Inlägg från: vanligmänniska |Visa alla inlägg
  • vanligmänniska

Knapra Pergo i december!

Nu är det dags, den 2 december skall jag ta min första Pergotime-kur. Nu väntar en (?) månad av nervositet och nyfikenhet, skall det lyckas?

Är vi fler som skall äta första (eller andra, tredje..) kuren nu så anslut er, iallafall jag behöver tips och stöd!

• Svar på tråden Knapra Pergo i december!
  • vanligmänniska

Hej!
    Spännande med en dubbelkur.. fick du någon ägglossning på förra kuren?
    Jag skall äta min första kur nu, med start imorgon, så är väldigt förväntansfull!
    Vågar man säga att man hoppas på första gången gillt? ;)

• vanligmänniska
    Coffy skrev 2010-12-01 21:21:28 följande:
    Jag troor att jag fick ägglossning, var på VUL 4, men inget ägg va stort nog för att lossa (var på cykeldag 20 sista VUL). Gyn trodde då inte att ägglossning skulle ske och jag skulle återkomma nästa månad.
    4 dagar senare får jag alla symtom man kan ha på ägglossning, ffa smärta.
    Så tydligen får jag mycket sen ägglossning av pergo, så denna gång är jag förberedd och ska inte ge upp.

Självklart att det kan bli första gången gilt ;) 
    Okej, jag har inte full koll på det där med hur snabbt äggen växer och när de släpper ännu.. men hoppas bli mer påläst allteftersom jag själv går igenom det. Men något som min gynekolog däremot sa till mig vid besöket innan Pergo-start var att om hon ser att ägget är moget redan vid VUL på den 13'e dagen (har som rutin i vårt landsting) så ger hon mig en spruta som släpper det på en gång. Men hon sa att troligtvis är ägget inte redo och moget förrän dågra dagar senare, dvs. ingen spruta och "normal" ägglossning.

Hoppas att det blir en fin ägglossning denna månaden nu då. När är den?

Min kommer troligtvis vara runt lucia som gyn sa.. hoppas på det. Och trolig BIM (nu vet jag ju inte alls hur detta kommer gå, men om det går som schemat säger) så är det den 27'e.
  • vanligmänniska
    Matematik skrev 2010-12-02 09:12:04 följande:
    Hej! Jag ska börja äta provera 3/12 för att sen börja min 4:e pergotimekur. Känns inte alls hoppfullt, men men..
    Oh, då är du bara en dag efter mig! Tog precis min första tablett och känner mig helt pirrig. Har verkligen (alldeles) för höga förhoppningar till detta! Känns som en helig liten stund :)

HAr du haft bra ägglossningar de andra kurerna? Eller varför känner du dig ite alls hoppfull?
  • vanligmänniska
    Matematik skrev 2010-12-02 10:40:46 följande:
    Jag har VÄLDIGT höga förhoppningar innan jag började... Men det är många som lyckas på första försöket :)
    De som lyckas med pergotime verkar göra det de första tre kurerna.. Och nu är jag förbi de. Jag har ägglosat de andra kurerna så nu har vi också testat killen. Svaret kommer om ca 2 v tror jag.
    Om jag inte blir gravid nu inom 2-3 månader så ska dom spola mina äggledare och sen blir det nog provrör.
    Vi har dock inte förökt jättelänge, ca 14 månader... Men det börjar bli väldigt jobbigt. Hur länge har ni försökt? :)
    Ja det är lite svårt med förhoppningarna och förväntningarna, men om man vore utan dem skulle det nog kännas ännu konstigare. Det är ju ändå den största längtan för många av oss, och klart vi måste få sätta vårt hopp till något! :)

Jobbigt att det inte tar sig efter lång tid med försök, men det är ju positivt att du får ägglossning iallafall! Du kommer inte få testa att spruta innan det blir provrör? Min gyn sa att det blir Pergo i tre omgångar, lyckas inte det blir det sprutor och sedan provrör. Men vi får se om vi skall behöva gå så långt.

