Anonym (namn) skrev 2010-12-03 14:15:03 följande:
Jag kan förstå sambons argument. Namnet har varit i släkten i flera hundra år och han vill inte att det ska dö ut med honom. Iofs har han en kusin som antagligen kommer föra namnet vidare men eftersom det pågår en mindre släktfejd där så "räknas" väl inte kusinen riktigt.
Om vi säger att barnet får Förnamn Utländskt_Efternamn Svenskt_Efternamn, kan vi då skriva bara Förnamn Utländskt_Efternamn i papprena för medborgarskap i det andra landet? Där är det utlänska namnet vanligt, inte riktigt som Svensson men nästan.
Jag vet inte svaret på din fråga, det är väl upp till det landets namnlagstiftning, det där med hur många efternamn man får ha varierar. Här i Sverige är det Skatteverket/Patent- och registreringsverket som handlägger namnärenden, fråga din sambo så får han leta upp vem som ansvarar för sådant i hans ursprungsland och mejla dem och fråga eller leta på deras hemsida. Ett exempel: jag har en kompis vars mamma är svenska och pappan spansk. I Sverige får man som sagt bara ha ett efternamn och de tyckte då att det var lättast att ha det svenska som efternamn och hans spanska som mellannamn, t ex Jennifer Lopez Strömkvist. Turligt nog så är det i Spanien däremot standard att ha två efternamn och det första är efter pappan och det andra efter mamman, dvs precis som de valt Lopez Strömkvist. Om man får barn i Spanien är det däremot bara det första, dvs pappans, som man för vidare till sina barn, dvs barnet får pappas första efternamn och sedan mammas första efternamn (farfars + morfars). Man byter inte namn i Spanien när man gifter sig. I Sverige går det då utmärkt för Jennifer Lopez Strömkvist att bara kalla sig Jennifer Strömkvist och i Spanien om man vill göra det lätt när man presenterar sig bara säga Jennifer Lopez eller Jennifer Strömkvist; de brukar välja det som är mest ovanligt, men kanske inte om det är ett utländskt efternamn iofs. Kort sagt, det varierar och din sambo får kolla upp det.