• Peki

Överlevnadsbarn

Jag önskar att jag hittat en tråd som denna när vår son var en bebis! Han var också ett riktigt överlevnadsbarn men tyvärr kände jag inte till begreppet då. Det var mycket närhet, en enorm envishet och känslig för för många intryck. Det där med att inte vilja somna ställde till enorma problem.

De första 7 vekcorna hade jag honom på kroppen 20-22 timmar per dygn och hur mycket jag än älskar honom så höll jag på att bli tokig till slut. Jag försökte trösta mig med att det måste ta slut förr eller senare för det är inte många 15-åringar som vill bli runtburna av sin mamma .

Och gud vad trött jag blev på allt underförstått om att det var mitt fel som osäker förstagångsförälder. Jag tror vi med överlevnadsbarn snarare är mindre osäkra eftersom vi har barn som tvingar oss att se dem.

Han är idag i alla fall en trygg liten kille på 2,5. Han vet fortfarande utmärkt väl vad han vill men numera är han mer intresserad av att leka och gå själv än att bli buren och att man alltid ska vara med. Det blir bättre även om man inte tror det när man är mitt uppe i det.

Man har inte roligare än man gör sig
  • Peki
    Lantani skrev 2011-08-19 11:23:19 följande:
    Åhh ser att tråden är gammal men försöker ändå.

Fick länken till denna tråd via en tråd som jag skapat, ang min dotter som verkar vara ett såkallat överlevnadsbarn.

www.familjeliv.se/Forum-3-168/m60582296.html

Här är länken till min tråd.

I stora drag, så har hon iprinicp alltid varit väldigt jobbig, speciellt när det gäller sömnen. Sedan 7 månaders ålder extremt mammig, bara jag som funkar om jag är i närheten och nu är hon lite över 1 år och jag kan verkligen inte göra något alls utan henne.
    Tycker så synd om min lilla tjej som uppenbarligen har extremt stort behov av att vara nära mig hela tiden. De få gånger hon faktiskt leker (eller överhuvudtaget är på golvet) en liiiten stund själv är underbara!
    Jag tror inte du behöver tycka synd om henne. Är hon ett överlevnadsbarn ser hon nog till att få ha det som det är bra för henne . Möjligtvis om dig däremot som inte får någon tid för dig själv *vet*
    Man har inte roligare än man gör sig
Svar på tråden Överlevnadsbarn