• LillTussa

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Tycker folksams statistik är ganska talande. Inget barn som satt bakåtvänt och som var inblandat i dödsolyckor dog under år 2009. Det räcker för mig.

Kan bara tycka det är trist att man ska spela med barnens liv när det är så klart framlagt fördelarna med bakåtvänt.

Se t ex piteolyckan i somras, den som klarade sig bokstavligt helskinnad var barnet som satt bakåtvänt. Inte en skråma att tala om. 

• LillTussa
    Lilla Lycka skrev 2010-12-01 22:34:45 följande:
    Äsch, det är en sån hysteri kring allt. Folk får ju panik om de som gravida råkat dricka mjölk vars datum gått ut eller om deras nio månaders bebis äter ett smörgåsrån eftersom det är lite salt i degen. Ett långt,storvuxet eller åksjukt barn kanske mår bäst av att åka framåt. Sen är det säkrast även för vuxna att åka bakåtvända, men ska man åka bil får man ta lite risker. Herregud, det finns livsfarliga risker precis hela tiden men någonstans måste man ju leva någotsånär trevligt och bekvämt också.
    Känner ett barn på 18 mån som är jätteåksjukt. Föräldrarna vägrar vända av den anledningen. De flyttar runt stolen och provar andra metoder. Helt rätt enligt mig. Och är barnet åksjukt, ja då får man väl anpassa resan till det också. 

Och att vara nojig under graviditet är inte samma sak som att diskutera bilbarnsstolar. 

Du använder bälte? Om några årtioenden kommer det vara självklart att barnen åker bakåtvänt så länge som möjligt, det handlar om att bilindustrin och att folket fattar vad skillnad det är! Ditt barn har 5 ggr större chans att överleva en massiv krock om det sitter bakåtvänt! 5 ggr! Det finns tester på det, forskning. 

Trevligt och bekvämt är begrepp myntade av oss vuxna. Ett barn som alltid åkt bakåtvänt förstår inget annat. Inga problem med andra ord.. Då ska vi ju också hålla på o joxa när de sover dubbelvikta på sidan? Det är ju inte bekvämt för en vuxen, men ett barn klarar det galant.. Viss skillnad på kropparna..
  • LillTussa
    Stargirl skrev 2010-12-02 10:00:17 följande:
    Ja herregud, det handlar om liv eller DÖD inte att ett barn råkar äta lite för mycket socker eller glömmer att borsta tänderna.
    Gudars vad folk jämför äpplen med päron.
    Jo, det är ju verkligen HYSTERISKT.. Att vända dem för tidigt alltså..
  • LillTussa
    Novallie skrev 2010-12-02 10:58:17 följande:
    lär nog försöka vända så sent som möjligt, än så länge går det och sitta bakåtvänd, men han e storvuxen, enligt kurvorna så runt 4,5-5 år endå. Har för mig att jag satt bakåtvänd ungefär så länge och det i slutet av 80-talet början på 90-talet. Eller om det var framlänges endå.

Men varför kan de inte bygga bilar där ungarna får benutrymme??? Även på vanliga mindre bilar? finns ju på vissa på mitten platsen, hade ju varit lättare för fler föräldrar och låta barnen sitta baklänges.
    Bilindustrin bygger inte för barn tyvärr. Men man kan ju hoppas på en förändring..
  • LillTussa
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:03:13 följande:
    Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!
    Hm, låt mig tänka? Brutet ben vs nacke som svingats så hårt framåt att man riskerar skada ryggmärgskanalen såpass att förlamning är det minsta problemet man ska oroa sig för..

Hmm.. Svårt beslut eller så inte!

Man vänder när nackmuskulaturen är såpass stark att den klarar av en sving i hög hastighet. Och det är den tidigast vid 4-5. Inte tidigare! 

Sämsta tipset jag sett på länge! Läs på och kom tillbaka sen och säg att du verkligen inte menar allvar! 
  • LillTussa
    peggyL skrev 2010-12-02 20:22:18 följande:
    Ja, självklart är det mer säkert att åka bakåtvänt. Men ett stort och tungt barn som sitter som en ihopfälld groda åker inte bra. Att stanna och låta barnet att sträcka på benen var och varannan minut för att det klagar på att det är obekvämt,blir ledsen, får ont osv.. blir ju inget bra i längden heller. Eller hur?
    Eller så gör man som vi. Inser att man aldrig kommer kunna rymmas bra i bilen man har och så byter man. Dock fick vi prioritera om lite och köpa en äldre bil än vad vi hade men va fan, barnen ska ju rymmas. 

Livet handlar om prioriteringar. Så är det ju. Och vi prioriterade säkerhet före sportiga familjebilen..
    Sen att alla inte gör så är ju ganska givet, men man ska inte gnälla om att barnen inte får plats och man därför måste vända. Det finns lösningar om det är tillräckligt viktigt för en.
  • LillTussa
    peggyL skrev 2010-12-02 21:05:37 följande:
    Ja, tänk om det var så bra att alla hade råd att köpa ny bil i stället för att vända barnet framåt.
    Att köpa ny bil för att kunna ha min 4-åring bakåtvänd i 6 mån eller kanske ett år ytterligare, kontra riskstatistiken det skulle innebära att just vi under lika många månader om vi vänt vårt barn framåt och då skulle drabbas av en olycka med dödlig utgång, torde vara mycket liten.

För många handla inte prioriteringen om att ha sportbil eller säkerhet.. Utan i stället om att ha råd att ha bil över huvudtaget. 
    Nja ny bil handlade det inte om kan jag säga.. Vi sålde vår bil, och köpte en som var hälften så dyr. Och betalade av lån resten. Så det handlar inte om nya bilar. 
  • LillTussa
    goatess82 skrev 2010-12-05 12:55:32 följande:
    Ser du inte skillnad på böjda ben och när dom har knäna uppe vid öronen, och nu handlar det om en 3 och halv åring... 6 månader innan den nya rekommederade åldern.
    Konstigt att ni bara tänker på kollision framifrån, ja det är vanligare men det förekommer bakifrån också, tror ni verkligen att det bara är benen som krossas????? OCH jag menar fortfarande för högt böjda ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni lyssnar ju mer på en regel än på varje undantag, barnet följer ju dom måtten som ska vara när dom ska vändas förutom åldern....
    Det är redan konstaterat i flera flera flera krocktester att alla barn sitter säkrare bakåtvänt i alla sorts kollisioner. Du  kan själv googla fram de resultaten och de filmerna som visas.
  • LillTussa
    luckynumber skrev 2010-12-06 01:10:39 följande:
    I ditt fall låter det som att det bästa är att ha honom frammåtvänd, han har ju vikten för det iallafall och antagligen längden också eftersom du skriver att han är lång.

Mina föräldrar vände mig när jag var 1 år (nu var ju det här ett tag sedan men rekommendationen var ändå  bakåt vad jag har förstått) eftersom jag var åksjuk och bara kräktes om jag satt bakåt.
    Fast åksjuk tycker jag heller inte är ett argument för att vända. Känner ett par vars dotter var tok-åksjuk. De fipplade med stolens placering och var noga med mat etc. Och framförallt planerade de resan utefter att hon var åksjuk. Tog det 5 stopp att åka 3 mil, ja då planerade de för det! 
    Det är inte ett hållbart argument. Trots att "alla" sa att de skulle vända, utom jag då som var helt i linje med dem! Helt rätt! Och idag åker hon bakåt utan problem!
  • LillTussa
    luckynumber skrev 2010-12-06 12:49:50 följande:
    jag berättade bara hur man gjorde med mig, inte vad jag tycker var det bästa att göra 
    Ok..
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...