Inlägg från: Ronjan709 |Visa alla inlägg
  • Ronjan709

Överlevnadsbarn

viljestarkmamman skrev 2012-04-04 21:42:32 följande:
    Liljan75>> åh, så himla drygt just för man vet inte vad den här ilskan bottnar i? Varför bli så arg för inget, hur är din son mot andra? Min kille fungerar bra på dagis och i andra sociala sammanhang oftast men hemma mot speciellt mig är han arg och krävande jämt, det är jättesvårt att inte bli stressad när det krävs till man kvävs:/ hur gick det för er på 2,5 års kollen? Tyckte BVC att det är normalt att alltid vara arg? Jag har tänkt mycket på diagnoser som
    Aspbergers men vissa saker stämmer inte alls, min son har god finmotorik och grovmotorik, har inga problem med att se en i ögonen och leker fantasilekar mm, finns tydligen ngt som heter odd, är en beteendestörning som låter ganska mycket som min son, user.tninet.se/~fxg297r/nep_trotssyndrom_och_... Men det står liksom inget om hur man behandlar eller hjälper barn med denna diagnos, ganska deprimerande läsning..
    Han började dagis tidig o var ganska lugn där men väldigt ledsen om ngt barn tog en leksak av honom el råkade nudda honom. Nu är han mer på barnen o tar saker el busar runt. Det är väl normalt i denna ålder men när fröknarna säger åt honom börjar han bli som hemma dvs först lyssnar han inte alls förrän man lyfter bort honom el säger åt honom jätteargt o då blir han ledsen. Väldiga utbrott. De säger att han är känslig på dagis precis som hemma. Ja jag läste också om dessa diagnoser men min son har ju alltid  varit så himla med. Han har total koll på mig o allt hemma o vill ju ha uppmärksamhet hela tiden av mig har svårt hantera jag pratar med andra så nej det stämmer inte riktigt. Kontrollerna har nog gått väldig bra. På bvc är han väldigt nöjd o glad. han gillar såna sammanhang.
  • Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-09 21:43:15 följande:
    Liljan75>> Jag känner verkligen igen oss. Min S ar väldigt lätt ta ta till tårar och va känslig om ngn är för på. Men han har också morskat up sig väldigt nu och vågar kontakta kamrater på dagis och när leka vi träffar vänner, Vilket jag innerst inne tycker är skönt att han vågar säga ifrån osv för i början var jag orolig över att han kulle lida av att han inte vågar säga ifrån.
    Skönt att du inte känner igen er i alla diahgnoser:) Jag letar som besatt emellanåt när det bara blivit för mycket. men min son är väldigt  med också. känns som han har väldig koll.
    Det är helt klart hans humör som är det jobbiga, Men sen jag läste min bok om fighter relationer (som jag rekomenderar så varmt) så har något innom mig hänt,. jag har inte längre så dåligt sammvete för att jag inte klarar uppgften som mamma osv och bara genom att lyfta det från mina axlar så upplever jag inte alls komflikerna å samma sätt och jag har mycket lättare at styra upp dem. Nu har det bara gått ett par dagar men jag ser verkligen saker och ting i ett nytt ljus och jag kommer garrantera köpa boken så jag kan finna stöd i de tuffa perrioderna. här är en länk till en sida om boken/problematiken.

