• sonnen

    November bebisar 2010 uppföljningstråd!

    Här kommer en uppföljningstråd till www.familjeliv.se/Forum-2-114/m52809755.html och jag hoppas alla mammor hänger på, självklart får även andra mammor vara med, ju fler desto roligare.

    Dela med er av ALLT som ni känner för

    Vill tacka för att ni gjort tiden i väntan på bebis lite enklare, det har varit skönt att få råd och peppning, sett fina magbilder och en massa annat som förgyllt. Nu är våra bebisar här, ÄNTLIGEN och nu startar ett nytt kapitel i våra liv ..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-19 20:06
    27 Oktober - Jessika82 - Vilgot
    6 November - Chakar - Zebastian
    7 November - Hemligt gravid - Viktor
    12 November - LinaTed - Edwin
    13 November - Chileida - Edla
    15 November - Snuff- Oscar
    17 November - camilla901 - Sam
    23 November - Freijah - Mihai
    24 November - Bjellsmamma - Maya
    27 November - Busymommy - Kevin
    28 November - sonnen - Doris

  • Svar på tråden November bebisar 2010 uppföljningstråd!
  • sonnen

    Kan inleda med att tala om att min amning inte fungerar. Nämnde det i förra tråden, det svider och bränner i hela paketen så det ända jag törs just nu är att pumpa ut och ge på flaska. Ibland när jag inte hinner med blir det ersättning. Har gjort en odling för att kolla svamp i brösten och vi väntar på svaren ..

    Annars så är Doris världens sömntuta älskar att vara inpackad i bärsjalen. Hon tar napp, nappflaska, bröst och ja vad som helst UTOM amningsnappen, det är lite skumt tycker vi. Envis är hon också

    Hur mår ni? Hur har ni det?

  • Busymommy

    SÅ tråkigt att du har problem med amningen! Jag har föör mycker mjölk, det sprutar och läcker. Jag fyller en sån där mjölkuppsamlare på det andra bröstet som han inte ammar på. Han äter bara från ett bröst vid varje amning... fattar inte när det ska ställa in sej... De är verkligen sprängfyllda. Har fått handpumpa några ggr för det är outhärigt att ha så ont när de spänner... är livrädd för mjölkstockning...

    Annars är Kevin en snäll kille, han åt lite väl mycket inatt bara...   kl 01,03 och  5.30....
    Han hade ätit ganska dåligt på kvällen och då.. men han somnar om bra i sin säng!

    Idag har vi varit till IKEA och köpt en badbalja, så han ska premiär bada idag! Han är en vecka idag!

  • Freijah

    Tråkigt att amningen inte funkar som den ska sonnen..
    Här är det snarare tvärt om, om Mihai råkar sova mer än 2-3 timmar så blir det överfullt och gör snoront.

    Är det någon mer än mig som fortfarande är sådär äckligt överkänslig?
    Räcker med att jag tittar på Mihai eller tänker på hur lyckligt lottad jag är som får uppleva känslan av att vara någons mamma så sätts sprinklersystemet igång och jag snyftar o har mig.
    Stackars alex vet inte riktigt vart han ska ta vägen :)

  • hemligt gravid

    sonnen - önskar Viktor gillade bärsjalen lika mycket. Ibland går det ibland inte. Eller så är det jag som inte får till det riktigt... Hade velat kunnat amma i sjalen men det får jag inte alls till...

    busymommy - jag hjoppas du skämtar när du säger att två amningar på en natt är myket!? här äts det minst tre, oftast fyra... har hänt med två gånger också men då är han klistrad vid bröstet hela förmiddagen sen.

    Freijah - hur gammal är Mihai nu? Jag är fortfarande rätt bölig efter en dag ensam med Viktor och jag är trött. Den där värsta överkänsligheten är över... tror jag... :)

    Hur ofta badar ni era små? Och byter kläder (alltså tar av för att tvätta kläderna)? Dom blir ju liksom inte smutsiga på samma sätt som en annan känns det som.
    Visserligen drälls det en del när vi ger tillägg så vi byter överdel flera gånger om dagen, men byxor och strumpor kan ju användas länge känns det som. Ja, så länge inte mamma dräller på dem när hon äter vill säga... ;) Men innan vi började med tillägget så var det samma med överdelen som med underdelen...
    Vi badar tre gånger i veckan och så tvättar jag av honom nästan varje morgon och kväll men en blöt tvättlapp. Badningen har blivit min och Viktors grej då pappa är på träning. Jättemysigt! :)

  • Freijah

    hemligt gravid:
    Mihai är 11 dagar nu, (jösses va tiden går fort!)
    Vet inte varför jag är så pipig, aldrig varit det innan :s

    Vi har badat Mihai 2 ggr sen han föddes, fast vi tvättar av honom med tvättlappar var dag, och överdelar och sånt byts åtminstone en gång om dagen eftersom han spottar upp rätt mycket mjölk när han ätit :P
    Byxor och strumpor "håller" dock några dagar :)

  • sonnen
    hemligt gravid skrev 2010-12-04 17:36:39 följande:
    sonnen - önskar Viktor gillade bärsjalen lika mycket. Ibland går det ibland inte. Eller så är det jag som inte får till det riktigt... Hade velat kunnat amma i sjalen men det får jag inte alls till...

    busymommy - jag hjoppas du skämtar när du säger att två amningar på en natt är myket!? här äts det minst tre, oftast fyra... har hänt med två gånger också men då är han klistrad vid bröstet hela förmiddagen sen.