Egentligen har vi inte försökt så länge, "bara" 9 månader. Men eftersom jag har PCO så uppfyllde jag ändå kriterierna för att få starta utredning och behandling, skönt med tanke på hur lång tid det kan ta!

Nervöst att vänta på provsvaren.. vi har också lämnat de proverna. Minns att mannen tyckte det var lite jobbigt, men det är skönt att veta att allt är som det skall så man kan gå vidare med utredningen sen.
  • vanligmänniska
    Bobo2010 skrev 2010-12-02 13:25:42 följande:
    Hej!

Något jag undrar över är detta med att "lyckas inom tre omgångar pergo".
    Är det lyckas att få ÄL som menas eller att bli gravid?

Jag har läst allt möjligt om detta och reder ändå inte ut begreppen. Tyvärr tror jag det lutar mer mot att det fungerar=ger ÄL, men sen graviditet så är chanserna likadana som i övrigt, alltså upp till ett år helt normalt innan man blir gravid.

Undrar då också om någon vet varför just tre omgångar pergo verkar var så vanligt att bli ordinerad?
    Min gyn sa som så att om jag får ÄL av Pergo (oavsett om det är enkel eller dubbel kur) så kommer jag få genomgå behandlingen tre gånger, förutsatt att jag inte blir gravid innan då. Om ÄL är bra men ingen graviditet uppstår så sa iallafall hon att man kan gå vidare i behandlingen (med ex sprutor) för att öka chanserna ytterligare. Tror med att tre omgångar (om man fått ÄL) är ganska standard, men det kan säkert variera!
  • vanligmänniska
    Matematik skrev 2010-12-02 13:35:42 följande:
    Det värsta är nästan att varje försök tar 40 dagar, så det går ju inte snabbt heller.. Sen så är pergo alltid slut då blir varje försök längre.. Jobbigt..
    Jag vet inte om det blir sprutor eftersom jag ägglossar med pergotime. Men är inte heller helt 100 på att jag vill göra provrör.. Funderar och funderar, men det känns inte rätt att befrukta masasa ägg som sen inte används..
    Har ni barn sen innan? Hur gamla är ni? :)
    Ja det är ju en evig väntan.. även om detta är min första kur med Pergo så sitter jag här och räknar dagar och kontroller och hitan och ditan. Tråkigare blir det ju när man kanske upptäcker att tabletterna är slut när det väl är ens tur att få knapra dem.. tur att de finns inne nu iallafall!

Jag har inte funderat så mycket på IVF än. Har hoppet om Pergon nu först. Men om vi inte lyckas så tror jag att jag är mer än villig att testa IVF, men det kanske är lätt att säga nu innan man väl behöver ta ställning.

Vi har inga barn sedan tidigare. Vi är 24 respektive 26 år.
  • vanligmänniska
    Coffy skrev 2010-12-02 17:45:35 följande:
    Hej!
    Har faktiskt inte hört nåt om att man kan få en spruta som gör att ägget lossar, ska kanske fråga om det.
    Har VUL nästa tisdag så då hoppas jag verkligen att det växt lite grann, räknar med en ägglossning runt lucia också, om jag tar hänsyn till att jag ägglossade så sen förra gången. Men vem vet, det kanske går fortare med dubbelkur... HOPPAS, för oss båda :)))
    Hej!
    Nej jag hade inte heller hört om det, och blev lite förvånad när hon sa det. Men troligtvis kommer jag inte få det då min beräknade ÄL kommer vara efter besöket, detta blir endast om ägget är moget precis vid besöket. Jag misstänker (inga belägg) att det är en liknande spruta som den man tar när man behandlar med sprutor, dvs. den sista för att få själva ägget att släppa helt.
    Lycka till nästa tisdag nu då, inte så länge kvar! Hoppas du skall ha fått ett fint ägg då! Du får berätta efter!
  • vanligmänniska
    malika skrev 2010-12-02 21:50:11 följande:

Hejsan!!

Vill också hänga med i denna trådGlad
    Jag är inne på 3:e tabletten idag... eller ja.. snart 4:e... ska ta den imorgonbittiFlört
    Detta är också min första kur så har stora förhoppnongar på att det kommer att funka... har ju hört om så många som lyckats direkt!

