• batteriet

Ska man ange referenser i en ansökan?

Jag har hört båda att man ska ange referenser i ansökan, alltså namn och telefonnummer till sina referenspersoner, och att man inte ska ange dessa utan skriva "Referenser erhålles vid förfrågan".

Om man inte anger dem kanske argetsgivaren uppfattar det som om man försöker få honom/henne att inte ringa referenserna. Tanken är att visa lite respekt mot referenspersonerna som kan bli nedringda och dessutom kanske tröttna på att svara.

Känner mig osäker på vad som är bäst. Någon som kan ge tips?

• Svar på tråden Ska man ange referenser i en ansökan?
  • Kjell2
    batteriet skrev 2010-12-01 09:04:14 följande:

Jag har hört båda att man ska ange referenser i ansökan, alltså namn och telefonnummer till sina referenspersoner, och att man inte ska ange dessa utan skriva "Referenser erhålles vid förfrågan".

Om man inte anger dem kanske argetsgivaren uppfattar det som om man försöker få honom/henne att inte ringa referenserna. Tanken är att visa lite respekt mot referenspersonerna som kan bli nedringda och dessutom kanske tröttna på att svara.

Känner mig osäker på vad som är bäst. Någon som kan ge tips?

1) Referenser skall alltid vara förvarnade
    2) Jag skriver själv alltid, och har inga problem med skrivningen när jag rekryteter: ""Referenser erhålles vid förfrågan"

Då det tar tid att ringa referenser är det vanligtvis något man gör rätt sent i processen, undatag finns säkert. Dvs först intervju, sen koll av referenser.
  • Hallonmun

Jag skriver alltid ut referenserna, arbetsgivarna ringer ju inte runt till alla ändå förrän de i stort sett har bestämt sig vem de vill ha.  Tycker även det beror på vad det är för jobb man söker avgör.

Google is my friend ♥
  • Hoppfull84

de jag har pratat med ( rekryterare på bemanningsföretag) tycker att det är bättre att man skriver "lämnas gärna vid begäran" eller liknande. det verkar mer seriöst. för som du säger om man skriver ut alla uppgifter i varje ansökan så är ju troligen inte heller referenspersonen förberedd på ett samtal. och det kan bli väldans massa oförberedda samtal vilket inte är till din fördel. det kan ju även vara så att olika företag vill ha olika referenspersoner. vissa vill ha närmsta chef bara, andra vill ha en medarbetare samt en chef, el så.

om det inte utryckligen står i platsannonsen att de kräver att man skriver med referenser i ansökan så gör inte det.

• Pickeli

Jag jobbar en del med rekrytering ibland och vi ringer aldrig referenser innan vi träffat personen i fråga!

Jag har svårt att tro att det är många företag som väljer att ringa referenser innan mötet, men det finns säkert sådana också. jag tycker det är bättre att ringa referenserna efter intervjun för att se om de överensstämmer med de intryck man fått själv.

Jag upplever inte någon skillnad i ansökningen som sådan om det står färdiga referenser eller om det står att referenser erhålles vid förfrågan.

Ett tips är dock att inte uppge allt för många referenser.

Google it!
  • batteriet

Tack snälla för alla tips. Jag väntar med referenserna.

• Kjell2
    batteriet skrev 2010-12-01 09:19:17 följande:
    Tack snälla för alla tips. Jag väntar med referenserna.
    Ett tips är att du har med en lista med dina referenser till intervjun. Sen när de frågar lämnar du över och ber dem vänta två dagar att ringa om möjligt så du kan förvarna dem.

Spalta upp listan där du förutom titel, arbetsplats och tfnnummer anger vilken relation du hade med personen:

Tex,
    Siv Svenson, var min chef mellan 2000-2008
    Sven Andersson, kollega på ICA
    Lisa Johansson, ordförande i idrottsföreningen där jag var tränare
Svar på tråden Ska man ange referenser i en ansökan?