för att jag själv är en mycket mer introvert person. Förskolan var fantastisk för oss från start helt enkelt.
  • augustisten

Jag har en son som jag skulle kategorisera som "överlevnadsbarn", det var väldigt intensivt med honom fram tills han var tre och är på vissa sätt än. Han är snart sex nu.

För ett år sedan fick han ett syskon och det har ju varit jobbigt ibland men i stort ett lyft faktiskt. Det var väldigt bra för honom att inte alltid vara i fokus. Visst kan det bli scener men han älskar verkligen sin syster och för det mesta är han otroligt fin med henne.

Ibland tänker jag att det kanske varit bra om han fått syskon tidigare, men egentligen var det nog en bra tid...

Och lillasyster är ingen överlevnadsunge vilket förstås spelar in. Hon är en väldigt förnöjd och godmodig sort och det kan man ju inte bortse från. Hade hon varit som sin bror hade det varit mycket annorlunda.

Så jag vet inte om jag vågar råda. Men det KAN bli väldigt bra.

Svar på tråden Överlevnadsbarn