• yakumo

Hjälp. Hur fungerar laktosintolerans?

Hej

Jag tror att jag är laktosintollerant.
    Jag hade problem med magen (orolig, lös och gasig) förr. Men när jag gick över till laktosfria livsmedel så har det blivit mycket bättre.

Jag har lite frågor som jag inte har hittat svar på via google.

(1)
    Om jag missar att ta piller och dricker tex en halvliter mjölk. Hur länge tar det innan man får problem och vilka symptom kommer först?

(2)
    På pillerburken står det att man ska ta pillret i SAMBAND med maten. Vad betyder det? Kan man ta det precis innan eller efter man börjat äta. Eller ska man pausa mitt i och ta ett piller? Jag har för mig att jag sett folk knäcka ampullen och strö det över maten som om det vore salt. Funkar det bra?

(3)
    Om man av misstag fått i sig stora mängder laktos. Hur lång tid tar det innan magen är "lugn" igen?

(4)
    Kan man äta tex 100g choklad utan att få problem, om man som jag, bara är lite laktosintollerant?

Det var mina fyra fågor. Svara gärna genom att numrera era svar så jag vet vilken fråga ni svarar på

Många tack på förhand

• Svar på tråden Hjälp. Hur fungerar laktosintolerans?
  • Mrs Statham

Först och främst råder jag dig att gå till din närmsta vårdcentral för att testa dig på riktigt.
    Det kan faktiskt vara något annat också..

Men fråga 1: Det varierar från person till person, men mellan någon timme till någon dag
    fråga 2: Du ska ta pillret i samband med maten, alltså typ när du äter, börjar äta eller precis ätit färdigt.
    Vilket piller är det det handlar om förresten? Lactras eller?? Dåantar jag att du redan rådfrågat en läkare för sådant bör man inte ta på egen hand.
    3. Beror på från person till person. För en del en dag, för andra en vecka.
    4. Choklad innehåller ingen laktos. Laktos är mjölksocker och det bryts ner i chokladtillverkningsprocessen.

• Ellu

1. Om jag skulle dricka så mycket mjölk utan piller, skulle det troligen inte ta lång tid att känna av det. För min del får jag kramper först och sen behöver jag rusa till toan. Annars kan jag få besvär inom någon halvtimma upp till ett antal timmar senare. Har jag bara fått i mig lite, kan jag bli bubblig i magen en stund först innan det börjar göra ont.
    2. Vet inte hur andra gör, men jag tyckte att det var bäst att ta kapslarna precis innan jag åt. Numera äter jag Prolaktas så jag tar bara piller på morgonen.
    3. Det är säkert olika så jag svarar utifrån mig. Har jag fått i mig mycket behöver jag oftast springa på toa 2-3 gånger med en kort stunds mellanrum. Efter det mår magen bra igen, om än något matt och öm. Kan även få besvär som av magkatarr något dygn efter en attack.
    Fördelen (om det nu kan prata om fördelar) med lakosintolerans jämför med glutenintolerans är att magen inte skadas av att få i sig laktos, det är bara väldigt jobbigt och gör ont. Det som finns i kapslarna man äter är det enzym som normalt finns i magen och som bryter ner laktosen.
    4. Mörk choklad innehåller lite eller väldigt lite laktos, men övrig choklad kan innehålla mycket laktos. Titta på innehållsförteckningen. Var uppmärksam på att laktos ofta även finns i chips.
    Hur mycket just du kan äta får du prova dig fram till. Jag skulle absolut inte fixa 100 gram, kanske kan äta ett par små godisbitar (som lösgodis alltså), men jag är rejält känslig.

• Chris Cross

Hur känslig man är för laktosen är olika från person till person men jag tycker också att det kan diffa lite beroende på hur man mår i övrigt. Om jag är trött och stressad blir jag än mer känslig.

Jag använder mig av Lactrase i nödfall, bäst är att låta bli laktosen helt, det mår magen bäst av. Med Lactrase som jag måste ta minst två av så slipper jag den akuta diarrén men kan bli "knölig" i magen några dagar efteråt.

Om jag skulle få i mig laktos så tar det ca 20 minuter innan min mage liksom "vänder sig" och jag får akut magknip och diarre.

Jag läser alla innehållsförteckningar och måste utesluta allt som har det minsta lakos i sig, dvs även mjölkprotein, skummjölkspulver och vasslepulver...

Ibland blir jag så trött på att alltid behöva avstå, ibland kan jag ta en liten chokladbit med två Lactrase men tycker inte det egentligen är värt det. Bäst är att äta laktos alternativt mjölkfritt. Det mår magen bättre av i längden.

• södertälje

Får jag i mig mjölk av något slag blir det katastrof,magen sväller och jag sitter på toa med hemska diarrer som luktar fruktansvärt,tål varken protein eller mjölksocker.
    Gjorde ett test på sjukhuset,där man mäter koldioxiden på utandningsluften.
    Jag tar inga tabletter,utan aktar mig noga för alla mjölkprodukter,det finns bar laktosfria varor numera mot för några år sedan.Valio har ett bra och stort sortiment.
    Om jag har fått i mig mjölk av något slag kommer det små blåsor på handflatan och fotsulan,dom är små små,kliar inte,sedan torkar dom ihop och blir bruna innan dom försvinner.

