• TheBlueRose

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Efter en liten diskution med en FL-medlem, så ser jag att detta med surrogat-moderskap är ett känsligt ämne. Personligen så ser jag det som att en kvinna "lånar" ut sin kropp till ens eget ägg där det ska förvaras i ca:9mån.

Hur ser ni detta med surrogat-moderskap?. Skulle ni tänka er att ställa upp som surrogat-mamma?, fast ni inte har egna barn än. Men tänker skaffa själva om några år.

Att ni som kan få barn på egen väg, skulle ni kunna tänka er att bli surrogat-mamma, EFTER att ni fått alla era barn ni vill ha?. Med en annans kvinnas ägg som är färdigt befruktat med sin mans spermie? (nu inte erans mans sperma ) utan den barnlösa kvinnas mans spermier.

Kan ni tänka er in i våran sits som är barnlösa?.
    Tänka tanken att vara utan era barn som ni har idag?. Att tänka er saknade som vi barnlösa har?. Att aldrig få ett + på stickan år ut & år in.

Kan ni tänka er ombytta roller?. Att ni verkligen tänker till här, hur ni skulle gå till väga om adoption verkligen var uteslutet för rean egen del.

*Vill INTE under några omständigheter se påhopp eller dyligt i denna tråd, håll er till ämnet då det är känsligt.*

• Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.
  • jengus

Har åxå funderat på de där å beundrar dom som är surrogat mammor men skulle nog inte klara av att vara de själv,tror jag. har faktiskt tänkt tanken om min syrra inte skulle kunna få barn om jag skulle ställa upp,men tror inte jag skulle klara de fast jag älskar henne så mycket.men om de någon gång skulle bli aktuelt så kanske man skulle tänka om.

• LadyMarmalade

förstår tanken och sakfrågan...

Skulle itne ha nåt emot att få vara gravid igen heller om det innebar att man hjälpte nån till föräldraskapet...

MEN skulle få väldigt svårt att släppa ifrån mig bebben och skulle förmodligen ha jättesvårt för att inte hålla lite koll och så för att om nån annan skulle ta en bebis jag haft i magen så måste den vara perfekt(bättre än mig tom )

Men såg en dokumentär från england i våras om hon som gör detta oavbrutet (hade 2-3 egna) och satsade på 10 surrogat barn och tyckte hon var enorm som fixade det...och kände att det måste kännas jättekonstigt för hennes barn att ständigt ha mamma gravid med allt vad det innebär och sen bara få hålla bebin en kort sekund innan den åker med bioföräldrarna???

• TheBlueRose

Lady M, förstår dina tanke banor. Men har tanken slagit dig att det är inte ditt ägg & inte din mans spemie ?.

• Alvi

JAG skulle inte kunna tänka mig att vara surrogatmamma... På nåt vis så känner jag att jag inte vill genomgå allt vad ett barn innebär - för att sedan lämna det ifrån mig, även om det inte alls är mitt.

Men jag skulle kunna tänka mig att få ett barn som har burits av en surrogatmamma.

• TheBlueRose

Lady M, jo, jag såg också den dokumentären. Beundrade henne ENORMT . Vilken styrka hon besitter.

• Vasen

Jag kan inte tänka mig att bli surrogatmamma. Skulle inte kunna lämna ifrån mig en liten bebis som jag burit på, oavsett vilken genetisk bakgrund den har. Innan jag fick barn hade jag kanske svarat annorlunda.

• Vanilj

Jag skulle aldrig klara av att gå gravid i nio månader och sedan lämna ifrån mig barnet.

• TheBlueRose

Sisu, hur tänker du här?. Du vill ha hjälp om du skulle vara barnlös. Men du vill inte hjälpa andra?.

Jag som även är barnlös kan tänka mig att ställa upp som äggdonator.( detta hörde nu inte till ämnet)
    Men jag vi bara visa att man måste ge & ta.

• aylaen

hej!
    jag har faktiskt en vännina som har sagt att hon ställer upp..
    men man vet ju inte när det kommer till kritan..
    själv skulle jag nog åxå kunna ställa upp som en (tror jag)
    kram

• Alvi

The blue rose: Ja, du har uppfattat mig alldeles riktigt.

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.