• LadyMarmalade

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

förstår tanken och sakfrågan...

Skulle itne ha nåt emot att få vara gravid igen heller om det innebar att man hjälpte nån till föräldraskapet...

MEN skulle få väldigt svårt att släppa ifrån mig bebben och skulle förmodligen ha jättesvårt för att inte hålla lite koll och så för att om nån annan skulle ta en bebis jag haft i magen så måste den vara perfekt(bättre än mig tom )

Men såg en dokumentär från england i våras om hon som gör detta oavbrutet (hade 2-3 egna) och satsade på 10 surrogat barn och tyckte hon var enorm som fixade det...och kände att det måste kännas jättekonstigt för hennes barn att ständigt ha mamma gravid med allt vad det innebär och sen bara få hålla bebin en kort sekund innan den åker med bioföräldrarna???

• LadyMarmalade

the blue rose

mmm tänkte på det...men jag är förmodligen värdelös som surrogat mamma för jag behöver inte ha blodsband för att innesluta barn i min familj

Här finns det många barn som inte är mina alls som ändå räknas som "mina" skyddslingar och som jag ständigt finns till för och utan vidare skulle ta upp i familjen om det behövdes...så jag är nog helt fel som surrogatmamma för hade jag dessutom burit dem i nio månader och hört hjärtljud och gått igenom förlossning sov så skulle inte ens tio vilda hästar få bebisen från mig...min eller inte

Men däremot tycker jag att de som känner att de fixar den biten borde få lov att göra denna insats för alla er tappra kämpar...jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning så ni får ert knytte som ni kämpar så hårt för

• LadyMarmalade

Sisu: det kan låta ego att man är villig att ta emot men inte ge...fast så enkelt är det inte...

Att ge ägg, sperma eller vara surrogatfamilj är ett mkt större beslut än att bara ge och ta....

Jag kan tänka mig att ta emot andras barn här...men kan itne tänka mig att skicka mina egna till någon annan...då är jag lika ego

Jag förväntar mig att om nåt händer så jag behöver blod så ska det finnas men fixar inte att vara blodgivare

• LadyMarmalade

vem är phoebe???

• LadyMarmalade

rose: "Men vad är då en adoption?. Även där betalar du för ett barn. Mamman som har fött det barnet lämnar ju även ifrån sig det barnet. Det barnet MÅSTE ju ha MER biologiska band än en som bär på inte ens egna ägg. "

men det är enorm skillnad...att adoptera har inget med biologi att göra nämen visst håller med...

MEN det handlar om barn som redan är födda och som ingen tar hand om...men om jag var surrogat mamma hade ju barnet allt ett barn behöver här hos mig...därför skulle jag få svårt att tänka objektivt istället för känslomässigt...

Att adoptera kostar pengar...men de pengarna hjälper till att driva barnehm och förmedlingar så att de barn som inte har föräldrar kan få det...och det går itne att jämföra med surrogatföräldraskap...

• LadyMarmalade

tv4.se/tv4/tvguide/episode.aspx

Men det finns folk som fixar att vara surroget förälder...

men för mig blir det obegripligt sopm har svårt att lämna tbx ungarnas kompisar på kvällarna och som varenda år när jag samlar alla släktens barn på "kollo" hos mig inte vill lämna tebax dem

Jag är den borna mamman...(fast jag inte alls skulle ha mer än max ett ) och som definitivt aldrig skulle vara hemmafru...jag skulle göra karriär

ööö jupp gör karriär...som mamma, extramamma, stödperson tom till de tonåringar som går i grannhuset(och som jag itne ens vet namnet på ) osv...

• LadyMarmalade

rose:
    "Lady M, det ÄR samma sak. Tänk dig själv att föda ett barn sedan "ge bort" ditt egna biologiska barn.

Nog är väl det en annan sak än att "ge bort" ett barn som du föder åt en annan, då det inte är ditt ägg å inte din masn spermie."

