• Anonym (villrådig)

    Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun

    Har hamnat i ett känslomässigt dilemma.
    Jag och maken har sedan flera år tillbaks (egentligen sedan graviditeten med första barnet för snart 6 år sedan) vissa problem i vårt sexliv. Problemet är "det vanliga" - han vill oftare än mig.
    Efter en i övrigt bra diskussion där han på ett tydligt sätt kunde gestalta hur fruktansvärt oälskad han känner sig så kände jag mig så pressad att jag sa att det var OK om han skaffade sex vid sidan om. För att inte stänga in honom i ett liv som han inte känner sig nöjd med - för att slippa känna sån förbannad press varje kväll man går och lägger sig etc. Har egentligen inga  moraliska betänkligheter vad gäller att ha flera sexpartners så länge alla är överens och nöjda och glada så att säga (även om jag själv aldrig levt i ett sådant förhållande tidigare).

    Men i allfall, mitt i alltihop är jag svartsjuk på en våra kompisar, en granne som vi umgås med på regelbunden basis, de har en son som är lika gammal som vår dotter, vi trivs i varandras sällskap etc.
    Hon är yngre än mig, smal, snygg, väldigt sexuell i sin stil, smart etc. Och tack vare FB kom jag för några veckor sedan på att de bokat "träff" på en av stans krogar. Båda var där på aw på varsitt håll men det kom fram att de kommit överens om att gå på samma ställe.

    Och så igår, då satt jag och läste här på FL och helt plötsligt föll allt på plats. En kvinna här inne skrev i en tråd att hon börjat träffa en gift man, allt hon skrev om honom stämde in på min make och hennes pres är avidentifierad men varenda rad stämmer in på henne och som pricken över i:et är hennes nick vår väninnas sons namn baklänges (och han har ett ganska ovanligt namn med en väldigt ovanlig stavning). 
    Nu känner jag mig helt paranoid och vet inte hur jag skall ta mig ur detta.

    "Tyvärr" berättade jag allt detta för min make så nu kan jag inte heller smyga på dem. Han förnekade och verkade sårad. Men jag är cynisk och vet av erfarenhet att det är så här det brukar vara. OM det är så som jag misstänker kommer de ju att sopa igen alla spår. 

    Förlåt för en lång TS! 

  • Svar på tråden Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun
  • Vemi

    Vill bara tipsa om en väldigt bra bok, äktenskapsboken http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=25493 (finns på andra ställen att köpa oxå). Den är väldigt bra och tar upp massa olika saker i en relation och äktenskap. Speciellt ett kapitel "Kärlekens språk" (eller nåt) kan nog vara bra. Nu kom jag på att det finns en bok som heter bara det och handlar om det, "Kärlekens fem språk" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9179996876. Det kan vara så att ni helt enkelt talar olika kärleksspråk; ord som bekräftar, tid tillsammans, gåvor, tjänster, och fysisk beröring.

    Hans primära kärleksspråk är kanske fysisk beröring, dvs att han visar sin kärlek till dig genom fysisk beröring och han känner sig älskad av dig när han får fysisk beröring.

    Du o andra sidan kanske har tjänster som ditt primära språk. Du skrev tidigare "jag tycker att han inte ser allt jag gör för honom (sköter mycket av hushållsarbetet, mycket runt barnen etc)". och du kanske skulle känna dig mer uppskattad om han hade lagat dig en middag en kväll?

    Kan vara en bra start att börja med detta iaf, vet många det hjälpt (mig och min man bl.a. förstår varandra på ett annat sätt). Jag tror ju såklart inte att bara läsa en bok hjälper men med rätt verktyg så kan man arbeta på ett helt annat sätt och se saker man inte gjorde tidigare.

  • Anonym (villrådig)
    Vemi skrev 2010-12-07 13:35:04 följande:
    Vill bara tipsa om en väldigt bra bok, äktenskapsboken www.prisjakt.nu/bok.php?p=25493 (finns på andra ställen att köpa oxå). Den är väldigt bra och tar upp massa olika saker i en relation och äktenskap. Speciellt ett kapitel "Kärlekens språk" (eller nåt) kan nog vara bra. Nu kom jag på att det finns en bok som heter bara det och handlar om det, "Kärlekens fem språk" www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9179996.... Det kan vara så att ni helt enkelt talar olika kärleksspråk; ord som bekräftar, tid tillsammans, gåvor, tjänster, och fysisk beröring.

