Ok, här kommer romanen...
Hugo som bebis började med att bråka sig ur sin CPAP (andningsstöd för att han var rejält tagen när han föddes, långdragen förlossning) vid sisådär 10 timmars ålder. Sen krånglade han med amningen, och redan vid ett par dagars ålder medan vi var på neo fick han skrikperioder när han bara var missnöjd. Jag hade aldrig någon känsla av att han skulle ha ont nånstans. Det hände att vi stängde in oss i ett amningsrum för att inte störa de andra bebisarna och föräldrarna. Till slut kom vi hem i alla fall och det funkade mycket bättre med amningen hemma.
Han älskade bärsjalen, och på så vis kunde vi också få lite lugn. Om han inte sov på oss var det dels jättesvårt att få honom att somna och dels sov han aldrig längre än 45 minuter i taget, inte heller på nätterna. Vagnen var kanske okej om den rullade, fram tills han var ungefär 7 månader, då dög inte det heller. Blev bättre när vi skaffade ny vagn och han kunde sitta framåtvänd, men vid ungefär 9 månader skulle han ändå bara gå själv. Han började kunna somna i egen säng vid 10 månader (precis när jag börjat jobba förstås) men han fortsatte att vakna ofta på nätterna. Vid 18 månader slutade han äta på natten och började sova riktigt bra både på dagar och nätter. Evighetslånga läggningar hade vi tills han slutade sova på dagen vid 2 år och 9 mån, nu somnar han fort om man ligger bredvid och han vaknar vanligtvis bara en gång/natt och då traskar han in och lägger sig i vår säng utan att vi ens märker det.
Han är väldigt motorisk och började gå vid 7½ månad. Började simma själv förra året när han fyllde fyra. Mest under vattnet förstås, men han har stenkoll på hur han ska göra för att ta sig upp och hämta luft. Älskar att cykla, spela fotboll, springa.
Han vill veta allt och ställer tusen frågor. När han var 2 kom frågan "varför då" minst 10 gånger i minuten tills jag kom på att jag kunde fråga tillbaka "vad tror du?" så att vi kunde diskutera lite. Kunde alla bokstäver vid 2½ år och några månader senare ljudade han ihop sitt första ord, men det är egentligen först nu som det börjar gå lite lättare för honom och han kan läsa flera meningar i rad och han läser gärna alla skyltar han ser. Förstår alla fyra räknesätten och kan räkna enklare tal, oftast med hjälp av fingrarna. Använder gärna mattekunskaperna till vardags.
Han är social och har sedan han var liten bebis trivts bra i folksamlingar och stjäl uppmärksamhet på ett eller annat sätt! Däremot har han inte så lätt för att bli kompis med jämnåriga. Han har jämnåriga kompisar på förskolan (där han alltid trivts jättebra men grät i ett år när vi lämnade) och en kille som han har vuxit upp med, det jag menar är att han alltid haft lite svårt att skapa kontakt med okända jämnåriga även fast han så gärna vill. Förstår inte heller alltid hur han ska leka med jämnåriga. Älskar att spela sällskapsspel.
Han är väldigt duktig på att helt stänga av och inte lyssna när vi vill prata allvar med honom eller vill att han ska komma och äta t.ex, väldigt irriterande!
Nu har han ganska precis fyllt 5 och de senaste två åren har varit betydligt lättare än tidigare. Han vill fortfarande ha uppmärksamhet och underhållning precis hela tiden, men det är lättare att underhålla honom och det är mycket lättare att förstå honom än när han var bebis. Det går att förklara saker och vi har lite fler gemensamma intressen ;)
En hel del av de här sakerna är väl förstås sånt som stämmer in på väldigt många 5-åringar, men intensiteten i allt han gör och att han ALLTID vill att någon vuxen ska vara aktiv med honom är det som framförallt hänger kvar och skvallrar om att han definitivt var en high need baby.