Inlägg från: PetraGbg |Visa alla inlägg
  • PetraGbg

Nyfödda i mölnlycke?

Hej hej! Det var väldigt länge sen jag var här inne.. Jag och min man har nu fått vår andra son Erik som är 2 månader Vår äldste som är på bilden har hunnit bli 2.5 år nästan. Vi kommer att flytta till Mölnlycke och båtmanstorpet i mars. Vore jätteskoj att få kontakt. Jag ska också snart börja kolla upp förskolor i området.. Vore skoj att höra hur det går för dig! Hälsningar Petra

• PetraGbg

Hej igen!!

Vad roligt att flera hittat denna tråden! Förut hade jag för mig att jag fick meddelande även på mailen så har inte varit inne och kikat på ett tag..
    Men nu ska jag skärpa mig och gå in oftare :)

Vad bra med alla roliga tips!! Jag har hört att det verkar väldigt rörigt kring förskolarna i Mölnlycke nu, att många valt privata alternativ och att man inte vet vilka som kommer att finnas till hösten. Har ni hört något om detta?

Jag tänkte i första hand kolla upp Krokens förskola, Finnsjön och Furudalens förskola. Jättebra att höra omdömen från er som känner till dessa!

Jag känner inte heller några Mölnlyckebor och vi flyttar som sagt i slutet av mars men även jag är sugen på att prova öppen förskola och rytmik. Vi kanske skulle kunna ta en fika eller promenad när alla är på plats??
    Vi renoverar nu för fullt.. inte så mycket egentligen men tapeter och färg och det tar såååån tid. Inte så roligt att vara själv hemma i Olskroken med två småkillar när mannen jobbar hela veckorna och helgerna.. men det är nog väl värt det i slutändan.

Ska boka in mig på besök på förskolorna kommande veckor, hör av mig efter det!!

Varma hälsningar Petra (med Jakob 2.5 och Erik snart 3 mån)

• PetraGbg

Vad roligt att höra omdöme om Krokens förskola för de är de jag tänkte kontakta först.. Jag hörde av en granne på Ankares väg att det kommer att ske omstruktureringar till hösten och att man inte nu vet vilka avdelningar/förskolor som kommer att finnas kvar, men det var tydligen mycket som händer just nu..

Jag har min store son på dagis tis-tors 9-14 så däremellan ses jag gärna för promenad,i Gbg annars fungerar det också att ta med båda barnen till öppen förskola/rytmik etc.
    Jag skulle också tycka att det vore skoj att ta en promenad i Mölnlycke någon söndag om någon har tid, skoj att se lite nya gator :).  Är det  förresten någon som vet om det är kö till rytmik i mölnlycke?

Läser min mail oftare om någon kommer med förslag: [email protected]

• PetraGbg

Jag ska ringa Kroken imorgon för att fråga om jag får komma på studiebesök så jag kan höra med dem då också! Ska även ringa Finnsjön och Furudalen. Skriver om jag hör något nytt..

Linda: Ja jätteskoj att vi har nästan precis jämngamla killar! Hoppas vädret bättrar på sig lite så ser jag fram emot en söndagspromenad om du kan framöver! :). Rytmik efter sommaren låter trevligt! Har gått här vid Redbergsplatsen och Jakob min äldste uppskattade det mycket!

Glass: Vi har köpt en 4:a på Ankares väg 175, eller egentligen var det en 3:a med förråd så just nu flyttar vi en innervägg och då tänkte vi också passa på att måla och lägga lite nytt golv.. och så har vi plötsligt ett lite större projekt än planerat, men skoj!!

• PetraGbg

Hej igen!

Linda: Absolut, vi tar promenad när väder och mage tillåter :).. Vi kan gärna hålla oss i dina hemtrakter och ta en kortare runda någon söndag när jag ändå är ute och "hejar" på jobbandet. 

Nu har jag kollat upp lite ang förskolorna.

