Inlägg från: viljestarkmamman |Visa alla inlägg
  • viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Jag vet inte om jag borde göra på ngt annat vis, tycker sånna situationer är så jobbiga, vill helst slippa handla alls med honom men man måste ju:/

• viljestarkmamman

Pollypop>> va du måste haft en jobbig dag! Det är tufft, det känns som det aldrig ska ta slut. Hur ska man orka, blir det aldrig bättre? Här inne finns folk med både 2och 3 åringar som fortfarande utmattas av ett barn som kräver, inget man vill ta till sig när man med nöd och näppe överlever första året med förståndet i behåll, man vill bara det ska vända i morgon helst igår. Hur ska man ens försöka orka ändra något osv när man är totalt helt slut! Men, något händer nog ändå med de flesta när de är stora nog att förmedla och kommunicera, det är väldigt svårt många ggr ändå, men på ett annat vis skulle jag nog vilja påstå, Redan från början har ju våra små varit angelägna om att visa oss vad de vill så när kommunikationen kommer igång, vilket nog ofta är ganska tidigt hos våra viljestarka små krabater, så blir det lättare på något vis! För mig och sambon var de första 13 månaderna helt uttömmande, sen började jag jobba, kom ifrån, det var väldigt nyttigt för mig att komma ifrån och ladda batteriet och återkomma med nya tag. Detta året har gått mycket fortare och har varit lättare på många sätt. Intressant artikel! Är nog jobbigt att ha det så, tycker själv att jag är väldigt känslig för sinnesstämningar och tar åt mig lätt, känner varje känsla med hela hjärtat, mina såsom andras. Och det kan va jobbigt ibland speciellt när man tar åt sig av att ens barn är ledset ofta. Kanske är ärftligt, ibland tänker jag att min son kommer bli en riktig dramatiker. Mycket drama kring honom hela tiden.

• viljestarkmamman

Ja precis så är det, ju mindre form man har ju mer kräver min s med, tillsist är man både frustrerad, ledsen och helt nerkörd i skorna, hur ska man då orka? Nu är jag och sambon nyss hemkomna från en
    Välbehövlig weekend och plötsligt har man en annan ork att både engagera sig mer samt att vara konsekvent och det är väldigt tydligt avspeglat, vi har haft några fina dagar och betydligt färre utbrott och konflikter. Pollypop>> det har slitit enormt på min och sambons relation att få en så utmattande tillvaro, jag orkade helt enkelt inte med mer känslor när kvällen lagt sig och man fick lite tid för sig själv, då ville jag bara finnas till, orkade inte kramas mer osv, hade gett allt hela dagen till min son. Men allt sånt blev bättre när vardagen kom tillbaka med dagis, någorlunda rutiner osv, där vände det verkligen för oss eftersom det faktiskt funkade bra. sambon är inte på långa vägar så APtänkande som jag men han har accepterat att sonen sover med oss för han har själv insett att sonen har ett stort behov, han har ett betydligt kortare spann och är ganska beskedlig i tillrättavisningarna. Men det funkar de två emellan och S lyssnar på honom och de har nu fungerande rutiner på morgnarna eller kvällarna när de är ensamma. Ofta börjar problemen när jag kommer hem. När jag tänker tillbaka på hur sonen var för en tid sedan så har det hänt mycket åt det positiva hållet, han var väldigt uppressad och spänd som en fioltråd när han var liten. Nästan lite irritabel, jag hade svårt med anknytningen, han ville liksom inte vara nära, och så var han arg på allt! Nu är han inte lika stressad även om han lätt jagar upp sig och ett raseriutbrott kan komma fort , jag tror min fasta tro på ap och att jag har levt efter det har lett till att han är betydligt tryggare idag! Tror han hade farit mycket illa av att "lära sig" att ingen kommer fall man skriker och är ledsen osv att tvingas vara självständig när han inte är mogen för det.

• viljestarkmamman

Min kille har lika mycket hår som alfons åberg typ:) så det problemet har inte dykt upp hos oss än, men faktiskt klippa naglar eller tom en spåga fick vi ta det har inte vållat så stora bekymmer, däremot kan tandborstning vara riktigt motigt samt att tvätta det lilla hår han har. Hysteri infaller även när han måste sitta still i kundvagn, sulky eller bilbarnstol när det inte passar hans humör

• viljestarkmamman

Har haft en jobbig dag som tusan, ledset när han vaknade sen har det varit missnöje stora delar, ändå har vi försökt göra en trevlig dag ned skogsbesök, badkarsbad, lekplatser grilla jordgubbar och allmänt mysigt och lugnt tempo, men han har verkligen gått emot på alla sätt, kasta sten, sitta på hunden, slå på mig.. Ska inte vila, inte sitta i vagnen, inte gå! Ska inte sova i vår säng utan egen, väl där inne ska han gå upp o leka sen ska han sova i vårt rum igen.. Värsta oroliga själen idag, jag är helt slut

• viljestarkmamman

Idag har det gått bättre och humöret har varit ett helt annat, men jag har tänkt på det här med impulskontroll, han kan tex leka i sandlådan så utan förvaring kastar han sanden på sin kompis, vid matbordet bara kastar han gaffeln i golvet bara sådär, kan också sitta och larma besticken i bordet som typ en 1åring. Är det ngt man bör vara orolig över?

• viljestarkmamman

Usch tänker för mycket..

• viljestarkmamman

Känner så väl igen den tiden, det är slitsamt när man varit hemma och haft ansvaret och sen även om det är jätte skönt att komma hemifrån så hade iaf jag lite svårt att släppa tanken på hur det går hemma, man vet ju hur det är.. Så på ngt vis slappnar man inte av ändå, för mig blev det lättare när dagis fick ta ansvaret, dels för att det gick så bra kanske

• viljestarkmamman

Hur vet man när ens barn inte behöver vila mer mitt på dagen? Min lilla S har jättesvårt att varva ner och han säger att han inte vill, vi provar att gå i vagn, köra bil osv min uppfattning är att han är trött, han somnar ju tillsist när han är helt utmattad typ 16.00 o sen sover han inte på natten så bra och somnar sent, rätt drygt nu

• viljestarkmamman

Ja vi får nog börja fundera, det "roliga" är att aldrig är vår son så självständig som när han "ska" vila, plötsligt kan man leka med bilar o leksaker väldigt länge utan att behöva min ständiga närvaro, jag tar med honom och går och lägger mig, inom 2 minuter har han smitit och får då iväg och leker, jag blir kvar för jag vill inte truga o tjata osv, vill alltså inte falla för att ge honom den negativa uppmärksamhet det innebär att tjata och hålla fast, det slutar ju bara med skrik gråt och gnäll och sömn av utmattning, sen vaknar han med den känslan på eftermiddagen sen ändå och är ledsen stort sätt hela kvällen

Svar på tråden Överlevnadsbarn