    Freijah - hur gammal är Mihai nu? Jag är fortfarande rätt bölig efter en dag ensam med Viktor och jag är trött. Den där värsta överkänsligheten är över... tror jag... :)

    Hur ofta badar ni era små? Och byter kläder (alltså tar av för att tvätta kläderna)? Dom blir ju liksom inte smutsiga på samma sätt som en annan känns det som.
    Visserligen drälls det en del när vi ger tillägg så vi byter överdel flera gånger om dagen, men byxor och strumpor kan ju användas länge känns det som. Ja, så länge inte mamma dräller på dem när hon äter vill säga... ;) Men innan vi började med tillägget så var det samma med överdelen som med underdelen...
    Vi badar tre gånger i veckan och så tvättar jag av honom nästan varje morgon och kväll men en blöt tvättlapp. Badningen har blivit min och Viktors grej då pappa är på träning. Jättemysigt! :)
    Har du sökt på youtube? finns en kvinna från västerås som lagt upp jätte bra videos där, babydesign heter dem tror jag? Jag kör nyfödds knytningen med en vävd sjal, hur man ammar i sjalen har jag ej listat ut men man lägger dom väl på svajen typ, haha

    Vi har badat Doris 2 ggr, hon är 6 dagar. Men det var mest för att hon bajsade flytande bajs som liksom hamnade överallt på ungen, haha. Hon är inget fan av dem baden, ska göra ett avancerat bad sen. Får man bada fast man har avslag osv? vill bada med henne ju ..
    Ang kläderna så byter jag outfit varje dag på henne, öven strumpor osv för jag vill använda allt, hon har fått så mycket fint. Knäpp man är, för det behövs ju absolut inte bytas varje dag om det inte skett någon olycka liksom.

    Naveln hänger på halv svaj, kan man dra bort den eller hur gör man? Jag tycker den är läskig och tror hon får ont om jag drar bort den ..
  • snuff

    Vad skoj att vi "pratar" vidare här, bra Sonnen att du tog tag i detta ;)

    Min lille Oscar älskar att sova på dagtid och ska helst vara vaken hela nätterna. Jag är så trött, vet inte vad jag ska ta vägen.. Visst det är ju lätt att säga att man ska vila på dagen när dom små sover, men det är ju tyvärr inte alltid lätt. Är det någon som har något bra tips?

  • Freijah

    sonnen överallt jag läst/hört så ska man vänta med att bada tills avslaget är slut.. tyvärr :(

    inatt fick jag sova rätt mycket, fast Mihai ville ha mat 4 ggr. Och han sov till och med en del av natten i sin egen säng!
    Konstigt nog så är jag tröttare idag än jag varit hitills.

  • hemligt gravid
    sonnen skrev 2010-12-04 21:34:33 följande:
    Har du sökt på youtube? finns en kvinna från västerås som lagt upp jätte bra videos där, babydesign heter dem tror jag? Jag kör nyfödds knytningen med en vävd sjal, hur man ammar i sjalen har jag ej listat ut men man lägger dom väl på svajen typ, haha

    Vi har badat Doris 2 ggr, hon är 6 dagar. Men det var mest för att hon bajsade flytande bajs som liksom hamnade överallt på ungen, haha. Hon är inget fan av dem baden, ska göra ett avancerat bad sen. Får man bada fast man har avslag osv? vill bada med henne ju ..
    Ang kläderna så byter jag outfit varje dag på henne, öven strumpor osv för jag vill använda allt, hon har fått så mycket fint. Knäpp man är, för det behövs ju absolut inte bytas varje dag om det inte skett någon olycka liksom.

    Naveln hänger på halv svaj, kan man dra bort den eller hur gör man? Jag tycker den är läskig och tror hon får ont om jag drar bort den ..
    Jag har en elastisk sjal och knyter "standard" (kors övermagen och ett "smokingbälte"').  Har kollat runt en del på nätet om olika knytningar men det är den enda jag känner mig bekväm med. Den sitter så tajt åt att jag då inte får ner honom på "sniskan", men jag ska nog hitta en teknik... :)

    Inget bad innan avslaget slutat...

    Naveln ska du låta ramla av själv. Viktors låg plötsligt i blöjan när jag tog av den en dag. Tror det var dag sex.
  • hemligt gravid
    Freijah skrev 2010-12-05 15:52:46 följande:
    sonnen överallt jag läst/hört så ska man vänta med att bada tills avslaget är slut.. tyvärr :(

    inatt fick jag sova rätt mycket, fast Mihai ville ha mat 4 ggr. Och han sov till och med en del av natten i sin egen säng!
    Konstigt nog så är jag tröttare idag än jag varit hitills.
    Inatt sov Viktor hela natten själv i sin bädd mellan oss! Ammade två gånger och två snabba slurkar som jag gav honom liggandes där han låg. Han har haft två småkusiner på besök över helgen så han var väl helt slut efter allt deras stojande. :) Och sen har vi faktiskt sovit på samma sätt ett par timmar mitt på dagen idag. Första gången jag har gett mig tid att lägga mig och sova i sängen dagtid. Superskönt!
Svar på tråden November bebisar 2010 uppföljningstråd!