• Kvammen

Maskindragna hjulmuttrar

Provade att lossa på nya bilen, lång skaft med hylsa gick inte, förlängt inte heller, liksom fälgkors med en staketstolpe påträtt. Är det tänkt att man ska ta en bärgare om man får en punktering och vad mer kan man göra själv hemma?

• Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar
  • Kvammen

Är koningen den del som inte är gängad?

"Javisst lossa dessa trögsittande hjulbultar, borsta sedan dom fria från rost och spraja sedan på lite rostolja eller dyligt, så blir dom lättare att lossa nästa gång."

Nu gäller det att lossa först.

• Gung Ho
    Kvammen skrev 2010-12-02 01:46:36 följande:
    Staketstolpen är minst en meter, det rubbade knappt en mutter.
    Då är det inte maskindragning, snarare rost eller gängpaj som är problemet. Det moment man får av ett långt förlängningsskaft (nästan 1 meter) rubbar alla funktionabla muttrar.
  • Gung Ho
    Kvammen skrev 2010-12-02 21:10:02 följande:
    Bilen har dåliga sommardäck fram så jag vill byta däck hemma, annars vet nog gummiverkstaden.
    Jag tror inte dom bryr sig om att du har dåliga sommardäck. De byter ju till vinterdäck. När du skall byta tillbaka däremot vill de nog inte sätta på olagliga däck. Att åka runt med olagliga däck riskerar ju både ditt och din familjs liv samt dina medtrafikanter. Bara att byta till våren!!!
  • Filemon Syklon
    Kvammen skrev 2010-12-02 21:10:02 följande:
    Ska man spreja på rostlösare/universalolja, kan bulten bli för hal med det senare?
    För hal? Skrattande
    God's away on business
  • Filemon Syklon
    Kvammen skrev 2010-12-02 21:52:54 följande:
    Är koningen den del som inte är gängad?
    Koningen är den koniska delen.
    God's away on business
  • Kvammen
    Add3 skrev 2010-12-02 21:56:29 följande:
    Då är det inte maskindragning, snarare rost eller gängpaj som är problemet. Det moment man får av ett långt förlängningsskaft (nästan 1 meter) rubbar alla funktionabla muttrar.
    Jag provade flera så det måste vara rost isåfall.
  • Kvammen
    Filemon Syklon skrev 2010-12-02 23:07:17 följande:
    För hal? Skrattande
    Risken att dra skallen rund bör väl öka om den är smord.
  • Kvammen
    Add3 skrev 2010-12-02 22:00:16 följande:
    Jag tror inte dom bryr sig om att du har dåliga sommardäck. De byter ju till vinterdäck. När du skall byta tillbaka däremot vill de nog inte sätta på olagliga däck. Att åka runt med olagliga däck riskerar ju både ditt och din familjs liv samt dina medtrafikanter. Bara att byta till våren!!!
    Svårigheten är att ta sig till verkstaden med dåliga sommardäck, eller byta hemma.
  • Krollspell

Ett tips är att använda en hylsa som är liiite större än muttern. När den hakar över den första gången får du en "knyck" som är så kraftfulla att den så att säga trycker loss muttern.

Testa det. Funkar det inte första gången så fortsätt tills det snurrar lätt.

Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar