• vanligmänniska

Knapra Pergo i december!

Nu är det dags, den 2 december skall jag ta min första Pergotime-kur. Nu väntar en (?) månad av nervositet och nyfikenhet, skall det lyckas?

Är vi fler som skall äta första (eller andra, tredje..) kuren nu så anslut er, iallafall jag behöver tips och stöd!

• Svar på tråden Knapra Pergo i december!
  • Coffy

Hej, började äta dubbelkur igår, hade enkelkur förra månaden och det va första gången.
    Hoppas på andra gången gilt :D

• vanligmänniska

Hej!
    Spännande med en dubbelkur.. fick du någon ägglossning på förra kuren?
    Jag skall äta min första kur nu, med start imorgon, så är väldigt förväntansfull!
    Vågar man säga att man hoppas på första gången gillt? ;)

• Coffy

Jag troor att jag fick ägglossning, var på VUL 4, men inget ägg va stort nog för att lossa (var på cykeldag 20 sista VUL). Gyn trodde då inte att ägglossning skulle ske och jag skulle återkomma nästa månad.
    4 dagar senare får jag alla symtom man kan ha på ägglossning, ffa smärta.
    Så tydligen får jag mycket sen ägglossning av pergo, så denna gång är jag förberedd och ska inte ge upp.

Självklart att det kan bli första gången gilt ;) 

• Matematik

Hej! Jag ska börja äta provera 3/12 för att sen börja min 4:e pergotimekur. Känns inte alls hoppfullt, men men..

• vanligmänniska
    Coffy skrev 2010-12-01 21:21:28 följande:
    Jag troor att jag fick ägglossning, var på VUL 4, men inget ägg va stort nog för att lossa (var på cykeldag 20 sista VUL). Gyn trodde då inte att ägglossning skulle ske och jag skulle återkomma nästa månad.
    4 dagar senare får jag alla symtom man kan ha på ägglossning, ffa smärta.
    Så tydligen får jag mycket sen ägglossning av pergo, så denna gång är jag förberedd och ska inte ge upp.

Självklart att det kan bli första gången gilt ;) 
    Okej, jag har inte full koll på det där med hur snabbt äggen växer och när de släpper ännu.. men hoppas bli mer påläst allteftersom jag själv går igenom det. Men något som min gynekolog däremot sa till mig vid besöket innan Pergo-start var att om hon ser att ägget är moget redan vid VUL på den 13'e dagen (har som rutin i vårt landsting) så ger hon mig en spruta som släpper det på en gång. Men hon sa att troligtvis är ägget inte redo och moget förrän dågra dagar senare, dvs. ingen spruta och "normal" ägglossning.

Hoppas att det blir en fin ägglossning denna månaden nu då. När är den?

Min kommer troligtvis vara runt lucia som gyn sa.. hoppas på det. Och trolig BIM (nu vet jag ju inte alls hur detta kommer gå, men om det går som schemat säger) så är det den 27'e.
  • vanligmänniska
    Matematik skrev 2010-12-02 09:12:04 följande:
    Hej! Jag ska börja äta provera 3/12 för att sen börja min 4:e pergotimekur. Känns inte alls hoppfullt, men men..
    Oh, då är du bara en dag efter mig! Tog precis min första tablett och känner mig helt pirrig. Har verkligen (alldeles) för höga förhoppningar till detta! Känns som en helig liten stund :)

HAr du haft bra ägglossningar de andra kurerna? Eller varför känner du dig ite alls hoppfull?
  • Matematik
    vanligmänniska skrev 2010-12-02 09:56:49 följande:
    Oh, då är du bara en dag efter mig! Tog precis min första tablett och känner mig helt pirrig. Har verkligen (alldeles) för höga förhoppningar till detta! Känns som en helig liten stund :)

