typisk SVENSK mat!!!
förslag på typisk svensk mat????
förslag på typisk svensk mat????
Isterband med rödbetor, finns det någon annanstans?
Men... "Typisk svensk mat" är ju inte samma sak som "exklusivt svensk mat som ingen någon annanstans någonsin har kommit på tanken att äta".
Blir superhungrig när jag läser denna tråden juh!
Instämmer med Danbala.....
Men MosterYster...smörgåsbord är väl inte typiskt svenskt? För mig är det väldigt väldigt danskt.
Kokt torsk med kalles kaviarsås alt äggsås eller riven pepparrot och skirat smör
pepparotskött
dillkött
kall inkokt ål
på julbordet: grisfötter - det är nog inte så vanligt utomlands
, även om aladåber förekommer i andra länder.
Halvspecial :)
Ja Danbala, du sa det bättre än mig... _ungefär_ så var nog min tanke också...
Hm, Skimra - jag har alltid trott att smörgåsbord var svenskt, och den typiska danska specialitén är smorrebrod! Sucka, måste kolla om jag kan ta reda på det på nåt sätt...
Kroppkakor
Att äta kräftor som vi gör
Rotmos och fläsk
Falukorv
Fortsättning på Danbalas tankegångar: Vad är typiskt för ett land?
1) Helt egna uppfinningar vars like (eller släktingar) inte existerar någon annanstans på jorden
2) Trehundraåriga rätter som var vanliga förr men som ingen längre ser annanstans än i _gamla_ kokböcker och traditionsarkiv
3) Mat som många i landet äter ofta och som anses vara självklar och vardaglig, dvs en levande del av vardagskulturen i landet
Jag röstar på nummer 3 (och förstås 1 om det finns, men det är svårt att hitta).
Valnöt:
Jag håller med dig, gärna med tillägget att det känns lite _mer_ svenskt om det hunnit modifieras för att bättre passa resurserna här.
Som kåldolmar t.ex. - var det verkligen kåldolmar Kalle Dussin importerade, med tanke på att (tror jag?) vindolmar är mycket vanligare i Grekland och Turkiet. Jag suklle gissa att han importerade idén med dolmar och fyllningen, någotsånär, men att rätten som sådan anpassats till vad som fanns att tillgå här. Vilket på något sätt, som jag ser det, ökar det "typiskt" svenska med den.
Annars är ju idag typiskt svenskt pizza och spaghetti bolognese med, men eftersom de är så nyimporterade (relativt sett) och ganska lika sina original så är de väl inte det första man tänker på som typiskt svenskt.
Huja, vad svamlig jag blev! Skyller på fredag eftermiddag!
Trinity78- fattiga riddare är INTE typiskt svenskt. Det är ju en amerikansk rätt (som ironiskt nog kallas "French Toast").
Typiskt svenskt:
Palt
Köttbullar (så som vi gör dem)
Surströmming
Lussekatter