    Hans primära kärleksspråk är kanske fysisk beröring, dvs att han visar sin kärlek till dig genom fysisk beröring och han känner sig älskad av dig när han får fysisk beröring.

    Du o andra sidan kanske har tjänster som ditt primära språk. Du skrev tidigare "jag tycker att han inte ser allt jag gör för honom (sköter mycket av hushållsarbetet, mycket runt barnen etc)". och du kanske skulle känna dig mer uppskattad om han hade lagat dig en middag en kväll?

    Kan vara en bra start att börja med detta iaf, vet många det hjälpt (mig och min man bl.a. förstår varandra på ett annat sätt). Jag tror ju såklart inte att bara läsa en bok hjälper men med rätt verktyg så kan man arbeta på ett helt annat sätt och se saker man inte gjorde tidigare.
    Tack!
  • Anonym (man 41)
    Anonym (40-åring) skrev 2010-12-07 10:10:38 följande:
    "Jag älskade allt med den mannen, men hade inte minsta gnutta åtrå."
    Men kan du förklara hur den här kärleken yttrar sig, om den inte innefattar den minsta gnutta åtrå?
    Der är det som förbryllar mig också. Och gör mig bitter och spydig har jag fått höra.

    Men om TS kan försöka se igenom min bitterhet och upptäcka min romantiska sida så uppskattar jag om du kunde svara på de här frågorna:

    Vad är kärlek utan åtrå?

    Vad är kärlek utan sex (som båda vill ha)?

    Vad vill du ha ut av äktenskapet om det lika gärna kunde vara vitt?

    Dels för att jag är genuint nyfiken men också för att jag uppriktigt tror att du skulle kunna gå framåt genom att själv svara på dessa frågor.
  • Anonym (villrådig)
    Anonym (man 41) skrev 2010-12-07 16:47:08 följande:
    Der är det som förbryllar mig också. Och gör mig bitter och spydig har jag fått höra.

    Men om TS kan försöka se igenom min bitterhet och upptäcka min romantiska sida så uppskattar jag om du kunde svara på de här frågorna:

    Vad är kärlek utan åtrå?

    Vad är kärlek utan sex (som båda vill ha)?

    Vad vill du ha ut av äktenskapet om det lika gärna kunde vara vitt?

    Dels för att jag är genuint nyfiken men också för att jag uppriktigt tror att du skulle kunna gå framåt genom att själv svara på dessa frågor.
    Det var mer tonen än innehållet i dina tidigare inlägg som provocerade mig.
    Den här gången känns du mer välvilligt inställd

    Jag vill inte vara utan sex. Jag gillar sex. Men jag går liksom inte och längtar.
    Jag skulle kunna ge vad som helst för att känna lust och åtrå. Men jag gör inte det. Har aldrig gjort det i fasta relationer annat än i början när allt är spännande och nytt.

    I tidigare relationer har jag lämnat.
    Den här gången vill jag inte det för jag älskar verkligen min make.
    Jag gör det.
    Därför känns det sorgligt att det är som det är.
    Och jag vet att "felet" är mitt (även om jag inte vill ta på mig all skuld själv).
    Jag vet bara inte hur jag skall ta mig ur det.
    Om det ens går att ta sig ur det.
    Måste alla vara kåta. Ligger det i vår natur.
    Kan vissa vara mer kåta än andra.
    Måste det vara nåt "fel" om man inte går runt och känner sig kåt. Eller kan det faktiskt vara ett normaltillstånd för vissa.

