• Ethernity

HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.

Så mycket som jag har orkat plöja igenom tråden kan jag säga att för oss är alternativet surrogat det näst bästa efter egna barn i egen mage...

Jag tycker synd om de som tycker att det inte passar sig. Ni har antagligen ingen aning om vad man går igenom som par som har medicinska problem med att få barn. Det är såna som ni som protesterade mot insemination när det begav sig och sen mot äggdonation...

Ni kommer alltid att hitta på någonting för att vara mot så mkt som möjligt. Jag hoppas bara att även Sverige slutar bry sig om er och tillåter detta här i landet.

• Ethernity

Jag menar att ett barn som blir till av ett ägg och en spermie i en annan livmoder är lika naturligt som vilken sperma eller ägg donation som helst... rent biologiskt är det barnet resultatet av just det specifika ägget och spermien. "Värden" är inte inblandad rent biologiskt (Men naturligtvis känslomässigt det förnekar ju ingen).

Lagstiftningen borde ändras till att moderskapet tilldelas den som donerade ägget och den som donerade sperman, INTE den som föder barnet. Idiotiskt att man måste adoptera sitt eget barn...

Men det ändras snart, det ska vi hoppas på.

• Ethernity

Vad undrade du över?

Jag reagerade på detta:

"Antingen ett barn som är vårt gemensamma genetiska, som blivit till när vi har samlag och som utvecklas i och föds ur min mage...eller ett barn som fötts av någon annan som tyvärr inte kunde ta hand om det och som vi istället blir föräldrar till via adoption.."

På dig lät det som att vi andra som kanske kan tänka oss detta gör helt fel.. Varför måste man "samlaga" fram ett barn och varför måste det komma från det "samlagade vaginan" för att det ska vara ok??

• Ethernity

Jennie med ie

Jag gjorde ett allmänt inlägg, har jag någonstans sagt att det vara riktat mot dig? Däremot är det lustigt att du kände dig träffad...

• Ethernity

Men Jennie, varför måste ett barn ha samlagats fram för att det ska vara ok? det var ju det jag reagerade på...

Om du skriver det så måste du väl förklara närmare också...

• Ethernity

Jag har inte attackerat någon här. Jag trodde att Jennie var mot ALLT sånt. Men vilket fall som helst så var det inte en attack mot henne eller ngn annan som inte kan tänka sig alternativa medicinska behandlingar, utan mer mot de som sätter etik och religiösa värderingar framför livet.

Tråden har ju stått stilla sen 18:e jan, och de sista inläggen är gjorda av Jennie bla, så kanske därför hon kände sig "träffad"...

Men som sagt det var inte riktad mot henne. Vilket fall som helst börjar DENNA diskussion bli lite OT.

Man kanske ska diskutera annat här och lämna huruvida vissa läser rätt eller fel till ett annat tråd.

• Ethernity

med risk att jag rör upp känslor igen, ja det var det jag ville. Men jag fick på truten, så jag har krypt tillbaka...

• Ethernity

Ja jag har fattat att du är här och utdelar det ja.

Men ämnet lockar mig fortfarande som sagt.

• Ethernity

Ja men bemöt det här då:

Varför är det fel att ha surrogatmamma till sina barn? Hur kom du fram till att det inte var ngt för dig??

• Ethernity

Okej... höjden av mognad alltså.

• Ethernity

Kruxet här är två saker:

1. Alla kvinnor blir inte hjälpta av IVF och ÄD. Många KAN inte eller har väldigt svårt för att genomgå en vanlig graviditet, som min fru tex. Hennes ägg fungerar normalt och så även jag, vårt problem blir då att ett graviditet kanske är genomförbart, kanske inte eftersom hon (och barnet) riskerar att dö pga komplikationer.

Varför ska vi, som i grund och botten är friska inte få ha egna genetiska barn?

2. Visst jag håller med om att det blir svårt då detta med äggdonation om moderskapet tilldelas donatorn helt enkelt ist för den som föder barnet. Men som det ser ut idag är det också orimligt eftersom rent genetiskt tillhör barnet "donatorn" alltså OM vi skulle nu ha en surrogatmamma får vi adoptera vårt eget barn, vårt genetiskt eget barn...

Det slår också fel anser jag...

Svar på tråden HETT ÄMNE! Surrogat-moderskap.