www.skolledarna.se/SiteCollectionDocuments/Sk...
    Intressant. Får  nog occkså läsa boken! Ja ang andra barn så blev han först bara ledsen men senaste året mer på o bråkar mer. Det känns som att minsta lilla får honom så ur balans o han vill alltid bestämma känns det som .
  • Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-12 08:28:01 följande:
    Va kul! Som sagt vi är nog fler än vad som syns utåt som kämpar varje dag med barn som kräver all ens energi. Jag kan tex när min son lägger sig på golvet och skriker göra likadant, då avbryter han tvärt, han studerar mig när han gör saker han vet att han inte får, nu ist för att skälla på honom aja och fya tar jag antingen bort saken eller honom utan tilltal osv, jag ger honom inte uppmärksamheten han är ute efter, däremot försöker jag ge honom uppmärksamhet mycket och ofta när han inte kräver den av mig genom att gnälla skrika ha sönder osv för att bekräfta honom, inte hans illdåd,det har gått bra faktiskt men det är ett helt nytt sätt att agera för mig för jag har varit inne i ett helt annat ekorrhjul innan där jag vädjar till honom med mutor osv bara för att vi ens ska komma utanför dörren osv, jag kommer behöva rätt mycket tålamod träning och stöd tror jag! Men hoppas jag hittat rätt tänk
    Kul att du skriver om detta. För efter läst artikeln blev jag lite kofunderad just för att man å ena sidan känner att man inte ska ignorera barnen utan trösta o finnas där.
    O andra sidan enligt artikeln ska man inte ge dem den uppmärksamhet de är ute efter när de har dessa utbrott hela tiden för att de då lär sig att utbrotten lönas.
    Vi har också svårt att komma i väg o få ngt gjort. Har inte varit i ekorrhjul med mutor däremot ska han alltid göra ngt annat först lixom för att visa att han inte rättar sig helt efter mig. tex innan han kommer o klär på sig ska han först parkera alla sina bilar. Sen komma med stora elefantsteg osv. det fungerar men tar tid. ofta låter jag honom hålla på därför att jag inte orkar bråk. Men det tenderar att bli längre o längre saker han ska göra varje gång innan han kan komma igång med det jag vill. ex borsta tänder, klä på sig.på dagis får jag springa o jaga honom för att få honom klä på sig. Där känner jag att mitt tålamod blir sämre o sämre o det bästa kanske bara är att ta honom med tvång, o sätta på honom kläder med tvång. Fast när man då håller fast honom får han nästan panikattacker. Han blir så arg så lessen o kämpar för livet för att komma loss. Tycker inte man vill utsätta honom för det vid varje moment heller o han blir så otroligt lesssen o tar tid att bli lugn. Vet att det är under barnets trotsålder de lär sig förhandla o det också kan vara bra för barnen o man ska inte köra över dom för mkt. Samtidigt med barn som våra så envisa känns det som att om de får chans att förhandla blir bara momenten längre o längre o vi får inget gjort
    Hur tänker ni kring detta?
  • Ronjan709

Sen måste jag säga att min son också blivit så fin o känslosam även positivt på slutet. Han pussar mig spontant o säger hur fin jag är osv. Han kommer med sina favoritgrejer till mig o säger att jag kan få låna dom. Jag tror också att de barn som kräver mkt ger tillbaka väldigt mkt ju äldre dom blir

• Ronjan709

Vad mkt jag känner igen mig i! Jo han har nog alltid fått panik när man håller fast honom men kanske mer ju älde han blir så man undviker helst det. Rutiner är bra. Det känner jag också. Ja jag ska pröva att förbereda honom mer men hittills tycker jag inte det hjälpt så mkt. Tex på dagis sa de han sjäv ha rkoll på klockan o säger att jag ska komma snart strax innan jag kommer men inte vill han klä på sig för det sen
    Insåg när jag läste de du skrev at tmin son som slog mig också ett tag faktiskt slutat med det nu.

• Ronjan709
    lisa73 skrev 2012-04-15 16:28:33 följande:
    Viljestarkmamman var i Skåne bor du? Bor också i Skåne. Sonen har hunnit bli 2,5 år. Mkt har blivit bättre, men han är fortf. känslig, intensiv och viljestark. Stort kontrollbehov.
    Skriver under på ett stort kontrollbehov! Han får panik när saker inte som han tänkt.  Ex i kväll :Råkade läsa godnattsagorna i fel ordning dvs han hade tänkt jag skulle läsa en annan först o sen kom han inte på att jag gjorde fel förrän vi redan läst dem.Oj vilket humör o vilken panik han fick!

Känslig o så snabba kast o starka utbrott om vad jag tycker är bagateller
  • Ronjan709

Ja vi långt borta men kul att läsa om hur ni andra har det!

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-17 00:42:58 följande:
    Ja tänk att en sån liten sak som vilken saga man läser kan skapa något så stort! Vår S instruerar oss vilken saga som ska läsas eller var vi ska stå när vi ska leka osv, gör vi inte som han tänkt sig blir han arg! Just nu är det mycket ilska, han vaknar arg redan på morgonen och sen en bra bit in på förmiddagen får man stå ut med det humöret. Går man ut och leker blir allt ofta mycket bättre men ibland är det inte väder eller energin saknas och innedagarna är fruktansvärda jättedryga!
    Samma här ang instruktioner. Fast min son vaknar inte arg. Egentligen är han inte arg hela tiden men han blir arg o lessen upprörd ofta däremot.
    Dock tränar jag honom (o mig) att han inte kan få bestämma hur o var jag ska sitta o exakt hur jag tex ska köra en bil o hur jag ska bygga om vi bygger lego. För jag tror det gör det svårare i längden att leka med andra om han tror han kan bestämma o kontrollera allt. Men ofta ger jag med mig så klart för jag orkar inte ha bråk o konfliker hela tiden
  • Ronjan709

Min erfarenhet var att barnvakt var mkt svårt före 1 år. Det är ganska normalt att alla barn endå har en anknytingsfas o våra barn kanske har den ännu starkare. Sen har det gått bra med familj som han är trygg med. Har aldrig tagit en tillfällig barnvakt skulle nog inte fungera.
    Sömnen har varit katastrof men vi har medicinska orsaker till det med. Bilen var bara gallskrik till han var drygt ett år då gick de bättre men fortfarande mest korta sträckor som är lätt.