    Jag vete fan!?
  • Ppetra
    Anonym (villrådig) skrev 2010-12-07 20:10:40 följande:
    Därför känns det sorgligt att det är som det är.
    Och jag vet att "felet" är mitt (även om jag inte vill ta på mig all skuld själv).
    Jamen är det så fel då? Ibland är det faktiskt så att man på något sätt fastnar för den som har det man behöver, även om man tror att man vill ha något annat.
    I vårt förhållande t ex har det alltid varit så att min man varit väldigt på och sexuellt intresserad av mig, helst varje dag. Jag har varit motsträvigare och mellan varven svårflirtad. Visst har det även hänt att jag tagit (försiktigt) initiativ, men verkligen inte ofta. Snarare har det varit sällsynt. Däremot har jag alltid gillat vårt sex och inte varit särskilt passiv i akten – "du brukar tycka om det när vi väl kommer igång" har varit en av min mans övertalningsfraser.
    Min man har trott att han ville att jag skulle vara "kåtare" och vilja mer. Jag har trott att jag ville ha honom mer nedtonad och inte så pockande på sex jämt.
    Men vi har varit ihop väldigt länge, mer än 25 år. Och har bägge till slut insett att vi behöver och uppskattar varandras sätt att vara. Han behöver jakten, spänningen. Jag behöver den ständiga bekräftelsen av att vara åtrådd. Det håller oss bägge levande.
    Numera är det också mer jämt fördelat och avspänt. Men mycket av den gamla laddningen finns ännu kvar, och bara på gott faktiskt.

    Så, ts. Ha inte så jävla dåligt samvete. Du gynnar ingen, verkligen ingen. Se ditt eget värde istället, uppgradera dig lite.
  • Anonym (frugan)
    KlasKristian skrev 2010-12-07 12:07:10 följande:
    Så hon säger en sak och menar en annan och det förväntas man begripa? Nä fan, folk som anser att man borde läsa deras tankar borde vakna upp.
    Kanske du ska vakna upp??? SÅ du menar att det man vill är knulla andra om man får ett frikort??? Jag skulle kunna få tusen sådana av min älskade make, men inte utnyttja dem för det!!!

    OCH det är mänskligt att säga saker man inte menar, du är alltid ärlig med andra ord??? Hon sa det i en frustrerad situation vi inte har en aning om, tror inte heller jag skulle ta ett sådant frikport på allvar....
  • Anonym
    Anonym (frugan) skrev 2010-12-07 12:00:33 följande:
    vet du om att sådant ber¨or ofta på saker som sker i vardagen? Att många älskar sina män, män älskar sina kvinnor, men saker i vardagen försvårar. Hon skrev att hon fann en lugn och trygg man å då kom åtrån tillbaka!!!

    Vem vet hur mkt han gick med svansen mellan bena för lite sex? Tittade på henne med bedjande ögon och gnatade??? Det är en sexmördare, attveta i kväll kommer den där blicken och pressar!  Nu säger jag inte att det är så, men det är inte svart på vitt du anonym 40 årin
    Ja, pressen o blicken o den tysta förväntningen och den besvikna sucken är en sexmördare av enorma mått! Speciellt när man jobbat hela dagen, slängt i två tvättmaskiner, lagat mat o kanske fått hjälp med disken, hjälpt ungarna med läxor o tjatat dem i säng. Inte hunnit sitta ner lugnt på 16 timmar, plockat strumpor o lego, kollat posten, ställt undan pennor, sudd, skolväskor, mina prylar , barnens prylar o hans prylar..... Planerat födelsedagskalaset, fyllt på inköpslistan, kollat vad man ska äta till helgen, ringt sjuka mamma, kollat om grabbens gympaskor fortfarande passar eller om man måste köpa nya.......
    Vad gjorde han under tiden? Jo han såg på nyheter, gick på långtoa, klippte halva gräsmattan o fortsätter o tar resten i morron. Å så hjälpte han till med disken. Han har oxå jobbat hela dagen.
    Sen ska man vara beredd på o pigg på o glad i sex o så upp igen nästa morron o börja om.
    Men visst FAAAN kan man älska ändå. Är det inte precis just det som är att älska? Att sköta allt detta? Fast det svåra är att allt för många män fattar inte det.  De känner sej oälskade så fort man inte orkar med sexet först o mest.
    Men som sagt, nu när äldsta barnet (exmannen) flyttat hemifrån o det är bara jag o de små barnen kvar (4 numera tonåringar!!!!!)  så finns hur mycket energi som helst o faktum är att jag inte dammsuger en gång i veckan o diskar i stort sett aldrig..... Plocket har i stort sett helt försvunnit..... Istället har jag eget utrymme, o har tid att hinna bli riktigt jävla fetkåt! Fatta hur underbart det är efter att ha trott att det var stora fel på mej eftersom jag inte klarade av att ha sex ens en gång i veckan........ Så klart det var mej det var fel på.
    MEn faktum kvarstår att jag älskade den mannen. Fast inte på hans sätt.
  • Anonym

    Vet att mitt svar inte kommer att ge några svar på den situation du nu befinner dig i men kanske ger dig något litet ändå...

