• ikafika

Behöver jag läkarintyg?

Anonym (från) skrev 2010-12-02 16:42:38 följande:
    Jadå från  8 dagen i morgon krävs läkarintyg.Du harju inte jobbat något emellan el hur?
    Men krävs och krävs? Arbetsgivaren måste ju kräva intyget. Om man ringer sin arbetsgivare och berättar läget och denne säger att det är lugnt så är det väl ingen annan som kommer och kräver intyg av en?
  • ikafika
    Anonym (00) skrev 2010-12-02 16:54:19 följande:
    Så är reglerna. Arbetsgivaren kan dessutom kräva läkarintyg från dag 1 om han vill.
    Ja det vet jag att de kan. Jag menar bara att vem ska kräva ett läkarintyg om inte arbetsgivaren? Om arbetsgivaren inte tycker det är nödvändigt om det bara blr en dag till, hon är ju förmodligen frisk efter helgen varför ska man då bemöda sig liksom? Så mitt tips är helt enkelt att ringa arbetsgivaren och fråga.
  • ikafika
    N1an skrev 2010-12-02 16:55:07 följande:
    Efter åttonde dagen ska man ha läkarintyg. Låt säga att man blir sjuk längre, ytterligare en vecka. Då får man pengar från fk istället. Det får man inte om du inte har läkarintyg från 8 dagen.
    Jo jag vet att det är så det ser ut. Men man är inte hemma från jobbet i tre veckor med en förkylning så det lär inte vara TS problem. Jag menade att hon kan ringa och kolla med arbetsgivaren för det är ju lite hårklyveri om man ska behöva intyg för 8 sjukdagar liksom. Bara merjobb för vårdcentralen.
  • ikafika
    Anonym (00) skrev 2010-12-02 17:28:48 följande:
    Precis som någon ovan skrev så är det FK som kräver det.
    Jo men det är väl bara om man ska få pengar från dem och det lär ju inte vara aktuellt med mer än två veckor för en simpel förkylning. Om en arbetsgivare säger att det är ok menar jag så lär ju inte FK komma med en blåslampa och jaga en för ett sjukintyg...

Var själv hemma två veckor för att jag hade brutit mig och det behövdes då inget sjukintyg och FK kom inte och jagade mig heller. Så jag tror det är upp till arbetsgivaren som sagt.
  • ikafika
    N1an skrev 2010-12-02 17:34:38 följande:
    Samtidigt kan det hända vad som i nu. Halva min bekantskapskrets hostar lungorna ur sig. Sedan ska vinterkräksjukan komma nu. Samt att man kan halka och bryta benet. Långsökt, ja visst....men det kan ju hända.

Så jag tycker det är bättre att säga hur reglerna är.
    Jo men då är det ju en annan sjukdom och ska väl räknas som en ny sjukperiod eller?
Svar på tråden Behöver jag läkarintyg?