Makadam skrev 2010-12-03 10:06:59 följande:
Konichiwa:
Du har i en annan tråd skrivit följande ang er krävande son;
"Jag inser förstås att det inte är sonen som är det egentliga problemet, utan att det har blivit en skevhet i skötseln av sonen. Det är för mycket att göra här hemma, och jag tror inte att min man riktigt pallar att sonen börjar gnälla efter mig när han är med honom. Dessutom är huset ett enda stort renoveringsprojekt - det skulle egentligen ha varit färdigt när sonen kom, men det blev försenat i över ett halvår - och vi vill ju bli färdiga någon gång. Jag borde fara iväg och göra någonting alldeles själv - men å andra sidan finns ju det jag vill göra här hemma (sy, baka, formge, skriva). Ibland beordrar jag honom att gå ut med sonen, eller fara iväg med honom. Jag borde göra det oftare, men då blir det å andra sidan väldigt lite gjort här hemma. Var man än vänder sig finns rumpan bak."
samt beskrivit att han från sex månader kunde (kan fortfarande?) sova 30/ 45 min när du lagt ner honom.
Med det känner jag att är det sonen som är krävande (dränerande, jobbig) eller kan det beskrivas på något annat sätt?
Vittra: jag anser att det finns skillnader mellan människor, och därmed även sagt att det finns skillnader mellan barn för jag anser att barn är människor.
------------------------
I min värld så blir det ett skuldbeläggande på bebisen/barnet att det beskrivs som krävande. Det finns vissa av er som säkert inte säger det högt över huvudet på barnet inför släkt, grannar, vänner men det finns säkert lika många som gör det.
Jag har sett att barn är olika, precis som föräldrar är olika, och jag har sett många snälla barn som sitter tysta och lätt apatiska i sina barnvagnar, babysitters och babyskydd medan föräldrarna är upptagna med annat.
Ordets makt är enormt stor och jag tror precis som du att man måste vara medveten om hur man formulerar sig och vem som lyssnar. Samtidigt är det så viktigt att faktiskt få prata om det. Jag kommer ihåg en nästan fysisk lättnad när jag läste om andra överlevnadsbarn. Eller stryk nästan - jag grät av lättnad. Och då var sonen ändå säkert en 8-9 månader gammal och jag var väldigt säker och trygg i min föräldraroll.
Det är inte svart och vitt heller: det mest underbara i hela världen är en bebis som sover i nackgropen, men om det är bara där han sover så blir det nästan outhärdligt efter ett par dygn. Intensiteten och att aldrig få en paus är utmattande - att få ventlilera, klaga eller applicera lite galghumor är bra, sunda sätt att hantera det på.
Min "high need" bebis var faktiskt en riktigt lätt bebis i många avseenden: han sa aldrig nej till att amma, jag kunde alltid trösta honom på sekunden, han kunde hänga med överallt bara han fick vara riktigt nära mig och amma fritt, han var glad och kontaktsökande och gosig.
Dagens små, isolerade kärnfamiljer tror jag gör det hårdare och svårare att ta hand om bebisar i allmänhet och överlevnadbarn i synnerhet. Stöd, avlastning, perspektiv och ett par extra händer gör den här intensiva tiden lättare och mer njutbar. Tyvärr ser det ofta inte ut så.