peggyL skrev 2010-12-02 20:14:23 följande:
Om viktgränsen för att åka framåt är 25 kg så skulle det innebära att min son som snart är 12 skulle behöva åka baklänges. Han väger 24 kg.
Likaså min 10-åring skulle behöva åka baklänges med sina 22 kg. Hahaha... skulle vilja se killarna tränga ner sig i bakåtvända bilstolar när vi skjutsar de till skolan...
Att säga att en 3-åring inte får plats kan visst vara sant. Du har inte tänkt på att det är olika stor plats i olika bilar? Alla har inte minibussar och SUV-ar. Att behöva åka länge utan att kunna sträcka på benen blir till slut plågsamt.
Men då är det ju inte barnet som inte får plats i stolen vilket var det vi diskuterade. Om barnet får plats i stolen så vad är problemet? Alla barn kommer så småningom att sitta med benen trångt, det är inget konstigt eller farligt, möjligtvis något föräldrarna tycker är jobbigt att ta diskussionen om...
Sen sa jag inte att viktgräns för framåt åkande skulle vara 25 kg utan att det i inslaget rekommenderas bakåt till 25 kg, naturigtvis inom rimliga gränser, en 12-åring som väger 24 kg gissar jag ligger under medelkurvan, många väger ju 25 när de är i 6-årsåldern.
Vi har då verkligen ingen minibuss eller suv. Vi har testat ha 120 centimetaren i en volvo v70, en 240 och en ford focus, inga jättebilar.