Överlevnadsbarn
Jag läste också om detta begrepp för ett tag sen, i sällskap med min svägerska som ska få barn. Hon tyckte typ det var det löjligaste begrepp hon sett, varför kategorisera in barn på det viset? Jag kände mer, aha, nu fattar jag. Jag har aldrig nånsin kunnat sitta med sonen i famnen och han varit nöjd med att titta sig omkring. Det var gå med honom i sele, eller helst på armen så man kunde byta runt positionen. När han var 18mån slutade vi natta honom genom att promenera honom i selen, det är nu 3mån sen och det tar 45min för honom att varva ner. Han har aldrig legat på filt, han började skrika i frustration. Ett tag när han tränade på att vända sig gick det en liten liten stund. Han gillar inte barnvagn, vägrade åka bil osv. Jag har gjort om min bild av barn lite efter att ha fått ett sånt "vilt barn". Jag har mer accepterat att han är som han är och bara att läsa att det finns andra gjorde saken lättare. När jag som Peap säger, började tänka att det är naturligt att de inte vill bli ifrånlagda, vill amma ofta, vill vara nära osv känns det också lättare. Det jag kan säga som kanske är lite tröst är att nu när han är äldre än din tycker jag han är extremt trygg av sig. Han kan leka själv vissa stunder, han kan somna om på egen hand (eftersom jag sover oavbrutet mellan 00 och 06), han tyr sig gärna till andra människor på ett sunt sätt, han ger intryck av att förutsätta att vi alltid vill honom väl, han kramar andra familjemedlemmar och dagisfröknar osv. För mig känns det som en otrolig bekräftelse efter att ha mött hans "highneed" behov att det gjort honom så trygg som han verkar vara nu. Jag får för mig att om jag kämpat emot med inställningen att "han minsann ska kunna ligga still som andra barn", nekat honom amning, samsovning, bärande och annat hade han varit mer otrygg.