• Anonym

Spela in samtal

Jag behöver veta ifall man har rätt att spela in samtal som man har me myndighetskontakter?
    Tex jag har en advokat jag överhuvudtaget inte litar påsom förvrängt saker osv.(jag håller på och skall byta advokat)Detta är i ett mål där det finns andra parter som även dom ljuger jag känner mig utsatt och undrar kan man spela in ett samtal

• Svar på tråden Spela in samtal
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-01 08:43:51 följande:
    Tack för ditt svar där,men ja förstår inte riktigt.va menar du måste jag informera någon om att jag spelar in.eller skulle du kunnna ta om hela meningen där?
    Vad jag menar är att du INTE behöver ge den du vill spela in någon info om att du ska just spela in samtalet!
    Många tror att man MÅSTE INFORMERA den man spelar in att man gör det!
    Men det är fel!
    Du får spela in vem du vill och när du vill utan att säga ett enda ord till dom berörda så länge du deltar själv i samtalet!
  • Anonym (Ann)
    Anonym skrev 2010-12-01 08:43:51 följande:
    Tack för ditt svar där,men ja förstår inte riktigt.va menar du måste jag informera någon om att jag spelar in.eller skulle du kunnna ta om hela meningen där?
    Du måste informera den du spelar in samtalet med. Detta ska även vara med på bandet att den personen du spelar in med är medveten om att samtalet spelas in.
  • Anonym
    Anonym (Ann) skrev 2010-12-01 23:25:06 följande:
    Du måste informera den du spelar in samtalet med. Detta ska även vara med på bandet att den personen du spelar in med är medveten om att samtalet spelas in.
    Nej det måste du inte!
    Så länge du själv deltar så behöver du inte informera någon om något!
    Vet det med all säkerhet för att jag själv anmält en person för att inte han informerat mig om att han spelade in våra samtal och det behövde han enligt polis,åklagare och advokat inte heller göra!
    Det behöver inte heller finnas nån ton som visar/uppmärksammar att inspelning pågår om man själv deltar i samtalet!
    Denna man jag menar spelar IN alla sina inkommande och utgående telefonsamtal så fort luren lyfts och samtalet börjar! Eftersom han själv deltar i dessa samtal gör han INGET olagligt! Finns tydligen en sån tjänst man kan teckna hos telefon operatörerna, spela in allt inkommande och utgående!
    Alltså fullt lagligt och man behöver inte informera någon om det om man själv deltar i samtalet!
  • Anonym (Ann)
    Anonym skrev 2010-12-01 23:37:32 följande:
    Nej det måste du inte!
    Så länge du själv deltar så behöver du inte informera någon om något!
    Vet det med all säkerhet för att jag själv anmält en person för att inte han informerat mig om att han spelade in våra samtal och det behövde han enligt polis,åklagare och advokat inte heller göra!
    Det behöver inte heller finnas nån ton som visar/uppmärksammar att inspelning pågår om man själv deltar i samtalet!
    Denna man jag menar spelar IN alla sina inkommande och utgående telefonsamtal så fort luren lyfts och samtalet börjar! Eftersom han själv deltar i dessa samtal gör han INGET olagligt! Finns tydligen en sån tjänst man kan teckna hos telefon operatörerna, spela in allt inkommande och utgående!
    Alltså fullt lagligt och man behöver inte informera någon om det om man själv deltar i samtalet!
    Jo det behöver man.
  • Anonym
    Anonym (Ann) skrev 2010-12-01 23:42:19 följande:
    Jo det behöver man.
    Ja skitsamma, tänker INTE diskutera saken med dig då jag själv fått all fakta jag kan angående just det!
    Men tro vad du vill men imorgon kan du lägga ner lite energi på att ta reda på ren fakta och inte vad du tror!
    Så irriterande när någon som inte har koll alls svarar som om dom visste!
    NEJ du behöver INTE informera om det så länge DU själv medverkar i samtalet!
    Soc som också va inkopplade på samma ärende försökte nämligen också att anmäla samma person för samma sak men det går inte för det är INTE olagligt!
  • Tattooed mom
    Anonym (Ann) skrev 2010-12-01 23:42:19 följande:
    Jo det behöver man.
    Nej de behöver man inte, frågade en jurist igår. Bara du själv medverkar behöver du inte upplysa att samtalet spelas in
  • Anonym
    Tattooed mom skrev 2010-12-01 23:59:01 följande:
    Nej de behöver man inte, frågade en jurist igår. Bara du själv medverkar behöver du inte upplysa att samtalet spelas in
    Har själv haft just ett sånt här ärende på jobbet och varken jag eller Soc kunde göra en anmälan för det va inte olagligt!
     Medverkar man själv i samtalet behöver ingen info ges! Men denna människa som pstår tvärtom envisas med "att veta"!!!! "Slänger sig " med osanning och kallar det för fakta!
  • Anonym

Men vad skönt då vet jagGladoch vill även säga det med att jag spelar ju inte in för skojs skull utan för att jag verkligen behöver det.

• Kjell2

Om man  inte lita på sin advokat till den nivå att man vill spela in samtalen i smyg så är det stora problemet inte inspelningen utan bristen på tillit. Istället för att spela in bör man säga upp sin advokat direkt.

Sen angående inspelning av ljud
    Det är olika regelverk som gäller för telefoninspelnning, inspelning hemma och  inspelning på offentlig plats. Innan man börjar bråka om det är ok eller inte bör man klargöra vilket fall som gäller.

Svar på tråden Spela in samtal