• Jillsan7003

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Du har nog rätt Giz. Ts menar nog att man tar ett redan befruktat ägg som och bär för en annan kvinna och man. Det kan vara av olika orsaker som det inte funkar med IVF....att ha haft cancer i livmodern t.ex eller andra fysiska problem som gör att man producerar ägg men att man inte kan bära ett barn i sin livmoder.

Jag skulle kunna tänka mig att vara surrogatmamma för min syster, min bror och min allra bästa vän. Inte för någon annan skulle jag göra det. Jag hade en jättejobbig förlossning som slutade med kejsarsnitt men för dessa tre människor skulle jag bära ett barn om det visade sig att dom inte kunde få själva.

• Jillsan7003

Jag funderade lite på det här med pengarna. Läste att det kostade runt 250 - 350 000 kronor i början av tråden. Ingår sjukhuskostnaderna i dom pengarna då? Om det är USA man ordnar det i så lär ju en hel del av dom gå åt till räkningar från vården där. Undrar hur mycket det blir över då? Är det någon som har ett hum om det?

• Jillsan7003

Ja, fast jag kan tycka att det är okej faktiskt! Med 100.000 kronor till surrogatmamman alltså. Det är ju (i alla fall inte i mitt fall...illamående i 8 månader och graviditetsklåda....) inte direkt skönt att vara gravid och det är ju en del saker man avstår ifrån så, visst, lite pengar kan kännas okej.

Men jag skulle göra det gratis för mina närstående som jag nämnde förut. Förutsatt att de betalar de eventuella omkostnader som kan uppstå under graviditeten.

• Jillsan7003

Tack så mycket TBR!

Både min syster och bror har fått barn så det problemet finns ju inte just nu. Däremot har min bästa väninna och hennes sambo problem och skulle dom be mig så säger jag ja och sätter mig direkt på båten till Finland. Hon är en av de finaste och rakryggade människor jag känner, hon är grym med barn och jag vill att hon skall få uppleva den totala hänförelsen och lyckan det innebär att få vara mamma. Inget snack om saken.

Och detta trots att jag är skiträdd inför ännu en förlossning.

• Jillsan7003

TBR - Vad kostar en adoption? Jag är ju inte alls insatt men du kanske kan svara?

• Jillsan7003

TBR - jag menar adoption.

• Jillsan7003

Fast det som kan kännas svårt med adotionen är kanske den utredning man går igenom? Har bara läst lite om det men det kan ju vara tufft att bli ifrågasatt som par och vad jag har förstått så är det en hel del väldigt intima och personliga frågor man blir ställd oxå. Låter ganska så tufft det där!

• Jillsan7003

Linda - surrogatmödrar är bra för par som av någon fysisk anledning är oförmögna att bära barnet själva. Deras ägg- och spermafunktion kanske fungerar men av olika anledningar kan de inte bära barnet själva. Sedan kanske man gått igenom flera IVF och det funkar helt enkelt inte, då förstår jag att man vänder sig till en surrogatmamma. Det måste vara oerhört jobbigt att först hoppas och önska och sedan jobba sig igenom besvikelse efter besvikelse.

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.