Behöver jag läkarintyg?
Förra fredagen gick jag hem precis efter lunch eftersom jag hade en så hemsk huvudvärk och mådde lite illa.
På lördagen och söndagen mådde jag bättre och var redo att gå till jobbet på måndagen.
När jag vaknade i måndags morse kände jag direkt att jag inte var så kry utan kanske skulle bli förkyld. Jag skulle gå på ultraljud vid 10.30 och hade meddelat min chef att jag tänkte flexa fram tills ultraljudet eftersom det hade blivit stressigt annars med tanke på lång resväg till jobbet. Det var okej med honom.
Efter ultraljudet kände jag att jag inte orkar jobba så jag mailade min chef vid 11.30 och sjukanmälde mig.
Har varit sjukskriven ända sedan dess för förkylning och idag mår jag fortfarande inte bra. Är enormt snuvig, har även lite ont i halsen och är rätt så slemmig i halsen. Men är piggare än igår i och för sig.
Måste jag ordna med ett läkarintyg för att kunna vara hemma från jobbet imorgon??
Eller har sjukperioden brutits i och med att jag var på planerat läkarbesök (ultraljud) i måndags förmiddags.
Fr o m när och t o m när hade jag karensdag? Var det endast i fredags eftermiddags? Eller fr o m fredag lunch t o m måndag lunch?
Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att det är svårt att få tag på läkartid hos vårdcentral och att be om ett läkarintyg för en förkylning - ja det undrar jag om jag kan få oavsett hur hängig känner mig.
Men jag hittar inte på - min huvudvärk i fredags var enorm och höll på att spränga huvudet på mig. Men förkylningen har jag bara haft sedan i måndags.
Eller bör jag gå till jobbet imorgon, försöka jobba lite och sedan stämpla ut tidigare om det inte går bra? Jag kanske smittar fortfarande?