• Cecci78

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

wilhelm07 skrev 2010-11-30 20:09:38 följande:
    mm,det anser vi också men man läser så många inlägg här att det där med vikt och längd bara rekomenadtioner och att barn ska sitta så länge som möjligt..läser ju tom med om 6 åringar som åker bakåtvända....Hrm,klart det kan ju finnas små 6 åringar men det är inte det som är pängen...
    Ja det är rekommendationer o alla får ju göra som de vill men det GÅR att ha barnet bakåtvänt bra mycket längre än många tror men alla föräldrar vill inte ta det "besväret". Min 6-åring är ganska normallång, 120 cm och har plats kvar i sin Britax Two Way så jag tror nog att många 6-åringar får plats bakåt om de inte väger över 25 kg. Att säga att en 3-åring inte får plats bakåt är i de flesta fall inte sant helt enkelt.

Här är ett bra inslag om varför barn bör åka bakåt till de väger 25 kg.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2034&artikel=4155243
  • Cecci78
    peggyL skrev 2010-12-02 20:14:23 följande:
    Om viktgränsen för att åka framåt är 25 kg så skulle det innebära att min son som snart är 12 skulle behöva åka baklänges. Han väger 24 kg.
    Likaså min 10-åring skulle behöva åka baklänges med sina 22 kg. Hahaha... skulle vilja se killarna tränga ner sig i bakåtvända bilstolar när vi skjutsar de till skolan...

Att säga att en 3-åring inte får plats kan visst vara sant. Du har inte tänkt på att det är olika stor plats i olika bilar? Alla har inte minibussar och SUV-ar. Att behöva åka länge utan att kunna sträcka på benen blir till slut plågsamt. 
    Men då är det ju inte barnet som inte får plats i stolen vilket var det vi diskuterade. Om barnet får plats i stolen så vad är problemet? Alla barn kommer så småningom att sitta med benen trångt, det är inget konstigt eller farligt, möjligtvis något föräldrarna tycker är jobbigt att ta diskussionen om...

Sen sa jag inte att viktgräns för framåt åkande skulle vara 25 kg utan att det i inslaget rekommenderas bakåt till 25 kg, naturigtvis inom rimliga gränser, en 12-åring som väger 24 kg gissar jag ligger under medelkurvan, många väger ju 25 när de är i 6-årsåldern.

Vi har då verkligen ingen minibuss eller suv. Vi har testat ha 120 centimetaren i en volvo v70, en 240 och en ford focus, inga jättebilar.
  • Cecci78
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 22:17:22 följande:
    Min bror kontaktade bvc-läkaren när hans son inte fick plats längre och kollade hans fysik vid 3;5 ålder och fick ''godkänt'' att vända honom. Han hade bra muskelatur i nacke och rygg. Det står att man ska ha sina barn bakåtvända till ca 4års ålder. Så det finns garanterat 3,5 åringar som är redo för framåt vända stolar. Men jag kommer absolut kontakta läkare innan vi vänder dottern. Om det nu blir tal om att vändas innan hon är runt 4 år.
    Jag hade inte litat ett dyft på den läkaren... 4 år är minirekommendationen, inte en ca-rekommendation, man säger nu bakåt till 5 år eller till 25 kg (om de nu inte är underviktiga o väger 25 kg när de är 13 eller så).
  • Cecci78
    Liten Mjau skrev 2010-12-02 23:05:01 följande:
    Cecci78-ok. Ska läsa på lite mer. Dessvärre luktar det lite bilstolsleverantör som helgarderar sig. Jag ska söka efter exakt forskning som gjorts att oberoende institut. Sen kanske jag ändrar mig.
    eNej det är inte bilstolsfabrikaterna som rekommenderar detta i främsta ledet utan oberoende organisationer som NTF

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default30998.asp

">

• Cecci78
    goatess82 skrev 2010-12-05 12:55:32 följande:
    Ser du inte skillnad på böjda ben och när dom har knäna uppe vid öronen, och nu handlar det om en 3 och halv åring... 6 månader innan den nya rekommederade åldern.
    Konstigt att ni bara tänker på kollision framifrån, ja det är vanligare men det förekommer bakifrån också, tror ni verkligen att det bara är benen som krossas????? OCH jag menar fortfarande för högt böjda ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni lyssnar ju mer på en regel än på varje undantag, barnet följer ju dom måtten som ska vara när dom ska vändas förutom åldern....
    Men åldern är det första och viktigaste kriteriet, när de har åldern inne så ska man kolla att vikten är uppfylld osv.

Jag har ärligt talat inte heller sett ett barn med knäna uppe vid öronen, skulle vilja se hur det ser ut med tanke på att min 120-centimetare åker bakåt....
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...