• Charmeuse

Är det inte mjölkprotein TS inte tål om hon måste t kapslar? Min man är laktosintolerant men kan ändå äta chocklad och t.ex bröd med mjölk i. Skulle han dock äta för mycket vanlig mjölk (inte laktosfri) om han t.ex äter tårta, mjölkchocklad osv så får han diarre.

Oftast funkar det dock så länge han äter måttligt. Ost på mackan och vanligt smör brukar gå bra.

• Pärlor

Innan jag märker av någon symton kan det dröja ca 30 min. Men det varierar från person till person, om man reagerar då det kommer i magen eller till tarmarna.

Jag har fått prova mig fram till vad jag kan äta o inte. Jag kan äta vanlig hård ost o smör men sen avstår jag från allt som innehåller mjölk, fil o framförallt grädde.
    Jag provade äta en lite bit hemma gjord glasstårta en fredag o sen mådde jag dåligt hela helgen, så det gör inte jag om. Andra gånger är det över då man fått vara på toa.
    En del kan äta laktos som har blivit tillagad, uppvärmd.

Tog lactrase ett tag men har slutat undviker istället laktosen, de tog bara bort värsta symtomen.

• Felicia Adrian

Har son som är laktosintolerant, dotter som är mjölkproteinallergisk och jag själv har IBS.
    I familjen äter vi i största möjliga mån helt mjölkfritt. Maken och stora dottern dricker vanlig mjölk till maten.

Jag själv kan äta/dricka mjölk och mjölkprodukter ibland och ibland havererar min mage totalt med uppsvälldhet, magont och diarrer. Samma med mycket annat med i maten. Så jag får helt enkelt känna mig fram. Men märkt att undviker jag mjölk i möjligaste mån så klarar magen av mjölk om man tex åker på kalas eller skall äta ute.
    Jag äter även Imodium eller Dimor vid behov (om magen havererar vill säga och jag mår bra inom 1 timme igen).

Sonen äter tablett vid speciella tillfällen där kosten inte är laktosfri. Tex vid födelsedag får barnen i skolan en speciell glass som då inte är laktosfri så då tar han en tablett innan så kan han äta den på sin födelsedag (slipper då få bara en pinnisglass).
    Skulle vi äta ute och han vill ha något med laktos i får han ta en tablett precis innan han börjar äta.
    När han åker på kalas har han med tablett ifall det serveras mat/tårta/glass med laktos i.
    Annars i skolan har han specialkost så den är laktosfri.
    Hemma äts som sagt mjölkfritt.

Dottern som är mjölkproteinallergisk kan inte äta något med mjölk alls i utan att få ont i magen, få diarre eller spy. Beror helt på hur hennes allmäntillstånd är i övrigt och mängd hon får i sig.

Läkare kan göra test för se om du är laktosintolerant eller mjölkprotein allergisk men är INTE alls säkert de visar något. Men du ändå har symtomen och då går läkaren på det, så som att du mår bra av laktosfrikost men blir dålig av kost med laktos i.

Hur mycket laktos du tål och inte kan du bara själv bedöma. Det kan ingen annan göra, inte ens läkaren.
    Men om du märkt att du mår bra av laktosfri kost och inte bra av att äta med laktos i så håll dig till laktosfri kost helt och hållet.
    Tabletter är bra att ha om de fungerar på dig vid tex kalas eller resa då det kan vara svårt att äta laktosfrikost men i övrigt skall du inte äta tabletter för kunna äta kost med laktos i anser iaf jag.

• Felicia Adrian
    Charmeuse skrev 2010-12-05 11:50:27 följande:
    Är det inte mjölkprotein TS inte tål om hon måste t kapslar? Min man är laktosintolerant men kan ändå äta chocklad och t.ex bröd med mjölk i. Skulle han dock äta för mycket vanlig mjölk (inte laktosfri) om han t.ex äter tårta, mjölkchocklad osv så får han diarre.

Oftast funkar det dock så länge han äter måttligt. Ost på mackan och vanligt smör brukar gå bra.
    Vid mjölkproteinallergi kan man inte äta tabletter för att kunna äta mjölkprodukter.
    Vid laktosintolerant finns tabletter man kan ta, då det är något ämne i tarmarna som saknas/finns för lite av och tillsätter man det med dessa tabletter precis innan intag av laktos kan man äta det (fungerar dock inte på alla).

Att din man klarar äta i tex bröd eller mat kan bero på att han tål laktos/mjölkprotein i en viss form men inte den andra. Vid upphettning ändras nämligen bla proteinernas sammansättning. Vissa kan därför vara så att de inte tål dricka vanlig mjölk men kan dricka varm mjölk (om den värmts över 70 grader) och även tvärtom.
    Tex tål jag inte "råa" tomater men efter upphettning tål jag dem. Så det är mycket som fungerar på det sättet..
  • Felicia Adrian
    Chris Cross skrev 2010-12-04 22:46:06 följande:
    Ibland blir jag så trött på att alltid behöva avstå, ibland kan jag ta en liten chokladbit med två Lactrase men tycker inte det egentligen är värt det. Bäst är att äta laktos alternativt mjölkfritt. Det mår magen bättre av i längden.
    Tips om du är sugen på choklad är att köpa Kung Markattas ekologiska och mjölkfria choklad.
    De brukar finnas vid avdelningen för ekologiska produkter.
    Det är den chokladen vi använder här hemma och den är super god. Finns ljus, mörk och med flera olika smaker.
    Ifjol gjorde jag ischoklad på den mörka chokladen och var mycket populär
Svar på tråden Hjälp. Hur fungerar laktosintolerans?