• 4mmmm

    Kan bara spela data många timmar med kompisar inte leka

    Har en son på10 år som går hem efter mellanmål i skolan. Ofta med kompis. De är själva hos oss eller kompisen ca 2,5-3 timmar. Det ända det gör är att spela. När jag kommer hem vill sonen fortsätta spela eller titta på TV. Då försöker jag ge honom uppgifter som att duka, plocka ur diskmaskin eller hjälpa till med mat. Störtsa problemet är helger. Nyligen spelade han o kompisen dataspel hela dagen för kompisens föräldrar var inte hemma. Katastrof tycker jag. Jag funderar på att ringa kompsarnas föräldrar men sonen tycker det är pinsamt.
    Jag ställde som krav för att få leka med kompisar på helgen att blanda spel, aktiva Wii spel, leka o vara ute o vara hemma hos oss. Inte populärt. Idag frågade jag om han ville fråga kompisen om han ville med till simhallen för att de inte skulle spela. Det kändes konstigt tyckte han o skippade att fråga.
    Hur gör ni för att det inte ska bli stillasittande data i timmar? Har ni diskuterat med barnens kompisars föräldrar om vad de tycker?
    Har även en snart 9-årig tjej som visserligen gillar att titta på TV men kan leka bra om jag säger att det inte blir mer TV nu o leker med kompisar med saker.
    Dottern o sonen leker aldrig tillsammans.
    Mamma 40 år

  • Svar på tråden Kan bara spela data många timmar med kompisar inte leka
  • ami

    Bestäm att han bara får spela tv-spel lika länge som han är ute och leker. Risken finns ju iofs att de går hem till kompisar och spelar där istället för att vara ute..
    Bestäm att han har några helt tv/data-spelsfia dagar. Så slipper man minst tjat tycket jag. Sen får man försöka styra upp tv-spelsdagarna med annat, ex att ni åker till simhallen, kolla på någon film ihop, att han ska laga mat 1 ggr/vecka etc. Plus att ex vid kl 19.00 stängs tv-spelet av för dagen.
    Och ha samma regler för alla barn.

  • delifi2

    Sätt en tidsgräns helt klart, det är du som förälder som bestämmer när /hur mycket ha får spela

  • 4mmmm

    Tror att sonen och kompisen är ute en stund men svårt att kolla. När jag kommer hem får han inte spela mer. Då är klockan ca 17.30. Ibland ger jag honom uppdrag att plocka ur diskmaskin, duka, vara med o fixa mat etc.
    Helgerna försöker vi hela familjen sticka iväg o hitta på nå´t o vissa fredagar "tvingar" jag med sonen o dottern till simhallen. Dottern jublar o sonen muttrar över allt man förslår. Jobbigt men när han väl är på plats är han gladare.
    Ska man ringa kompisarnas föräldrar o fråga vad de tycker eller ska jag bara fortsätta att önska utelek o spel innan jag kommer hem på dagarna o hoppas på att han gör så?

  • lu07peda

    hmmmm har en fråga är han överviktig? vilka spel spelar han? det jag menar är att folk i dagens samhälle är så  uppretade på att barn sitter vid datorn. man tycker datorn är så farlig men det är den inte. jag säger inte att man inte kan få problem men det kan du ju få med allt. när jag var liten så var det så hemskt  med lajv och nu får barnen vara med och spela och det visas på svt. innan dess så har det funnits punkare raggare osv. vi vuxna är rädda för det som är nytt. jag själv är en kille som gillar att spela spel och mina barn är vana vid det. det är nu spelarna växer upp och år barn........ min slutsats är att det inte är så himla farligt. jag tycker klarar han av skolan och är ute ibland så funkar det nog gör honom men inflytande i reglerna så lär det nog bli bättre och lättare att gå till simhallen

Svar på tråden Kan bara spela data många timmar med kompisar inte leka