    Urspunget till varför du valde att ge ett frikort till din make var att han ville oftare än dig och du sällan har lust. Jag har varit där du nu är.

    Min lust var under många år betydligt lägre än min mans. I samband med vår första graviditet försvann min sexlust och var borta tills för ca 1,5 år sedan -lite över 10! Uppskattningsvis hade vi sex 1 gång/månad under dessa 10 år. Ju längre tid det gick desto mer sällan blev det.

    För 1,5 år sedan tog mina p-piller slut utan att jag hade koll på att mitt recept behövdes förnyas. Av olika orsaker blev receptet aldrig förnyat och efter ca 3 månader upptäcker jag att jag oftare initierar sex än jag tidigare gjort. Idag har vi sex flera gånger i veckan och initiativet är relativt jämnt fördelat.

    Kopplingen mellan p-piller och sexlusten var inte uppenbar ens efter att jag började återfå lusten. Trodde till en början att jag helt enkelt 'fått tillbaka' lusten lika 'hastigt och lustigt' som den försvann. Idag kan jag lättare se en koppling. Lusten förvann i samband med en graviditet -hormonnivåer i kroppen förändras. Lusten borta under de år jag åt p-piller , P-piller -tillförda hormoner. Lusten kom tillbaka då min kropp själv fick sköta sin egen hormonnivå. Om det finns stöd i forskning eller inte har jag ingen aning om och inte heller betyder det något för mig. Detta är min sanning och kanske hjälper det dig...

  • Anonym (40-åring)
    Anonym skrev 2010-12-07 21:45:36 följande:
    Ja, pressen o blicken o den tysta förväntningen och den besvikna sucken är en sexmördare av enorma mått! Speciellt när man jobbat hela dagen, slängt i två tvättmaskiner, lagat mat o kanske fått hjälp med disken, hjälpt ungarna med (osv, osv...)
    Alla har inte 4 ungar och en man som ligger på soffan och pillar sig i naveln när han inte tigger om sex, men det har ju aldrig stoppat någon från att vara martyr...
  • Anonym (40-åring)
    Ppetra skrev 2010-12-07 20:39:30 följande:
    Jamen är det så fel då? Ibland är det faktiskt så att man på något sätt fastnar för den som har det man behöver, även om man tror att man vill ha något annat.
    I vårt förhållande t ex har det alltid varit så att min man varit väldigt på och sexuellt intresserad av mig, helst varje dag. Jag har varit motsträvigare och mellan varven svårflirtad. Visst har det även hänt att jag tagit (försiktigt) initiativ, men verkligen inte ofta. Snarare har det varit sällsynt. Däremot har jag alltid gillat vårt sex och inte varit särskilt passiv i akten – "du brukar tycka om det när vi väl kommer igång" har varit en av min mans övertalningsfraser.
    Min man har trott att han ville att jag skulle vara "kåtare" och vilja mer. Jag har trott att jag ville ha honom mer nedtonad och inte så pockande på sex jämt.
    Men vi har varit ihop väldigt länge, mer än 25 år. Och har bägge till slut insett att vi behöver och uppskattar varandras sätt att vara. Han behöver jakten, spänningen. Jag behöver den ständiga bekräftelsen av att vara åtrådd. Det håller oss bägge levande.
    Numera är det också mer jämt fördelat och avspänt. Men mycket av den gamla laddningen finns ännu kvar, och bara på gott faktiskt.

    Så, ts. Ha inte så jävla dåligt samvete. Du gynnar ingen, verkligen ingen. Se ditt eget värde istället, uppgradera dig lite.
    Du kanske skulle läsa den paralellea tråden om "En hemlighet om oss män"?
    Alla män är inte känslolösa maskiner som kan ta den ena nobben efter den andra och ändå glatt ta chansen när vi får nåden att "krypa på". En del av oss behöver också känna oss lite åtrådda och "jagade" ibland!
Svar på tråden Jaha, så sitter man här och misstänker att maken knullar grannfrun