Mkt bra bemötande på telefon till de jag ringde! Har nu bokat in mig på besök nästa onsdag på Krokens förskola och på Finnsjön. Fick information om att troligen Furubacken, Skogsgläntan och Barrskogens förskola läggs ner till hösten. Säkert var iaf att Kroken och Finnsjön finns kvar och som sagt så verkade de jag pratade med väldigt trevliga på båda ställena! Ska bli spännande att kika!

• PetraGbg

Jag söker dagisplats till min Jakob som blir 3 år till hösten. Min lille Erik får allt vänta lite till, han blir snart 3 månader :)

• PetraGbg

Har varit och kikat på Krokens förskola och Finnsjöns. Båda kändes bra och jag fick ett bra mottagande. Måste sätta mig in i hur bussar och kollektivtrafik fungerar för att se om vi kan klara oss på en bil när vi börjar arbeta båda två.. Allt väl med er andra?
    Just nu är båda mina småkillar sjuka, det är så mycket förkylningar och annat som verkar gå just nu tyvärr..

• PetraGbg

Oj oj, flera som varit krassliga här, vad tråkigt det är!!! RS låter kämpigt. Vi har också varit inne på Östra med vår lille och andats i mask. Man försöker skydda de små, men det är ju helt omöjligt. Det går vattenkoppar på Jakobs dagis också nu. Vet ni om det är farligt för de små? (några månader gamla?). För de halvstora är det väl bara bra att få det tidigt tror jag..
    Vilket bra förslag, med 20h i veckan. Nu älskar min store att gå på dagis och behöver träffa och leka mer med jämngamla nu än tidigare, så det tycker jag låter bra om det går igenom.
    Hörde att det kommer snö till helgen.. men nu blir det iaf ljusare och ljusare! Ta hand om er så länge!
    Något annat helt annat förresten.. Någon som vet om det finns någon barnmarknad i Mölnlycke till våren?

• PetraGbg

Linda: Ja, vi har precis som ni fått lite släng av lite av varje tyvärr.. Vår Erik är inne på andra veckan som han är dålig. Har haft feber i över en vecka och får bricanyl för att vidga luftrören, kan vara RS eller nåt liknande också, de testade aldrig när vi var på östra. Men nu är han nog på bättringsvägen hoppas jag.
    Vi flyttar helgen runt den 19 mars, så det närmar sig med stormsteg. Inte så mkt packat än, men nu är rummen på övervåningen i huset klara så då kan vi börja köra dit lite saker. Tidigare har vi inte haft någontstans där vi kunnat ställa saker då "vi" arbetar i nästan alla rum :)
    Hoppas alla får krya på sig och hålla sig friska ett tag, det behöver vi föräldrar!!! Ha det gott så länge!

• PetraGbg

Tack för tips om marknaden, får se om jag orkar ta mig dit!! Det är så värdefullt att få information från er som redan bor i trakterna!! Vi fastnade för Mölnlycke direkt, men vi har absolut ingen lokalkännedom och har egentligen inte varit runt särskilt mycket heller. Så det ska bli spännande promenader framöver!!
    Linda: Hoppas lille Benjamin är bättre och att ni kanske får klara er från vattenkoppor nu iaf. Än så länge har vi haft en hel frisk vecka med båda killarna så nu håller jag tummarna för att det håller i sig :)
    Vintersippan: Vad skoj att du hittat tillbaka. Vi kikade på radhus i ert område också, jättefint!

Var det någon av er som vet vem man ska kontakta angående rytmiken? Ligger öppna förskolan i centrala mölnlycke eller utanför? Om det var dem som höll i detta??? 

Nu har vi sökt förskoleplats på Kroken och Finnsjön, båda känns som bra alternativ.

Fika låter jättemysigt, ska verkligen bli skoj att få träffa er! 