Att föda ett barn(mitt bio) för att sedan ge bort det...??? kommer aldrig hända!!!
    Att ge bort ett barn som jag fött, bärt osv (oavsett gener) kommer aldrig hända!!!

Att adoptera ett barn som blivit övergivet av sina föräldrar?...överväger det faktiskt ibland...eller att ta hand om nåt av alla dessa vinddrivna barn som finns även här på hemmaplan...

Men som sagt jag borde kanske inte svara alls härinne eftersom jag tycker alla som klarar av att ge upp ett barn inte förtjänar några alls

men surrogatmamma kan jag tycka är ok för då finns iaf föräldrar som väntar på knyttet även om jag personligen aldrig skulle ställa upp

• LadyMarmalade

Om jag itne hade kunnat få egna barn hade jag ställt mig i kö för att adoptera ett eller så utbildat mig till fosterhem....

den tanken har jag haft sen jag var 12 och den är fortfarande intakt...

Tänkte tom göra det innan jag ens försökt bli gravid...för jag tyckte att det fanns så många abrn redan som är utan föräldrar att det var vettigare att ta hand om ett av dessa barn än att sätta bio barn till denna värld som det bara går utför med....

Blev dock inte som jag tänkt eftersom barnen kom iaf...men tanken finns där...den dan vår ekonomi klarar ett eller ett par barn till och orken räcker så blir det fler barn...

Adopterade eller fosterbarn....

• LadyMarmalade

är inte speciellt känslig
  • LadyMarmalade

ronsans mamma:
    !"sätta bio-barn till världen som det bara går utför, lika väl kan det gå illa för adopterade och surrugat barn."

ööö tror inte jag sa nånstans att et går utför för bio barn?

Sa att det finns många vinddrivna barn även här på hemmaplan!

Och att jag anser att föräldrar som inte tar hand om sina barn inte heller bör få ha några....

misstolkning från min sida???

• LadyMarmalade

ronsans mamma:

tappar du delar av mina inlägg???

• LadyMarmalade

usch jag e nog hemsk...men inte ens då skulle jag fixa det
    Och skulle nog alltid känna att det iaf var mitt barn

• LadyMarmalade

och samtidigt känner man sig som en hund..

och får dåligt samvete för att man själv haft så himla lätt att få barn

• LadyMarmalade

bluerose:

Och jag lider verkligen med er som kämpar...för jag skulle förmodligen inte klara ens hälften av det ni genomgått...

• LadyMarmalade

TBR:

Men nu hänger jag inte med...

Har en arbetskamrat som adopterat två barn trots att hon är vårdbiträde och han är bonde...

de har inga häftiga inkomster eller så...

De gjorde helt sonika som så att de köpte hus och sen höjde de lånen för att skaffa barn ett....betalade av så fort de kunde och tre år senare adopterade de barn nummer två...

Inte en enda gång har hon sagt nåt negativt om att det kostat....inte en gång har hon tyckt det var fel med utredning(hon tycker det är en bonus eftersom de därigenom får ett mkt gott föräldrastöd, som fler borde få och de gör uppföljningar och det tycker hon är mysigt) och ingen som hör henne prata om sina barn kan ens för en sekund misstänka att hon inte burit dem och fött dem själv

Och vad gäller kostnaden så kostar det faktiskt att vara gravid och föda dem själv med...
    Nedgång i arb.tid, sjukskrivningar, bortfall av arb.tid för kontroller, föräldrautb osv osv osv även om det kanske inte blir samma summor så är det faktiskt kostnader och man får inga bidrag....

Egentligen borde utredningar krävas av alla som vill ha barn...då kanske fler barn skulle ha trygga stabila hem och folk skulle vara mer noga med p.medel osv...

• LadyMarmalade

menade bara att det man verkligen vill ha det skaffar man sig...

vet massor med folk som skaffat hus i miljonklassen utan häftiga löner...
    Och allt beror ju på hur lång tid man har på sig...

är man ung och arb.lös kanske man bör skaffa jobb så man kan ta lån?
    gäller alla som planerar barn egentligen....

Var inte kritik så ta den inte så TBR

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.