• tinis77

Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...

Alla är vi olika... Vi föräldrar alltså. Barnen är ju ganska lika. En stor treåring är precis lika skör och ömtålig som en liten treåring. Oavsett vad föräldrarna säger. En stor framåtvänd treåring kommer förmodligen att bli lika svårt skadad vid en krock som den lila framåtvända treåringen, trots sin storlek. För oavsett hur stort eller litet barnet är så är huvudet lika stort i förhållande till kroppen på det stora barnet som på det lilla.
    Jag förstår inte hur man vågar sätta sitt barn framåt innan tidigast 4 års ålder. Jag har hört många anledningar men ingen av de skulle kunna få mig att vända mitt barn. " Barnet sitter med böjda ben, barnet vill se framåt, stolen passar inte, barnet sitter obekvämt.."
    Min son ville sitta framåt ett tag eftersom alla andra gjorde det. Tillslut tröttnade jag på att förklara varför han sitter bakåt, och visade honom krockfilmer på nätet. Sen var det inga problem.

Men men, alla gör som de vill med sina barn. Jag har valt att ha mina barn bakåt tills de växer ur stolen, dvs de väger 25 kg eller öronen når upp till kanten. Jag köpte t o m en ny bakåtvänd stol till sonen när han var 4½ år.. Det finns inga säkrare sätt att ha barnen i bilen på än bakåt, varför sätta de framåt då?

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • tinis77
    Legewiel skrev 2010-12-01 09:42:03 följande:
    Jag undrar (uppriktigt alltså), eftersom jag själv intuitivt tycker att det du skriver sist är den enda vettiga rekommendationen - bakåtvända tills ett visst antal kilo uppnåtts - om det verkligen stämmer att större och tyngre barn är precis lika utsatta som mindre i samma ålder? Kunde det inte vara så att när barnet väger 25 kg, så är också musklerna tillräckligt starka? Inte vet jag...

Min åsikt är alltså att går det, så ska barnen självklart sitta bakåtvända så länge som möjligt. Men går det inte, så är det ytterligare en sak i raden av problem man får ta itu med. Har man sån otur att man krockar kanske de dör, det är sant...men det kan hända vuxna också. Man gör helt enkelt det bästa man kan, och sen hoppas man att det räcker, och det är så onödigt när andra vill ge en dåligt samvete för det val man gjort.
    Treåringar är byggda likadant i kroppen, och huvudet är lika stort i förhållande till kroppen oavsett om de väger 15 kg eller 25 kg. I fyraårsåldern börjar kroppen växa ikapp, och mskler och ryggrad börjar bli starkare.
    Jag anser att det inte finns några som helst vettiga argument till att vända barnet tidigare, när stolen är urvuxen så är den och då vänder man. Att vända för att det är obekvämt för barnet, att det sitter med böjda ben osv, är idiotiskt. Min äldsta sitter med böjda ben, men det är inget farligt att sitta så. Han väger 20 g nu, så om 5 kg vänds han framåt. Förhoppningsvis tar det ett år till innan det blir aktuellt.
  • tinis77

Oj.. Blir riktigt less av att läsa en del inlägg... För mig går säkerheten först, bekvämligheten kommer i andra hand. Barnen SKA sitta bakåt, sen får vi försöka placera stolen så bra det går så att de sitter bekvämt. Jag har 3 baåtvända stolar i min bil, svär ofta över allt krångel när vi ska iväg, men vända? Nä.

• tinis77
    goatess82 skrev 2010-12-02 14:03:13 följande:
    Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!
    ?? :-O Så du menar att jag ska vända min tvååring? Bara för att han sitter med böjda ben och riskerar att bryta dem i en olycka? Det var nog det mest idiotiska jag läst på länge... På vilket sätt är det bättre att han sitter framåt och bryter nacken vid en olycka??? Hoppas verkligen ingen tror på ditt påstående...
  • tinis77
    peggyL skrev 2010-12-02 20:56:13 följande:
    Det handlar ju om kombinationen bil och bilstol. Inte enbart längd.
    Vad har ni för bil och stol som ger så gott utrymme?
    Min yngsta är runt 105-110 cm och sitter verkligen inte i bra bakvänt längre.  
    Min son är ca 115 cm, han klagar inte trots böjda ben.. Vi har en volvo 855 och han sitter i en britax two-way.
    5 år i en britax two-wayCIMG0209.JPG
  • tinis77
    goatess82 skrev 2010-12-05 12:55:32 följande:
    Ser du inte skillnad på böjda ben och när dom har knäna uppe vid öronen, och nu handlar det om en 3 och halv åring... 6 månader innan den nya rekommederade åldern.
    Konstigt att ni bara tänker på kollision framifrån, ja det är vanligare men det förekommer bakifrån också, tror ni verkligen att det bara är benen som krossas????? OCH jag menar fortfarande för högt böjda ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ni lyssnar ju mer på en regel än på varje undantag, barnet följer ju dom måtten som ska vara när dom ska vändas förutom åldern....
    Så här skrev du: "Du ska vända på bilstolen när barnet behöver böja på benen för att få plats, du skulle skada ditt barn så mycket er om en olycka skulle ske annars, så du gör helt rätt i mina ögon iaf!!!"

De flesta barn sitter med böjda ben redan i tvåårsåldern, enligt ditt inlägg ska man vända barnet då. Kollision framifrån är den vanligaste och även den kraftigaste, därför är det säkrast att ha barnet bakåt. Det är INTE vikt och längd som avgör när man ska vända, utan ålder. Det rekommenderas att barn ska sitta bakåt tills MINST 4 år, helst längre. Om nu barnet är så stort att det vuxit ur en britax two-way redan i treårsåldern, ja då har man ju inget val, men jag har aldrig sett en så stor treåring faktiskt.. 
    Barnet bryter nacken, dör eller blir förlamad, bara för att föräldrarna anser att det sitter trångt. Idiotiskt. 
  • tinis77
    H e l e n a skrev 2010-12-05 19:58:12 följande:
    Hej! Hoppar in med en fråga till er som verkar mer insatta än jag! Är Britax Twoway den största bakåtvända bilbarnstolen? Vilka andra kan betraktas som stora? Min son på 3 1/2 har en Acta Graco Duologic som nu är väldigt trång...
    Japp, den är störst. Multi-tech är lika stor men axlarna tar i huvudskyddet innan den är urvuxen på längden så t-w kan de ha längre.
    H e l e n a skrev 2010-12-05 20:05:34 följande:
    Multi Tech? Får googla det! Ja, tyvärr är den i minsta laget nu och sonen är stor för sin ålder... Vi köpte faktiskt en Rally Sport häromveckan och tänkte sätta honom i den och lillebror (snart 9 mån) i Duologicstolen. Sen läste jag här och såg klippet någon lade upp och då kom jag på bättre tankar...
    Härligt att det faktiskt finns folk som tänker om!
Svar på tråden Ja,jag har valt att vända mitt barn framåt...