• svensk

jag gillar INTE islam!

Jag gillar inte islam.

Jag gillar heller inte blodpudding, offentliga toaletter, kyla eller motion.

Är det något av dessa ovanstående som man "inte får" säga? Varför inte i så fall?

• Svar på tråden jag gillar INTE islam!
  • Plutteli
    Varkenshaas skrev 2010-12-08 00:54:19 följande:
    Nämen nu skojar du med mig? Rwanda? Ett intressant ämne och väl värt en egen tråd. 
    Min far var FN-soldat i dåvarande Kongo. Men nu var jag var intresserad av hedersmord direkt kopplade till kristendomen i kristna länder. Nämn gärna ett land.
    Tja, att jag nämde kristendomen är väll mest för att det brukar vara så vanligt att tillskriva Islam en viss syn på kvinnor och en viss "kultur" som faktiskt är så gott som identisk med det som finns i bibeln.
    Detta är iof ett lite dåligt exempel men det är lika vanligt med hederskultur bland kristna Syrier som det är bland muslimska Syrier. Om det beror på att de kristna syrierna följer muslimernas kultur eller ej är ju dock något man kan fundera över

Sen förekommer det hederskultur i nästan alla Sydamerikanska länder och hela sydamerika som kontinent är kristet.

Vad gäller unken syn på kvinnor så praktiseras tex kvinnlig omskärelse i flera kristna länder, tex Eritrea och Etiopien.
  • Varkenshaas
    Plutteli skrev 2010-12-08 01:13:20 följande:
    Detta är iof ett lite dåligt exempel men det är lika vanligt med hederskultur bland kristna Syrier som det är bland muslimska Syrier. Om det beror på att de kristna syrierna följer muslimernas kultur eller ej är ju dock något man kan fundera över

Sen förekommer det hederskultur i nästan alla Sydamerikanska länder och hela sydamerika som kontinent är kristet.

Vad gäller unken syn på kvinnor så praktiseras tex kvinnlig omskärelse i flera kristna länder, tex Eritrea och Etiopien.
    Ja jag säger som sagt tummen ner till all organiserad religion. Tro gör jag inte men har inga större problem med de som gör det. Stor skillnad mellan tro och religion.

Glömde att kommentera 'affärskvinnorna' under medeltiden. Tvivlar starkt på att de kom i kontakt med män på samma sätt som TS beskriver att hon gör i sitt yrkesliv och mig veterligen var det kvinnor som handlade av kvinnor på marknaden.

Ser också stor skillnad på hur samhället/domstolar reagerar på hedersvåld i kristna länder och muslimska länder.

För att ta oss tillbaka till TS fråga så är min åsikt att det är superkänsligt att ogilla och ifrågasätta islam men helt ok att ogilla andra religioner. Att ogilla ALLA religioner är accepterat.

Du och jag har gemensamt att vi inte gillar unken kvinnosyn iallafall  
  • Johan75
    svensk skrev 2010-11-30 18:08:19 följande:

Jag gillar inte islam.

Jag gillar heller inte blodpudding, offentliga toaletter, kyla eller motion.

Är det något av dessa ovanstående som man "inte får" säga? Varför inte i så fall?

Nej, du får säga alla ovanstående saker. Det är när folk kopplar de till personer det blir dåligt. Det är inte ok att inte gilla muslimer, blodpuddingsätare, besökare av offentliga sanitetsinrättningar, skidåkare och hälsosamma personer.
    Bal2 skrev 2010-12-07 23:55:51 följande:
    Har inte läst hela tråden men vill ändå inflika..
    Nej islams syn har inget med kulturen att göra. Folk tar vad de vill ta till sig, vissa kan inte ens läsa så de frågar lika okunnigt folk och dessa i sin tur omtolkar och nytolkar och hittar på.

Inte enbart kvinnor ska skyla sig, slå ner sin blick osv..detta kravet gäller män som kvinnor.

Men islam är väl vad islam är, inte vad det borde vara? Alla religioner är i viss mån vad deras nutida tolkare säger att de är. Inom politiken skiljer man på ideologi och politik (eller man försöker men lyckas inte alltid), de generella sammligarna av idéer och praktiska appliseringen och tolkningen av dessa. Här (i politiken) kan man alltid hävda att ideologin inte är dålig, det är politiken som har tolkat fel. I religionen finns inte riktigt denna uppdelning, religionen är både idésamlingen och det reella utövandet. Kanske skulle det förenklas om vi fick ett annat ord för det senare -  "tempelpolitik" kanske?

På samma sätt som islam under medeltiden generellt sett (och jämförelsevis) var en tillåtande och modern kulturyttring är den (islam) inte det idag. Kristendomen bidrog till bakåtsträvande och fördömande samhällen under medeltiden, men idag är inflytandet i samhället mindre. Det står inget om häxprocesser i Bibeln men likt förbannat får nog den kristna kyrkan ta på sig ett visst ansvar där. Samma med islam. Religionen islam kan inte vara helt frikopplat från dess utövare.
    Behold, i come as a thief.
  • puss

man får såklart säga alltihopa. dock låter ju vissa saker väldigt korkade, "jag gillar inte motion" är ju rent dumt. motion kan ju vara vad som heslt.

men det är väl sant också kanske, om du nu bara gillar att ligga still.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Posh
    Varkenshaas skrev 2010-12-07 22:17:30 följande:
    Selektivt? Njae jag var nog mer ute efter ett förtydligande att det kunde ha något med religionen att göra.
    Jaha du ville att jag skulle skriva till dig att affärsman (i vilket/vilka?) muslimska länder TS var det väl (?) än varit i som inte bemödat sig ge henne ens en blick gjorde det enbart utifrån religionen islams påbud?