Sen säger jag som ts just sagt att behöver man en paus får man kanske lova att lämna över endå till ngn barnet brukar träffa ofta för att man själv ska orka

Jag känner att jag börjar bli lite hårdare nu ju äldre sonen är. Tex: Säger jag :gnäll inte, gråt inte. Säg vad det är istl. du kan ju prata. Lugna dig jag har ju sagt att jag kan fixa det, jag kan laga bilen, el ex dra till strumpan. skrik inte bara rätt ut! Vet inte om det är rätt el fel. Självklart bör man trösta men ibland känner jag också att när han nu börjar bli stor får han också förstå lite mer. Sen det här med att trösta om jag ska trösta vid varje motgång får jag vissa kväller ingenting gjort. ingen mat lagad, ingen disk, inte packa skötväska så vi kan gå ut etc, Så har det ju alltid varit men jag känner att vid denna ålder måste vi kunna göra saker utan kaos hela tiden så jag får ignorera en liten stund för att få ngt gjort. Kanske itne det bästa alltid men vad gör man. År efter år kan ju inte allt fokus vara på att hålla ngn i familjen lugn o allt annat som vardags sysslor stå tillbaka

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-18 12:46:42 följande:
    Tror inte du ska vara så hård mot dig själv. Klart man måste få säga till också att det beteendet inte fungerar.  Tycker du att det blev enklare när han började prata helt och hållet? Jag bara går och hoppas att vi ska förstå varandra bättre när han också kan svara med komunikation men inser att gråtet och gnället inte försvinner automatiskt som ett sätt att få uppmärksamhet bara för att de pratar. Nu längtar jag efter att kunan förstå vad han vill och vad som är fel.
    Ja jag tycker det blev bättre när han började prata men samtidigt kanske trotset o fixeringarna vid att få som han vill blivit värre också det är väl sk trotsåldern nu. När han blir arg o lessen vid så snabba kast så är det ju inget som försvunnit utan finns kvar trots prat.
  • Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-18 18:51:49 följande:
    Jag tror att ju mer man investerar när de är små i deras resa att bli trygga små individer desto mer får man tillbaka när de blir äldre sen! Hoppas iaf att det ska bli så:)
    Tror absolut att du har rätt! Jag tycker det var rimligt att låta allt hemma stå tillbaka en tid men nu tycker jag inte det längre. Om jag vet att jag lekt o varit engagerat ett bra tag o sen vill fixa andra saker kan jag bli så frusterad när han bara kräver min uppmärksamhet o inte ger mig en break men vi får träna på det. Jag på att behålla lugnet oavsett vad o han på att vänta lite....
  • Ronjan709

Intressant att allas barn är så lika i sättet endå. Uppmärksamhetskrävande, vill ha kontroll över tillvaron o föräldrarna, envisa, häftiga känsloutbrott etc

Känner igen mig också i allt ni skriver men medans jag skriver inser jag att han i alla fall roar sig själv längre stunder nu.Det blir nog bättre med åldern endå. Förut gallskrek han ju om jag försökte duscha. Nu kan han komma in o ska prata med mig el visa ngt men jag får duscha klart oftast. Men sen ska han absolut också duscha så klart så har man inte tid med det kan det bli ett utbrott. Trots allt så kan jag dusha när han var mindre var det omöjligt att göra när man var ensam med honom

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-19 09:58:54 följande:
    Mmmm hur gör man för att uppmuntra självständighet! Vill också vara med min son men måste göra annat också! Jag har tur på ett vis då mitt jobb är journatt men jag får ändå ha S på dagis fram till 14, har alltså dagen fri numera då jag hinner få undan och planera kvällen osv. Dessvärre får jag inte den sömn jag behöver på jobb och har ingen ro att sova hemma så jag är nästan alltid övertrött ändå,
    Ja det är svårt du kan inte göra allt praktiskt istl för att sova. håller inte i längden!
    När man läser artikeln du länkade om tidigare så känns det som man får stöd i att det är ok att säga att mamma är upptagen o låta dom få sina utbrott för det är inte heller ok att visa dem att man alltid släpper allt för deras skull....
  • Ronjan709

Otroligt bra minne känner jag igen. Intelligent, kopplar i hop saker, pratar bra o mkt, reflekterar,ser samband o kan mkt för sin ålder faktiskt. Glad Försiktig. Intressant att våra barn är så lika!

