• Anonym

Behöver jag läkarintyg?

Förra fredagen gick jag hem precis efter lunch eftersom jag hade en så hemsk huvudvärk och mådde lite illa.
    På lördagen och söndagen mådde jag bättre och var redo att gå till jobbet på måndagen.

När jag vaknade i måndags morse kände jag direkt att jag inte var så kry utan kanske skulle bli förkyld. Jag skulle gå på ultraljud vid 10.30 och hade meddelat min chef att jag tänkte flexa fram tills ultraljudet eftersom det hade blivit stressigt annars med tanke på lång resväg till jobbet. Det var okej med honom.

Efter ultraljudet kände jag att jag inte orkar jobba så jag mailade min chef vid 11.30 och sjukanmälde mig.
    Har varit sjukskriven ända sedan dess för förkylning och idag mår jag fortfarande inte bra. Är enormt snuvig, har även lite ont i halsen och är rätt så slemmig i halsen. Men är piggare än igår i och för sig.

Måste jag ordna med ett läkarintyg för att kunna vara hemma från jobbet imorgon??
    Eller har sjukperioden brutits i och med att jag var på planerat läkarbesök (ultraljud) i måndags förmiddags.
    Fr o m när och t o m när hade jag karensdag? Var det endast i fredags eftermiddags? Eller fr o m fredag lunch t o m måndag lunch?

Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att det är svårt att få tag på läkartid hos vårdcentral och att be om ett läkarintyg för en förkylning - ja det undrar jag om jag kan få oavsett hur hängig känner mig.
    Men jag hittar inte på - min huvudvärk i fredags var enorm och höll på att spränga huvudet på mig. Men förkylningen har jag bara haft sedan i måndags.

Eller bör jag gå till jobbet imorgon, försöka jobba lite och sedan stämpla ut tidigare om det inte går bra? Jag kanske smittar fortfarande? 

• Svar på tråden Behöver jag läkarintyg?
  • Anonym

Ring din arbetsgivare nu innan dagen är slut. Men skulle tro att läkarintyg krävs efter en veckas frånvaro.

• Anonym (från)

Jadå från  8 dagen i morgon krävs läkarintyg.Du harju inte jobbat något emellan el hur?

• ikafika
    Anonym (från) skrev 2010-12-02 16:42:38 följande:
    Jadå från  8 dagen i morgon krävs läkarintyg.Du harju inte jobbat något emellan el hur?
    Men krävs och krävs? Arbetsgivaren måste ju kräva intyget. Om man ringer sin arbetsgivare och berättar läget och denne säger att det är lugnt så är det väl ingen annan som kommer och kräver intyg av en?
  • Anonym (från)
    ikafika skrev 2010-12-02 16:47:28 följande:
    Men krävs och krävs? Arbetsgivaren måste ju kräva intyget. Om man ringer sin arbetsgivare och berättar läget och denne säger att det är lugnt så är det väl ingen annan som kommer och kräver intyg av en?
    Du lever på din tro o jag på min
  • Anonym (00)
    Så är reglerna. Arbetsgivaren kan dessutom kräva läkarintyg från dag 1 om han vill.
  • N1an
    Efter åttonde dagen ska man ha läkarintyg. Låt säga att man blir sjuk längre, ytterligare en vecka. Då får man pengar från fk istället. Det får man inte om du inte har läkarintyg från 8 dagen.
  • ikafika
    Anonym (00) skrev 2010-12-02 16:54:19 följande:
    Så är reglerna. Arbetsgivaren kan dessutom kräva läkarintyg från dag 1 om han vill.
    Ja det vet jag att de kan. Jag menar bara att vem ska kräva ett läkarintyg om inte arbetsgivaren? Om arbetsgivaren inte tycker det är nödvändigt om det bara blr en dag till, hon är ju förmodligen frisk efter helgen varför ska man då bemöda sig liksom? Så mitt tips är helt enkelt att ringa arbetsgivaren och fråga.
  • Anonym (00)
    ikafika skrev 2010-12-02 17:27:06 följande:
    Ja det vet jag att de kan. Jag menar bara att vem ska kräva ett läkarintyg om inte arbetsgivaren? Om arbetsgivaren inte tycker det är nödvändigt om det bara blr en dag till, hon är ju förmodligen frisk efter helgen varför ska man då bemöda sig liksom? Så mitt tips är helt enkelt att ringa arbetsgivaren och fråga.
    Precis som någon ovan skrev så är det FK som kräver det.
  • ikafika
    N1an skrev 2010-12-02 16:55:07 följande:
    Efter åttonde dagen ska man ha läkarintyg. Låt säga att man blir sjuk längre, ytterligare en vecka. Då får man pengar från fk istället. Det får man inte om du inte har läkarintyg från 8 dagen.
    Jo jag vet att det är så det ser ut. Men man är inte hemma från jobbet i tre veckor med en förkylning så det lär inte vara TS problem. Jag menade att hon kan ringa och kolla med arbetsgivaren för det är ju lite hårklyveri om man ska behöva intyg för 8 sjukdagar liksom. Bara merjobb för vårdcentralen.
  • ikafika
    Anonym (00) skrev 2010-12-02 17:28:48 följande:
    Precis som någon ovan skrev så är det FK som kräver det.
    Jo men det är väl bara om man ska få pengar från dem och det lär ju inte vara aktuellt med mer än två veckor för en simpel förkylning. Om en arbetsgivare säger att det är ok menar jag så lär ju inte FK komma med en blåslampa och jaga en för ett sjukintyg...

Var själv hemma två veckor för att jag hade brutit mig och det behövdes då inget sjukintyg och FK kom inte och jagade mig heller. Så jag tror det är upp till arbetsgivaren som sagt.
  • N1an
    ikafika skrev 2010-12-02 17:29:26 följande:
    Jo jag vet att det är så det ser ut. Men man är inte hemma från jobbet i tre veckor med en förkylning så det lär inte vara TS problem. Jag menade att hon kan ringa och kolla med arbetsgivaren för det är ju lite hårklyveri om man ska behöva intyg för 8 sjukdagar liksom. Bara merjobb för vårdcentralen.
    Samtidigt kan det hända vad som i nu. Halva min bekantskapskrets hostar lungorna ur sig. Sedan ska vinterkräksjukan komma nu. Samt att man kan halka och bryta benet. Långsökt, ja visst....men det kan ju hända.

Så jag tycker det är bättre att säga hur reglerna är.
  • ikafika
    N1an skrev 2010-12-02 17:34:38 följande:
    Samtidigt kan det hända vad som i nu. Halva min bekantskapskrets hostar lungorna ur sig. Sedan ska vinterkräksjukan komma nu. Samt att man kan halka och bryta benet. Långsökt, ja visst....men det kan ju hända.

Så jag tycker det är bättre att säga hur reglerna är.
    Jo men då är det ju en annan sjukdom och ska väl räknas som en ny sjukperiod eller?
  • Anonym
    ikafika skrev 2010-12-02 17:36:55 följande:
    Jo men då är det ju en annan sjukdom och ska väl räknas som en ny sjukperiod eller?
    Nej...
    Då kan man ju hävda feber ena vecka, nästa vecka har man migrän... Sen har man åkt på magsjuka en vecka. Oj, förkyld i en vecka. Ooops, jävla magsjuka IGEN.
    And  so on...
  • N1an
    ikafika skrev 2010-12-02 17:36:55 följande:
    Nej.

Dessutom kan arbetsgivaren kräva intyg från första dagen.
Svar på tråden Behöver jag läkarintyg?