Ja men det kan du antagligen glömma.

Du verkar dock läsa en smula selektivt ja då du ignorerade eller inte förstod "ingen rök utan eld". Jag tycker det uttrycket är väl illustrerande för hur kulturer och religioner som i detta fall, islam, vävs samman med tid och annat.

Jag undrar fortfarande om det står i Koranen eller i någon annan skrift som har kopplingar till islam att män inte får göra affärer med kvinnor?
    Det har jag inte stött på själv och tycker därmed inte att islam kan klandras fullt för just det. Däremot är det säkerligen ett uttryck för hur man ser på könsroller, status och gamla traditioner på specifika platser. Det är som sagt inte unikt för platser och länder där man utövar religionen islam utan även på andra ställen i världen kan det gå till just så.

Det är bara mycket trevligare att hata när islam är med i bilden?
  • Posh

För övrigt tror jag att ni som tror att man inte får ogilla islam gärna vill tro det. Ni vill också hemskt gärna tro att det faktumet stör andra människor.

Är det inte lite patetiskt?

• Johan75
    Posh skrev 2010-12-08 13:14:02 följande:
    Jaha du ville att jag skulle skriva till dig att affärsman (i vilket/vilka?) muslimska länder TS var det väl (?) än varit i som inte bemödat sig ge henne ens en blick gjorde det enbart utifrån religionen islams påbud?

Ja men det kan du antagligen glömma.

Du verkar dock läsa en smula selektivt ja då du ignorerade eller inte förstod "ingen rök utan eld". Jag tycker det uttrycket är väl illustrerande för hur kulturer och religioner som i detta fall, islam, vävs samman med tid och annat.

Jag undrar fortfarande om det står i Koranen eller i någon annan skrift som har kopplingar till islam att män inte får göra affärer med kvinnor?
    Det har jag inte stött på själv och tycker därmed inte att islam kan klandras fullt för just det. Däremot är det säkerligen ett uttryck för hur man ser på könsroller, status och gamla traditioner på specifika platser. Det är som sagt inte unikt för platser och länder där man utövar religionen islam utan även på andra ställen i världen kan det gå till just så.

Det är bara mycket trevligare att hata när islam är med i bilden?
    Ok, det står inte i Koranen, men jag tycker de organiserade religionerna får ta på sig lite mer ansvar för dess utövare än friskriva sig med att det inte står i dess heliga böcker, speciellt när medlemmarna själva hänvisar till religionen.
    Behold, i come as a thief.
  • Gizmokvack
    Posh skrev 2010-12-08 13:15:55 följande:
    För övrigt tror jag att ni som tror att man inte får ogilla islam gärna vill tro det. Ni vill också hemskt gärna tro att det faktumet stör andra människor.

Är det inte lite patetiskt?
    Jo...
    Det var ju en himla tur för TS att det åtminstone var några i tråden som blev lite upprörda.
  • Plutteli
    Varkenshaas skrev 2010-12-08 02:11:36 följande:
    Ja jag säger som sagt tummen ner till all organiserad religion. Tro gör jag inte men har inga större problem med de som gör det. Stor skillnad mellan tro och religion.

Glömde att kommentera 'affärskvinnorna' under medeltiden. Tvivlar starkt på att de kom i kontakt med män på samma sätt som TS beskriver att hon gör i sitt yrkesliv och mig veterligen var det kvinnor som handlade av kvinnor på marknaden.

Ser också stor skillnad på hur samhället/domstolar reagerar på hedersvåld i kristna länder och muslimska länder.

För att ta oss tillbaka till TS fråga så är min åsikt att det är superkänsligt att ogilla och ifrågasätta islam men helt ok att ogilla andra religioner. Att ogilla ALLA religioner är accepterat.

Du och jag har gemensamt att vi inte gillar unken kvinnosyn iallafall  
    Kanske kanske inte, å andra sidan så var det kvinnor som skötte den mesta handlingen överlag på medeltiden så de handlade ju även av affärsmän...

Jag har inte heller något över för någon organiserad religion, jag är troende (den religion som väll ligger närmast det jag tror på är buddhism).

Sen håller jag inte med om att man inte får gilla Islam, problemet brukar komma i att många som säger att de inte gillar Islam drar en väldigt snabb paralell till att det gör att de heller inte gillar muslimer, och DET brukar folk reagera på. Jag har en vän som är strikt troende muslim, hon vet mycket väl att jag inte är muslim och att jag inte har någon tanke på att bli muslim heller, inte tar hon illa upp för det så länge jag respekterar henne som person och den tro hon har, och varför skulle jag inte göra det?
    Som sagt, det är stor skillnad på att säga "Jag gillar inte muslimer" och "Jag gillar inte islam", men för många verkar det märkligt nog vara samma sak....
Svar på tråden jag gillar INTE islam!