• Alexi

Behöver hjälp med vårt Respisense ditto andningslarm!

Behöver hjälp med vårt respisense ditto andningslarm. Vi har hyrt ett från andningslarm.se och vi får det inte att fungera. Jag har sonen (tre veckor) på skötbordet när jag testar så han är ju vaken och sprattlar då med armar och ben men det finns ju en lampa för det på larmet så det borde ju funka ändå. Sätter på larmet som verkar kontrollblinka vid uppstart korrekt och sätter fast det på blöjan, nära naveln. Sen verkar det inte få kontakt med sonens mage ordentligt, för både lampan längst ner till vänster (blå) blinkar och sen efter ett tag börjar varningslampan blinka och larmet börjar tjuta till slut om jag inte tar bort det innan. Blöjorna sitter bra (pampers 1-2:or) och de läcker inte så de är inte fel storlek. Vad göra? Vi hade babysense i spjälsängen till dottern och kände oss så trygga med det men nu måste jag försöka vänja mig med detta då sonen inte vill ligga själv ännu men jag kommer inte känna mig trygg att använda ett larm som så lätt fellarmar. Sonen sover på sidan mest i sängen bredvid mig för övrigt (eftersom jag ammar honom till sömns och inte kan flytta honom till ryggläge sen) så det måste också funka att ha larmet i det läget.

Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Behöver hjälp med vårt Respisense ditto andningslarm!
  • lullelulle

Hej!

Jag har samma larm och upplevt samma problem. Jag brukar vika blöjkanten så att den blir tjockare, då sitter larmet bättre. Sedan får du röra det i sidled tills den får kontakt. Jag brukar vänta tills lampan lyser rytmiskt. (den oranga när han är vaken, ojämn) sedan brukar den ibland bli grön ifall att han sover. När jag litar på att den sitter på plats sätter jag på pyjamasen. Det är även enklare att sätta på byxkanten ibland har jag märkt. Hoppas mitt svar kan vara till ngn hjälp...lycka till!

• ModestyBlaze

Hej, tyvärr har jag hört nästan bara klagomål på just resispence då de "glappar" i blöjkanten. De som verkar få den att funka bäst gör som ovan eller drat åt blöjan betydligt hårdare än man gör normalt.

Jag körde med Nanny 2 och mina vänner Babysense 2. Dessa är mig veterligen de mest pålitliga på marknade och fellarmningar är minimala.

• Alexi

Tack för svaren! Jag ska testa igen med blöjan på annat sätt.

ModestyBlaze: Vi har ett babysense II i spjälsängen som funkar toppen, hade det hela dotterns spädbarnstid. Tyvärr vill inte sonen ligga själv och sova ännu så jag sover med honom i en säng och då måste jag ha något samsovningslarm. Men helst skulle jag vilja att han sov i spjälsängen för att kunna vara trygg med det larmet. 

• Harlow

Jag älskar respisense-larmen eftersom man kan samsova med det och det är lätt att ta med. Man får gnugga geniknölarna lite extra för att komma på ett bra sätt att fästa det, för det "fellarmar" inte - det larmar precis som det ska, när det inte registrerar någon rörelse. Problemet ligger alltså i hur man fäster det.

Nu ska jag dela med mig av ett väldigt bra tips som jag utarbetat efter ganska lång tids användande av respisense. :o) Det låter kanske lite meckigt, men det funkar hur bra som helst och går snabbt när man gör det till en vana.

Min son sover iklädd body och ett par strumpbyxor som går upp en bit över magen.
    Jag lägger det lilla respisenselarmet i en liten barnstrumpa och sen fäster jag "paketet" på hans mage (ovanpå tröjan/bodyn) med kirurgtejp eller tejpväv som finns att köpa på apoteket. Jag klipper en lagom bit som täcker hela larmet i strumpan och fäster på tröjan. Anledningen till att jag lägger det i en strumpa är att larmet förstörs av limmet på tejpen annars. Sen drar jag strumpbyxan över så det blir lite tryck mot larmet, då sitter det där det ska mot magen och glappar inte.
    Lycka till nu!

Moralpanik?
  • Flickan och kråkan

Vi har haft respisense till båda våra barn. Vi har varit supernöjda. Båda har haft det tills de var cirka året. Vi har bara fäst det som vanligt i blöjan. Man får se till att blöjan sitter ordentligt, inte hårt men den får liksom inte hänga lite halvslappt. Vi har helt enkelt fått vara nogranna när vi satt på blöjan,,,,att den suttit relativt högt, slätt och ja tätt runt kroppen. Ganska precis bredvid naveln har varit den plats som det fungerat bäst på så att säga. Det har fellarmat ett par gånger....kanske 5 gånger på ett år = larmet gått, "rasslat" till har de gjort oftare = registrering av ojämn andning. Jag har inte tyckt att det varit jobbigt med att de fellarmat ibland....har snarare känts skönt att veta att det faktiskt fungerar som det ska....och i och med att det larmat bland så har man inte varit hysterisk när de väl gjort det = man tänker klarare om det verkligen skulle vara allvar en gång.

• marla333

har oxå det larmet. blir galen, är svårt att få det att fungera! brukar få göra massa försök innan det sitter. men när de väl har börjat blinka så sitter den på hela natten.
    brukar ha larmen utaanpå bodyn, i byxkanten. ibland får man testa hur högt det ska sitta, eller knacka lite på larmet så det börjar blinka.

• lullelulle

Här kommer ännu ett tips! Har märkt att Ica:s egna blöjor är tjockare i resåren och larmet sitter mycket bättre på denna blöja! Köp Ica:s egna att ha på natten...Jag viker kanten en gång och gör sedan som jag skrivit ovan, då funkar det oftast jättebra! Mycket lättare än när jag har tex pampers på natten...

• frukarlssonn

Jag hade exakt samma problem men jag tog en pappersbit och vek runt blöjkanten och sen dess har det funkat helt utan problem! Just Ditton är känsligare än föregångaren buzz.

Olivia 090610 ~ Freja101020
Svar på tråden Behöver hjälp med vårt Respisense ditto andningslarm!