HAr du haft bra ägglossningar de andra kurerna? Eller varför känner du dig ite alls hoppfull?
    Jag har VÄLDIGT höga förhoppningar innan jag började... Men det är många som lyckas på första försöket :)
    De som lyckas med pergotime verkar göra det de första tre kurerna.. Och nu är jag förbi de. Jag har ägglosat de andra kurerna så nu har vi också testat killen. Svaret kommer om ca 2 v tror jag.
    Om jag inte blir gravid nu inom 2-3 månader så ska dom spola mina äggledare och sen blir det nog provrör.
    Vi har dock inte förökt jättelänge, ca 14 månader... Men det börjar bli väldigt jobbigt. Hur länge har ni försökt? :)
  • vanligmänniska
    Matematik skrev 2010-12-02 10:40:46 följande:
    Jag har VÄLDIGT höga förhoppningar innan jag började... Men det är många som lyckas på första försöket :)
    De som lyckas med pergotime verkar göra det de första tre kurerna.. Och nu är jag förbi de. Jag har ägglosat de andra kurerna så nu har vi också testat killen. Svaret kommer om ca 2 v tror jag.
    Om jag inte blir gravid nu inom 2-3 månader så ska dom spola mina äggledare och sen blir det nog provrör.
    Vi har dock inte förökt jättelänge, ca 14 månader... Men det börjar bli väldigt jobbigt. Hur länge har ni försökt? :)
    Ja det är lite svårt med förhoppningarna och förväntningarna, men om man vore utan dem skulle det nog kännas ännu konstigare. Det är ju ändå den största längtan för många av oss, och klart vi måste få sätta vårt hopp till något! :)

Jobbigt att det inte tar sig efter lång tid med försök, men det är ju positivt att du får ägglossning iallafall! Du kommer inte få testa att spruta innan det blir provrör? Min gyn sa att det blir Pergo i tre omgångar, lyckas inte det blir det sprutor och sedan provrör. Men vi får se om vi skall behöva gå så långt.

Egentligen har vi inte försökt så länge, "bara" 9 månader. Men eftersom jag har PCO så uppfyllde jag ändå kriterierna för att få starta utredning och behandling, skönt med tanke på hur lång tid det kan ta!

Nervöst att vänta på provsvaren.. vi har också lämnat de proverna. Minns att mannen tyckte det var lite jobbigt, men det är skönt att veta att allt är som det skall så man kan gå vidare med utredningen sen.
  • Bobo2010

Hej!

Något jag undrar över är detta med att "lyckas inom tre omgångar pergo".
    Är det lyckas att få ÄL som menas eller att bli gravid?

Jag har läst allt möjligt om detta och reder ändå inte ut begreppen. Tyvärr tror jag det lutar mer mot att det fungerar=ger ÄL, men sen graviditet så är chanserna likadana som i övrigt, alltså upp till ett år helt normalt innan man blir gravid.

Undrar då också om någon vet varför just tre omgångar pergo verkar var så vanligt att bli ordinerad?

• Matematik
    vanligmänniska skrev 2010-12-02 13:11:34 följande:
    Ja det är lite svårt med förhoppningarna och förväntningarna, men om man vore utan dem skulle det nog kännas ännu konstigare. Det är ju ändå den största längtan för många av oss, och klart vi måste få sätta vårt hopp till något! :)

Jobbigt att det inte tar sig efter lång tid med försök, men det är ju positivt att du får ägglossning iallafall! Du kommer inte få testa att spruta innan det blir provrör? Min gyn sa att det blir Pergo i tre omgångar, lyckas inte det blir det sprutor och sedan provrör. Men vi får se om vi skall behöva gå så långt.

Egentligen har vi inte försökt så länge, "bara" 9 månader. Men eftersom jag har PCO så uppfyllde jag ändå kriterierna för att få starta utredning och behandling, skönt med tanke på hur lång tid det kan ta!

Nervöst att vänta på provsvaren.. vi har också lämnat de proverna. Minns att mannen tyckte det var lite jobbigt, men det är skönt att veta att allt är som det skall så man kan gå vidare med utredningen sen.
    Det värsta är nästan att varje försök tar 40 dagar, så det går ju inte snabbt heller.. Sen så är pergo alltid slut då blir varje försök längre.. Jobbigt..
    Jag vet inte om det blir sprutor eftersom jag ägglossar med pergotime. Men är inte heller helt 100 på att jag vill göra provrör.. Funderar och funderar, men det känns inte rätt att befrukta masasa ägg som sen inte används..
    Har ni barn sen innan? Hur gamla är ni? :)
Svar på tråden Knapra Pergo i december!