• wilhelm07

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Läser så många trådar om där folk vill ha ett svar på en fråga om tex. vilken bältesstol man ska välja osv osv....Inte är frågan Ska man vända sitt barn eller inte....Varför måste folk lägga sig i...De flesta vet att det är SÄKRAST att åka bakåtvänd...Varför kan man inte göra som man vill??Det man så klart tycker är bäst för sitt barn.

Är jag verkligen den enda som valt att vända mitt barn framåt fast han bara är 3 1/2??Han vägar nästan 20 kilo och är lång för sin älder....Han vill inte åka bil längre för han säger det gör ont i benen och ryggen för han får kröka och böka både här och där för att få plats...

Blir säkert en diskussion om detta men är så trött på att folk LÄGGER sig i!!!

• Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...
  • viseversa

fast man går väl inte efter åldern utan efter vikt och längd. Dom ska väl väga MINST 16 kilo och vara en viss länd för att man ska kunna vända dom. Så du har ju gjort rätt ellerhur?

• Bebbelycka

Jag vände min son när han var 3½, min syster har vänt sina då också, + flera kompisar som alla säger precis som du.
    Jag har inte brytt mig om alla som säger det ena och det andra för går det inte så gååår det inte.
    När jag var liten fick jag ligga i liggdelen i bagaget som bebis, inget babyskydd där inte, har aldrig haft bältesstol heller.. men som tur är går utvecklingen framåt.
    Det rekomenderas inte från den åldern, men vad ska man göra?

Ja, det blir nog en diskussion av detta, men jag tycker inte jag kunde gjort på något annat sätt.

• wilhelm07

mm,det anser vi också men man läser så många inlägg här att det där med vikt och längd bara rekomenadtioner och att barn ska sitta så länge som möjligt..läser ju tom med om 6 åringar som åker bakåtvända....Hrm,klart det kan ju finnas små 6 åringar men det är inte det som är pängen...

• enmamma

Vi lät vår dotter åka framåtvänd från 3,5 år.
    Det är ju säkrare för alla passagerare att åka bakåtvända,
    så alla dessa säkerhetsivrare borde inte vända barnen innan 18 då de bestämmer själva.

• SeTa

Det som är poängen i dessa disskutioner är huruvida det är bekvämtt för barnet eller inte. Är barnet stort blir det kanske obekvämt och krockar man i det läget bryter barnet förmodligen benen.

Så som jag ser det väljer jag hellre ett par brytna ben vid en krock, än en bryten nacke.
    Löjligt kanske, men sån är jag.

• wilhelm07

JAg håller absolut med dig som skriver hellre brutna ben än nacke....Men också du som skriver att då borde barn åka bakåtvända tills de fyller 18....Och vi vuxkna borde sitta balåtvända för det är mycket säkrare....Hrm...

• principessan
    SeTa skrev 2010-11-30 20:13:21 följande:
    Det som är poängen i dessa disskutioner är huruvida det är bekvämtt för barnet eller inte. Är barnet stort blir det kanske obekvämt och krockar man i det läget bryter barnet förmodligen benen.

Så som jag ser det väljer jag hellre ett par brytna ben vid en krock, än en bryten nacke.
    Fast det är väl ingen som önska sitt barn en bruten nacke.... Hmm Får inte barnet plats bakåtvänt så har man ju inte så stort val... byta bil, eller inte åka alls kanske. det går väl ingen magisk gräns...
  • Shirin

Jag tycker att du ska göra som du vill. Är det för trångt att åka baklänges ska han självklart, enligt mig, sitta framlänges.
    Är också trött på alla diskussioner om sånt här. Folk har så starka åsikter hela tiden om vad som är rätt och fel. Man är inte en dålig förälder för att man låter barnet åka framlänges vid den åldern!
    Varför inte bara köra säkrare i trafiken så kanske färre olyckor sker? Ser hellre en het diskussion i det ämnet då det finns folk som kör som idioter.

• JAG är BÄST
    SeTa skrev 2010-11-30 20:13:21 följande:

Sant ,,men nu verkar TS barn ovanligt stort för sin ålder.

TS hur lång är din son?

Vårt troll är 3 1/2år väger 16kg & är 105cm,,,han sitter bakåtvänt framtill. Vi har ett evigt tjat från vår släkt att han sitter med (böjda" ben(mer som en grodas bakben el hur jag ska beskriva det?,,han klagar inte och ser heller inte ut att sitta obekvämt). Jag har mer vart orolig för att huvudet börjar sticka över nackstödet,,men nu fått det föklarat det av dig "SeTa" bland annat att det är ingen fara så länge inte öronen kommit till nackkstödet).

Kommer att ha vårt trollbakåtvänt sålänge det bara går,,kommer nog att flytta stolen till baksätet till sommaren(bakåtvänt),,men vi får se hur det blir med det där att om trollet vill sitta bakvänt till sommaren...Tiden får utvisa.
  • Alfonsina

Ja, men självklart står en nacke emot bättre och bättre ju äldre man blir. Så att vi vuxna och 18-åringar skulle åka bakåtvända tycker jag är en ganska larvigt argument.

Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...