• PetraGbg

Hej!! Skoj att du frågar Linda. Vi hade gärna gärna kommit, men Jakob började snora igår så vi vill inte riskera att smitta er om ni äntligen är friska.... Sen har vi ganska mycket denna veckan inför flytten i helgen så kanske bäst att ta det lugnt och försöka vila ut förkylningen. Men om bara en vecka har vi flyttat och snart vill vi gärna hitta på aktiviteter!!
    Ha det gott och hoppas att ni får en trevlig dag!
    Förresten tack för alla tips om länkar osv till rytmik.. Du som känner till så mkt.. :) Det kommer att gå mammu mu teater här på vårt närbibliotek och runt i göteborg, för barn ca 2-3 år. Har du hört om de kommer till m-lycke också?? Vi är tyvärr bortresta just när de är nära oss här... Min Jakob älskar de böckerna och filmen.

• PetraGbg

Hej hej!!

Nu har vi äntligen flyttat och börjat installera oss lite smått.. Å vårsolen börjar titta fram också!! Hur härligt som helst!! På måndag tänkte jag och killarna promenera in till Mölnlycke city :).. och leta upp öppna förkskolan. Såg att det tyvärr var stängt på fredagar så för vår del passar nog bara måndagar. Är det någon som ska dit får ni gärna höra av er!

• PetraGbg

Skoj, okej 10 som gäller.. Brukar ni komma precis vid 10? Träffar er gärna vid hemköp om ni inte har något emot att ha en tid att passa.. Annars ses vi som sagt där inne. :)

• PetraGbg

10 utanför Hemköp blir kanon!! Vet ännu inte hur länge vi kan stanna imorgon. Ska få hjälp av svärfar med lite uppsättning av hyllor och byggjobb här hemma så jag får anpassa mig lite efter honom. Men annars är pannkakor ingenting vi säger nej till :) Ses imorgon!! Och skulle ni av någon anledning inte kunna gå så är det inte säkert jag kollar nätet imorgon. Men jag väntar ett tag och sen går jag in oavsett, så känn ingen press om du är sen eller inte kommer!

• PetraGbg

Ja tiden flyger verkligen fram och barnen växer så det knakar :).. Jag och Linda gick på öppen förskola vid ett tillfälle och sen har vi sprungit på varandra några gånger vilket är väldigt trevligt!!
    Delphin: Hur har det gått med flytten??
    Är det fler som är sugna på att ses, kanske ta en fika vid "arken" (där det finns lekplats och djur)  vid råda kyrkan så hade det varit skojt!
    Min Jakob fick förresten plats på Krokens förskola till hösten. Vi sökte Furubacken i första hand, men är nöjda ändå då vi får nära dit.. 

• PetraGbg

Ja känner igen det där med att få ordning på saker, men det är väldigt skönt när allt är klart. Vi kan ses på måndagar och fredagar fram till midsommar, sen slutar Jakob på dagis och då kan vi även andra dagar, men tyvärr kan vi inte nästa vecka. Men måndag den 20 juni kanske?? Vad säger ni?

• PetraGbg

Skojigt att ni kan!! Nu håller vi tummarna för vädret också!! Vi är uppe alldeles för tidigt hemma hos oss så fm röstar vi på, men vi kan även lunch och em.. Fika picnic låter lagom :) 

• PetraGbg

Skoj att flera kan!!  Vi fick lämna ett salivprov på första besöket och fick lite allmän info, men det var inte så långrandigt.. Det är bara att komma förbi även om det blir senare!! Du kommer säkert att hitta oss och vi håller lite utkik. Jag har en svart syskonvagn (där de sitter på höjden). Min äldste kille brukar gilla att leka vid arken så de är inte så lätta att slita därifrån, kanske lunchar vi där också innan vi promenerar hemåt..

• PetraGbg

Oj vilken tur att jag tittade in här.. Vi går till arken ändå idag. Blir det regnigt kan man gå in och fika där, hoppas på uppehåll!!! Hänger gärna med på öppen förskola en annan gång.

• PetraGbg

Hallå igen!! Instämmer med föregående talare, det var jättemysigt att få träffa er! Det tycker jag vi gör om senare i sommar eller till hösten!! Vi kommer nog att försöka gå på rytmiken till hösten på kyrkan på onsdagar som Linda pratade om och då går jag med bara min lille kille.
    Ha en riktigt trevlig midsommarhelg och en skön och solig sommar hoppas vi!!

Svar på tråden Nyfödda i mölnlycke?