Överlevnadsbarn
Vittra:
dessa rader som du skrev tror jag mkt på:
Tyvärr är det så att de krävande barnen oftare utvecklar en otrygg anknytning (finns studier på det) troligtvis eftersom dessa föräldrar i högre grad känner sig maktlösa och frustrerade eftersom barnen är så missnöjda och svåra att tillfredställa, föräldrarna kan då dra sig undan barnet vilket skapar en ond cirkel. Det tror jag också är viktigt att ha i åtanke när det gäller att skapa bra förutsättningar, att aktivt jobba med samspelet för att få en trygg anknytning, vilket ju också främjas genom att bära mycket eller amma, samsova osv.
Nu har min son i och för sig andra problem också med hälsan o maten och sömnen Men hans personlighet är väldigt krävande o jag har känt mig stressad,arg, otillräcklig ofta. Han har ju aldrig varit nöjd. Är man sen en förälder som inte är bra på att hantera stress o dessutom inte får sova på nätterna så tror jag absolut att relationen anknytingen skadas. Varför är han annars fortfarande så otrygg att han inte kan leka själv vid snart 2 års ålder utan bara gallskriker om jag ska göra minsta hushållsysla.