Hur har mi andra mått av tabletterna?
    Känner inte av så jättemycket förutom att jag blir extreeemt trött!!!

Hihi.. hej igen!

Kul och skönt att höra att det är fler med mig som har höga förväntningar och förhoppningar! :)
    Jag känner ingenting av Pergon än, men så är jag ju bara inne på första tabletten idag med.
    Hoppas du kan hålla dig vaken nu det sista, det är ju nu det gäller!
  • vanligmänniska
    malika skrev 2010-12-03 18:34:56 följande:
    Hahaha... ja precis! Hoppas också att jag kommer att kunna hålla mej vakenFlört
    Imorgon tar jag ju min sista tablett på första kuren o det känns så skönt på nått vis....
    Har ju bara en skön helg att se fram emot och har lite andra saker att tänka på på Måndag som jag är lite spänd inför... så det kommer att gå snabbt till Tisdag... Gud vad jag hoppas att läkaren kommer att se nått fint där inne... ett fint ägg som håller på att mogna.Drömmer

Idag har jag haft mina förta känningar, ja förutom tröttheten då förståss, pga pergon.
    Fick så nedrans ont i tjejmagen mitt på dagen.. var inte så skönt.. men nu har det gått över så det var ingen fara.
    Har även slutat blöda nu.. rätt skönt faktiskt.. haha, jag hade ju inte haft mens på 9 månader innan så denna vecka har känts som en evighet!!
    Nu är tabletterna slut du :) Jag tar min sista tablett imon.. har inte känt av några symtom alls faktiskt, väldigt skönt! Väntar redan med spänning på fredagen då jag skall göra VUL. Men först ut är du så sen får du berätta efter din undersökning hur det såg ut och gick.

Jag brukar ha en mens på ca 4 dagar då jag får den naturligt, men nu med Provera har jag gått 8 dagar! Tror dock det tar slut idag, äntligen! Haha. Man är inte vad vid detta så jag håller helt med om att det känts som en evighet!
  • vanligmänniska

Välkommen "lilla Anna" :)

Härligt med fler som äter Pergo nu som man kan bolla tankar och funderingar med. Nu har jag ju ingen egen erfarenhet av Pergo-ägglossning än men snart ;) Så kan inte svara på din fråga. Konstigt dock att det visade positivt men att ni inte såg något ägg.. hoppas ni ändå lyckas pricka rätt!
    Hur gick det förra gången du åt Pergo? Fick du ägglossning då?

• vanligmänniska

Är det alltså på dag 16-20 som ÄL är vanligast med Pergo?
    Jag skall som sagt på VUL på fredag, det blir min cd 13. Läkaren sa att då kommer vi nog se ett ägg som inte är riktigt moget, men hon tippade på måndagen som den starkaste dagen, kanske stämmer då. Just nu vill jag bara att dagarna skall springa fram, är så nyyyfiken!

• vanligmänniska

Lilla Anna: men då har du ju troligtvis ägglossning ganska tidigt! Skönt för dig, med en kort cykel. Du och din kille/man får helt enkelt mysa lite mer, lite tidigare för att inte missa :)

Jag testade med min första ÄL-sticka idag, men det visade negativt. Antar att det beror på att jag ju bara är på dag 10. Men spännande att ta varje dag så man kan se när det verkligen ändras!

Nu skall jag strax kila till jobbetm helt fel tid på dygnet men, men.. ha en skön kväll ni andra!

• vanligmänniska

Nu kommer det för att jag inte fått några symtom tidigare av Pergon, för jag antar att detta måste bero på det! Jag jag sådana enorma vallningar! jobbade inatt och flera gånger kom det liksom bara över mig.. blev helt genomvarm och nästan klibbig.. sen känner jag mig rätt illamående också, men det kan nog bero på all dygnsomställning med oroegelbunden mat.

Idag Malika är det VUL.. hur gick det, hur gick det?
    Jag längtar tills på fredag, vill bara veta NU om det är något ägg som växer där inne eller inte.

Svar på tråden Knapra Pergo i december!