• sirisdotter

"Beklaga sorgen" - vad menas?

Hör och läser uttrycket "Beklagar sorgen"   ganska ofta.   Vad innebär det?  

När någon anhörig avlidit brukar man känna sorg,  är inte det ganska normalt?    Avser man att beklaga att den man vänder sig sörjer?

Är det inte förlusten (av en förälder eller vad det kan vara)   som kan beklagas;   "Beklagar förlusten" ?

• Svar på tråden "Beklaga sorgen" - vad menas?
  • Esmiso

jo, jag håller med! Sorgen är inget att beklaga, den måste man leva med när en äskad närstående gått vidare. Förlusten kan man däremot beklaga.

• Kokomo

Det är väl ett kortare sätt att säga "jag beklagar att du har drabbats av den sorg som förlusten av en anhörig innebär" ungefär.

• 4mychildren
    Kokomo skrev 2010-12-03 18:01:06 följande:
    Det är väl ett kortare sätt att säga "jag beklagar att du har drabbats av den sorg som förlusten av en anhörig innebär" ungefär.
    Tänkte ju jag skriva Tungan ute
    Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • Denebola

"Beklagar förlusten" är ju bättre i så fall.

• randigadamen
    Kokomo skrev 2010-12-03 18:01:06 följande:
    Ja, jag tänkte precis skriva det jag med...

Det är ett uttryck som inte ska tolkas bokstavligt utan precis så som jackonelli skriver. Vi kan inte tolka allt bokstavligt. 
  • sirisdotter
    randigadamen skrev 2010-12-14 22:23:37 följande:
    Ja, jag tänkte precis skriva det jag med...

Det är ett uttryck som inte ska tolkas bokstavligt utan precis så som jackonelli skriver. Vi kan inte tolka allt bokstavligt. 
    Det går ju lika fort att säga    "Beklagar förlusten."    -   förstår inte  varför en del säger något annat.
  • randigadamen
    sirisdotter skrev 2010-12-14 22:51:36 följande:
    Det går ju lika fort att säga    "Beklagar förlusten."    -   förstår inte  varför en del säger något annat.
    "Förlusten" är faktiskt en stavelse längre

Nej, jag vet inte heller varifrån det kommer men det är ju inte svårt att förstå vad folk menar. 
  • Kokomo
    sirisdotter skrev 2010-12-14 22:51:36 följande:
    Så poängen är att det ska gå snabbt att säga? Förstår inte riktigt var du har emot uttrycket "beklagar sorgen".
  • randigadamen
    Jordgubbarmeglass skrev 2010-12-14 23:17:05 följande:
    Fast "beklagar sorgen" kan man också göra...

Man kan beklaga att personen ifråga får stå ut med sorgen...
    Ja, det kan man faktiskt och oftast så menar man väl hela skiten.
Svar på tråden "Beklaga sorgen" - vad menas?