• N1an

Behöver jag läkarintyg?

ikafika skrev 2010-12-02 16:47:28 följande:
    Men krävs och krävs? Arbetsgivaren måste ju kräva intyget. Om man ringer sin arbetsgivare och berättar läget och denne säger att det är lugnt så är det väl ingen annan som kommer och kräver intyg av en?
    Efter åttonde dagen ska man ha läkarintyg. Låt säga att man blir sjuk längre, ytterligare en vecka. Då får man pengar från fk istället. Det får man inte om du inte har läkarintyg från 8 dagen.
  • N1an
    ikafika skrev 2010-12-02 17:29:26 följande:
    Jo jag vet att det är så det ser ut. Men man är inte hemma från jobbet i tre veckor med en förkylning så det lär inte vara TS problem. Jag menade att hon kan ringa och kolla med arbetsgivaren för det är ju lite hårklyveri om man ska behöva intyg för 8 sjukdagar liksom. Bara merjobb för vårdcentralen.
    Samtidigt kan det hända vad som i nu. Halva min bekantskapskrets hostar lungorna ur sig. Sedan ska vinterkräksjukan komma nu. Samt att man kan halka och bryta benet. Långsökt, ja visst....men det kan ju hända.

Så jag tycker det är bättre att säga hur reglerna är.
  • N1an
    ikafika skrev 2010-12-02 17:36:55 följande:
    Jo men då är det ju en annan sjukdom och ska väl räknas som en ny sjukperiod eller?
    Nej.

Dessutom kan arbetsgivaren kräva intyg från första dagen.
Svar på tråden Behöver jag läkarintyg?