• Kvammen

Maskindragna hjulmuttrar

Provade att lossa på nya bilen, lång skaft med hylsa gick inte, förlängt inte heller, liksom fälgkors med en staketstolpe påträtt. Är det tänkt att man ska ta en bärgare om man får en punktering och vad mer kan man göra själv hemma?

• Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar
  • Kvammen

Testade

Universalspray på ett hjul, det lossnade inte direkt, väntade några timmar och drog en maskinhylsa med hävstång, det lossnade med stor kraft. Testar resten och större hävstång.

• Gung Ho
    Kvammen skrev 2010-12-03 00:36:03 följande:
    Svårigheten är att ta sig till verkstaden med dåliga sommardäck, eller byta hemma.
    haha, jag uppfattade det som att du av ngn anledning skulle smyga för gummiverkstaden att du hade dåliga sommardäck på bilen...Skrattande
  • alce
    Krollspell skrev 2010-12-03 10:05:40 följande:
    Ett tips är att använda en hylsa som är liiite större än muttern. När den hakar över den första gången får du en "knyck" som är så kraftfulla att den så att säga trycker loss muttern.

Testa det. Funkar det inte första gången så fortsätt tills det snurrar lätt.
    Det funkar inte, då förstör man muttern, omöjlig att få loss med vanliga vertyg efter det...

Alce
  • Gung Ho
    Krollspell skrev 2010-12-03 10:05:40 följande:
    Ett tips är att använda en hylsa som är liiite större än muttern. När den hakar över den första gången får du en "knyck" som är så kraftfulla att den så att säga trycker loss muttern.

Testa det. Funkar det inte första gången så fortsätt tills det snurrar lätt.
    Wut? Snacka om dum metod. Förstör bara muttrarna, sen blir det helt omöjligt att få av muttrarna.

Om man med ett långt förlängningsskaft (nej, en stolpe funkar inte på samma sätt) inte får av muttrarna så är det något seriöst fel eller så gör man på fel sätt. Det moment man får skall kunna skruva av alla skruvar som i princip inte har rostat samman helt med bulten.
  • Krollspell
    Add3 skrev 2010-12-04 22:07:13 följande:
    Wut? Snacka om dum metod. Förstör bara muttrarna, sen blir det helt omöjligt att få av muttrarna.

Om man med ett långt förlängningsskaft (nej, en stolpe funkar inte på samma sätt) inte får av muttrarna så är det något seriöst fel eller så gör man på fel sätt. Det moment man får skall kunna skruva av alla skruvar som i princip inte har rostat samman helt med bulten.
    Flört Ironi är inte din starka sida va?
  • Gung Ho
    Krollspell skrev 2010-12-05 14:05:10 följande:
    Flört Ironi är inte din starka sida va?
    Ironi framgår inte så bra i skriven form om man inte har en anledning att anta att någon är ironiskt. Det är fullt troligt att någon på FL skulle ge ditt 'råd' på allvar. Det är därför de smilies du nu verkar ha upptäkt finns. Skrattande
  • Kvammen

Alla lossnade då sprayen dragit in längre, med maskinhylsa och lite förlängt dragskaft.

• Rabarbapuppa

Vad bra, dra nu själv nästa gång. Med lagom moment.

Igår monterade jag stänkskydd på min bil. Vid montaget bak krävdes att hjulen togs av. Det tog under 5 min per hjul att lossa dem.

(Vanliga stålfälgar med lite kopparpasta runt navet och en liten liten klick pasta på hjulbultarnas koning)

• Krollspell
    Rabarbapuppa skrev 2010-12-07 09:38:09 följande:

Igår monterade jag stänkskydd på min bil. Vid montaget bak krävdes att hjulen togs av. Det tog under 5 min per hjul att lossa dem.

(Vanliga stålfälgar med lite kopparpasta runt navet och en liten liten klick pasta på hjulbultarnas koning)
    Vad seriös du blev då ...
  • Rabarbapuppa
    Krollspell skrev 2010-12-07 15:04:24 följande:
    Vad seriös du blev då ...
    Fattar inte vad som hänt.... ska skärpa mig.
  • Kvammen
    Rabarbapuppa skrev 2010-12-07 09:38:09 följande:

Jag har aldrig haft problem när det varit friska bultar, bara dra fälgkorset allt vad det går. Bara rostiga bultar har krånglat och ska nu smörjas på en annan bil.
  • Rabarbapuppa

Dra inte "allt vad det går"! Alufälgar tar skada.
    Du ska dra alufälgar med visst moment. Googla vilket som är lämpligt, jag kommer inte ihåg just nu vilket det är, men det finns vettiga spärrskaft på Biltema som visar på en skala vilket moment du drar med. Kostar högst ett par hundrigar.

/Puppa

• Kvammen

Vi byter nog till stålfälgar som inte brukar fastna, ska ändå byta 2 däck och alufälgar är säljbart.

Svar på tråden Maskindragna hjulmuttrar