• Monalisan

typisk SVENSK mat!!!

förslag på typisk svensk mat????

• Svar på tråden typisk SVENSK mat!!!
  • sweetpea

Jo, men när jag tänker på "typiskt svenskt" så är det sådant som jag kan bjuda släktingarna från utlandet på och det på något vis är exotiskt. Nu beror det ju på var ifrån släktingarna från utlandet kommer, men jag tror inte fiskpinnar eller spagetthi med köttfärssås skulle imponera på många.

• Hexx

Är inte svensk husmans kost väldigt fet btw????

• MrM

Traditionellt så har vi ju använt mycket smör och grädde i matlagningen men det finns ju inget som hindrar en från att använda modernare alternativ som creme fraiche, olivolja etc.

Mvh

• Maliinka

I Ukraina säger de "swedish table" om det som vi kallar långbord/ gående bord/ buffé.

Kommer också att tänka på smörgåstårta och jordgubbar med vispgrädde.

• Qetesh

När jag jobbade på ett ställe dit de kom MYCKET turister så var det KNÄCKEBRÖD de ville åt. de kunde äta sig fördärvade på "your hard bread" som de sa.
    Å jag som tycker det är tråkigt och ganska torrt

• Trinity78

halstabletten: Fattiga riddare och French toast är inte riktigt samma sak. French toast är i bröd som vänds i ägg och mjölk, och sedan steks i smör medan Fattiga riddare läggs i pannkakssmet. Jag har ingen aning om varifrån receptet ursprungligen, det finns visst i lite olika varianter i olika länder. I min släkt har vi i alla fall ätit det sen min farmors mors tid, dvs ca 100 år.

Maliinka: I USA säger de också ofta "smorgasbord" (såklart lånat från svenskan) när de pratar om bufféer.

• Supermamsen

hem.passagen.se/stektsill/recept.htm

dmoz.org/World/Svenska/Hus_och_hem/Matlagning/Receptsamlingar/

I Sverige har de godaste smakerna alltid hämtats ur skog och hav och smakerna påverkats av behovet att förvara och konservera mat.

Mycket av maten har saltats /sockrats och lagts in i ättickslager m.m

Jag tycker potatis som bas är svensk husmanskost ....som ex..

Pölsa och potatis .Hemlagad potatismos /rotmos och falukorv/fläsk...

Sedan tycker jag våfflor och plättar och pannkakor med jordgubbssylt och grädde/glass

Typisk svensk dryck till maten är Komjölk/saft /dricka

• Vasen

Skorpor är nog ganska svenskt. Pågens skorpor lär exporteras till Frankrike.

Svar på tråden typisk SVENSK mat!!!