• Ronjan709

Ja jag tänkte också när jag läste att så är ju min son och jag. Dvs jag tar ju åt mig blir stressad när han är missnöjd el vill ha min uppmärksamhet hela tiden o även om jag bestämmer mig för att det här är rimligt för mig att göra o det här är inte det så känner jag in för mkt på gott o ont o blir väldigt stressad. När jag börjar bli utmattad o känner att jag vill speca out lixom vara i mina egna tankar, läsa en tidning så känner nog han av det mer än andra barn därför att han är så känslig o då blir han ännu jobbigare för då jobbar han gärnet för att få mig engagegad i honom igen o jag orkar inte riktigt o då blir han bara jobbigare o jobbigare tils jag blir riktigt arg o tappar humöret o då blir han jättelessen. Ond cirkel verkigen det här....

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-04-26 00:54:40 följande:
    Ja precis så är det, ju mindre form man har ju mer kräver min s med, tillsist är man både frustrerad, ledsen och helt nerkörd i skorna, hur ska man då orka? Nu är jag och sambon nyss hemkomna från en
    Välbehövlig weekend och plötsligt har man en annan ork att både engagera sig mer samt att vara konsekvent och det är väldigt tydligt avspeglat, vi har haft några fina dagar och betydligt färre utbrott och konflikter. Pollypop>> det har slitit enormt på min och sambons relation att få en så utmattande tillvaro, jag orkade helt enkelt inte med mer känslor när kvällen lagt sig och man fick lite tid för sig själv, då ville jag bara finnas till, orkade inte kramas mer osv, hade gett allt hela dagen till min son. Men allt sånt blev bättre när vardagen kom tillbaka med dagis, någorlunda rutiner osv, där vände det verkligen för oss eftersom det faktiskt funkade bra. sambon är inte på långa vägar så APtänkande som jag men han har accepterat att sonen sover med oss för han har själv insett att sonen har ett stort behov, han har ett betydligt kortare spann och är ganska beskedlig i tillrättavisningarna. Men det funkar de två emellan och S lyssnar på honom och de har nu fungerande rutiner på morgnarna eller kvällarna när de är ensamma. Ofta börjar problemen när jag kommer hem. När jag tänker tillbaka på hur sonen var för en tid sedan så har det hänt mycket åt det positiva hållet, han var väldigt uppressad och spänd som en fioltråd när han var liten. Nästan lite irritabel, jag hade svårt med anknytningen, han ville liksom inte vara nära, och så var han arg på allt! Nu är han inte lika stressad även om han lätt jagar upp sig och ett raseriutbrott kan komma fort , jag tror min fasta tro på ap och att jag har levt efter det har lett till att han är betydligt tryggare idag! Tror han hade farit mycket illa av att "lära sig" att ingen kommer fall man skriker och är ledsen osv att tvingas vara självständig när han inte är mogen för det.
    Jag tror du har rätt i det o jättebra att du orkat! Jag lever ensam o känner precis det du beskriver att jag inte orkar med ge ngt till ngn annan just nu. Skönt att mkt blivit bättre!
  • Ronjan709

Klippa naglar började fungera bra vid kanske ett och ett halvt års ålder. Det är då så att han säger nej till de finger jag tänker klippa men sträcker fram ngt annat. Så länge han får bestämma vilken ordning naglarna ska klppas så går han med på det fast i bland säger han nej o då respekterar jag det o nästa dag säger han ja bara han har kontrollen som sagt... Tandborstning fungerade inte alls förut men nu  så gör det det om han får borsta först dvs leka, suga på tandborsten o sen säger han till när jag får borsta. Tyvärr är det inte alltid jag får borsta så mkt o precis överallt.. Men gör man det inte på hans villkor blir det totalt kaos. tvätta hår gillar han inte men det gör jag med mer el mindre tvång i bland...

• Ronjan709

Hej alla kämpare!
    Vi har haft en lugnare tid. Han börjar förstå att vänta på saker nu o har varit jämnare i humöret. Jätteskönt!

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2012-06-02 20:00:56 följande:
    En sak som jag tänker på är att min son är så väldig i sitt sätt i alla känslor, de är så stora.. Han kan vara helt i trans ibland i sin egen värld och sjunga o dansa för sig själv ibland beter han sig på något vis "udda" han clownar o spexar o babblar som han är mitt i en saga. Har ni upplevt detdär?
    Det som du skriver att han kan sjunga o dansa för sig själv o e som upp i en saga tycker jag låter jättenormalt för många barn faktiskt.
Svar på tråden Överlevnadsbarn