• sirisdotter

"Beklaga sorgen" - vad menas?

Hör och läser uttrycket "Beklagar sorgen"   ganska ofta.   Vad innebär det?  

När någon anhörig avlidit brukar man känna sorg,  är inte det ganska normalt?    Avser man att beklaga att den man vänder sig sörjer?

Är det inte förlusten (av en förälder eller vad det kan vara)   som kan beklagas;   "Beklagar förlusten" ?

• Svar på tråden "Beklaga sorgen" - vad menas?
  • lillkorpen

"Sorgen" tycker jag låter mer emotionellt och något man känner inför en person (djur inräknade).
    "Förlusten" låter som att man tappat bort sin mobil eller förlorat på poker. 

• Fluffskalle
    lillkorpen skrev 2010-12-14 23:19:34 följande:
    "Sorgen" tycker jag låter mer emotionellt och något man känner inför en person (djur inräknade).
    "Förlusten" låter som att man tappat bort sin mobil eller förlorat på poker. 
    Håller med. Att man förlorat huset i en eldsvåda typ
  • Fru U

Man beklagar att någon sörjer. Alltså; jag beklagar sorgen (förkortat, låter prydligare)

En förlust innebär ju inte nödvändigtvis en sorg eller att någon sörjer så jag tycker iinte att "beklagar förlusten" är det bästa uttrycket men det är ändå ett bra uttryck och kanske i vissa fall mer givande (hoppas ni förstår vad jag menar med det)

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • sirisdotter

När lär jag mig att länka?   I DN skriver Magdalena Ribbing 27/11 2009  om  Deltagande i sorg.  
    "Frasen Beklagar sorgen är egentligen felaktig,  så den kan du gärna avstå ifrån.  Man kan säga "Jag beklagar din förlust "   (av en närstående)  eller " jag deltar i din sorg",    men man kan inte beklaga själva sorgen eller sörjandet.

Hon föreslår några andra mer fria,  persoliga fraser.

• Kokomo
    sirisdotter skrev 2010-12-14 23:56:25 följande:
    När lär jag mig att länka?   I DN skriver Magdalena Ribbing 27/11 2009  om  Deltagande i sorg.  
    "Frasen Beklagar sorgen är egentligen felaktig,  så den kan du gärna avstå ifrån.  Man kan säga "Jag beklagar din förlust "   (av en närstående)  eller " jag deltar i din sorg",    men man kan inte beklaga själva sorgen eller sörjandet.

Fast det är ju inte sorgen i sig man beklagar och det är väl ganska uppenbart tycker jag, utan man beklagar de händelser som har lett till att man har sorg. Magdalena Ribbing är ju inte direkt en språkvetare...

Jag kontrar med Språkspalten i DN som även Fluffskalle länkade till här ovanför.
    "Det finns inget språkligt rationellt skäl att invända mot konstruktionen beklagar sorgen. Det kan ses som en komprimering av hela tanken ”jag beklagar att du har drabbats av den sorg som förlusten av en anhörig innebär”. Att det sedan finns mindre formella och mer hjärtliga sätt att uttrycka sitt varma eller djupa deltagande är en annan sak."
  • randigadamen
    sirisdotter skrev 2010-12-14 23:56:25 följande:

Ja, det beror ju på vad man menar och hur bokstavligt man tolkar. Man måste inte ta Ribbing på orden heller Men visst, jag håller med om att "Jag deltar i din sorg" kan vara mer lämpligt ibland. Det där beror ju lite på sammanhang. Personligen säger jag nog helst "Jag beklagar verkligen" eller helt enkelt "Hur är det med dig?" och erbjuder mig att lyssna och stötta. De där fraserna kan bli lite stela, tycker jag.
  • randigadamen

I skrift så kan jag uttrycka mig så, typ "Jag beklagar verkligen din sons bortgång" men i tal tycker jag det låter stelt och fördrar något annat, då passar inte de fraserna mig riktigt.

• Borttagen användare

jag tycker "beklagar förlusten" inte låter bra alls. låter mer som man skulle tippat pengar och förlorat dem. låter det inte bättre att säga "beklagar bortgången" eller liknanade..

Svar på tråden "Beklaga sorgen" - vad menas?